اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   تحليل فني الموفنج و الماكد ايد واحده :D (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11954)

هانى عدلى حبيب 02-09-2011 06:16 PM

رد: الموفنج و الماكد ايد واحده :D

هاى يا مان

general90 02-09-2011 07:26 PM

لا يا باشا معلش الناس لسة طالعة من رمضان والعيد وكل سنة وانت طيب
استراتجية جميلة جدا وناس كتير متابعين بس هيصحصحو متقلقش,, متابع معاك يا غالي

moha250 02-09-2011 11:35 PM

استراتيجية هايلة وميزتها في بساطتها لتناسب المبتدئين
اكمل يا اخ انجل كيف نستفيد من المؤشر الاخير في العمل
لا تبخل علينا

moha250 02-09-2011 11:49 PM

معلش برضو يا اخ انجل
هل نقوم بالعملية بمجرد تعدي الشمعة الخط الاحمر او الاخضر أم لابد ان ننتظر حتى اغلاق الشمعة وان كانت الاجابة ان ننتظر حتى اغلاق الشمعة هل لابد ان تخترق الخط بجسمها ام نكتفي بالذيل؟

moha250 03-09-2011 12:08 AM

استنتاجي ان الصفقات المضللة هي التي يصل فيها المؤشر الجديد إلى 8 لانه من المتوقع ان يرتد السعر أي ان الصفقة تتم بالترتيب التالي:
اولا: نلحظ صفقة تخترق فيها الشموع خطوط الموفينج افريج من اعلى لاسفل او من اسفل لاعلى
ثانيا: نصنع خط رأسي لملاحظة شرطات الماكد ان كانت من شرطة إلى 3 شرطات ننتقل إلى ثالثًا
ثالثا: نتابع خط الصفر للماكد إن كنا في صفقة بيع ووجدناه متشبع بالبيع او العكس لا نبدأ الصفقة اما لو كان غير متشبع ننتقل للخطوة رابعا
رابعا: ننظر للمؤشر الجديد إن لامس خط ال 8 فوق او تحت الصفر لا نبدأ الصفقة لانه ستكون صفقة مضللة وسيحدث ارتداد اما لو لم يلامسه ننتقل إلى الخطوة الخامسة
خامسًا: نبدأ الصفقة سواء بالبيع او الشراء مع وضع تيك بروفيت 15 وستوب لوز 40
سادسًا: نكرر الصفقة في أكثر من زوج من العملات
ارجو ان يكون ما قلته كما خططت انت له وان اخطأت فارجوك صحح لي
ومشكور على المجهود الكبير

islam.sec177 03-09-2011 02:44 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة general90 (المشاركة 194441)
لا يا باشا معلش الناس لسة طالعة من رمضان والعيد وكل سنة وانت طيب
استراتجية جميلة جدا وناس كتير متابعين بس هيصحصحو متقلقش,, متابع معاك يا غالي

و انت طيب اخي الكريم

عموما انا بصراحه قلت كل ما عندي من شرح و حاليا بطور علي شان ابعد او اعوض الصفقه الخاسره

بجانب

اي استفسار من الاعضاء اهلا بيه :D

islam.sec177 03-09-2011 02:45 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moha250 (المشاركة 194530)
استراتيجية هايلة وميزتها في بساطتها لتناسب المبتدئين
اكمل يا اخ انجل كيف نستفيد من المؤشر الاخير في العمل
لا تبخل علينا

ان شاء الله حاكمل بالمؤشر الجديد اول ما انتهي من التاكد بخصوص المؤشر الجديد بس حبيت افيدكم بالمؤشر لتجربته المؤقته لحين الانتهاء بالاجاب ان شاء الله

islam.sec177 03-09-2011 02:47 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moha250 (المشاركة 194533)
معلش برضو يا اخ انجل
هل نقوم بالعملية بمجرد تعدي الشمعة الخط الاحمر او الاخضر أم لابد ان ننتظر حتى اغلاق الشمعة وان كانت الاجابة ان ننتظر حتى اغلاق الشمعة هل لابد ان تخترق الخط بجسمها ام نكتفي بالذيل؟

لما الشمعه تخترق اخي الغالي و تقفل تحت الاختراق بجسمها

islam.sec177 03-09-2011 02:53 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moha250 (المشاركة 194541)
استنتاجي ان الصفقات المضللة هي التي يصل فيها المؤشر الجديد إلى 8 لانه من المتوقع ان يرتد السعر أي ان الصفقة تتم بالترتيب التالي:
اولا: نلحظ صفقة تخترق فيها الشموع خطوط الموفينج افريج من اعلى لاسفل او من اسفل لاعلى
ثانيا: نصنع خط رأسي لملاحظة شرطات الماكد ان كانت من شرطة إلى 3 شرطات ننتقل إلى ثالثًا
ثالثا: نتابع خط الصفر للماكد إن كنا في صفقة بيع ووجدناه متشبع بالبيع او العكس لا نبدأ الصفقة اما لو كان غير متشبع ننتقل للخطوة رابعا
رابعا: ننظر للمؤشر الجديد إن لامس خط ال 8 فوق او تحت الصفر لا نبدأ الصفقة لانه ستكون صفقة مضللة وسيحدث ارتداد اما لو لم يلامسه ننتقل إلى الخطوة الخامسة
خامسًا: نبدأ الصفقة سواء بالبيع او الشراء مع وضع تيك بروفيت 15 وستوب لوز 40
سادسًا: نكرر الصفقة في أكثر من زوج من العملات
ارجو ان يكون ما قلته كما خططت انت له وان اخطأت فارجوك صحح لي
ومشكور على المجهود الكبير

كلامك الي حد الان سليم حتي في المؤشر الجديد بس بتابع المؤشر لما يكون في الصفقات الصحيحه

و لو الحساب يقدر يفتح صفقتين في وقت واحد براحتك افتح زي ما تحب لو مش ينفع اول ما الصفقه تحقق الهدف او الستوب و بعديها بفتره الشروط تحققت علي عمله اخري تقدر تدخل و هكذا

moha250 06-09-2011 09:56 PM

ممممم
:1 (63):

الساعة الآن 01:30 PM