اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   خطوات وأخطاء وعيوب المبتدئين (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=14811)

SNIPER_4EVER 21-10-2012 08:57 PM

رد: خطوات وأخطاء وعيوب المبتدئين

لاااااااااااااااااااااايك :1 (87):

وربنا يسترها معانا باذن الله

كريم صلاح 29-01-2013 02:42 PM

انا متفق معاك ف كل اللي قلته ...بس انت كواحد فاهم يعني قلت اخطائي كمبتدأ بس مقلتليش ازاي اتعلم منها لان الواضح كده اني عشان اتعلم من اللي انت قلته اني اقفل الحساب واشوفلي شغل تاني :d

محمد نصر سليمان 29-01-2013 03:42 PM

موضوع يستحق القراءة واتعلمت منه بصراحة لانى كنت ناوى اعمل بالظبط كل اللى مكتوب ده ... ههههههههههههه

fx-legend-arabia 29-01-2013 07:00 PM

جميل جدا ولكن كان لابد عندما وضعت الامور التي تؤدي الي انهيار المبتدأ في الفوركس

كان عليك ان تعطي بعض النصائح للمبتدأئين

تقبل تحياتي

FX-Legend-Arabia

ah_alex 29-01-2013 07:05 PM

جميل الموضوع استفدت منه

baher 29-01-2013 07:06 PM

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
وبعد
بدايه احب القول اني اتابع كل ما هو بالمنتدي العظيم دا ولكني غالبا لا اشارك واليوم قررت انا اشارك اخوتي ببعض الاخطاء حسب رايي للاستفاده منها هو احنا بدنا نظل نستفيد وما نفيد ما بنفع انا طولت عليكم بالبدايه وبدي ادخل عطول بالموضوع بس كان لازم اولا ان اشكر القائميين على هذا المنتدى لاني بصراحه اعتبر الي بتعلم فوركس وما بعرف هذا المنتدى كانه لا يعرف شيء
1- اغلب الاخوه الذين يدخلون الفوركس وانا منهم يكونوا بحاجه لمال كثير من راس مال صغير وانا اتوقع هذا هو السبب النفسي الاول المؤدي الى الخساره فبدخل الواحد بلوتات كبيره جدا علشان الربح الكثير فبتكون النتيجه الفشل
2-بالغالب وانت برا السوق السوق بتشوف الشارت وبتقول السعر راح يطلع فبطلع او راح ينزل فبنزل فهذا يؤدي الى ثقه عاليه بالنفس والدخول المتعجل تاره او الدخول المتاخر تاره اخرى
3-بالغالب يضيع المبتدا ما بين شموع واستراتيجيات وما الى ذلك مع عدم اتقانه اي منها واخذه الجزء القليل من كل شي فيتوهم انه قادر على هذا السوق
4-انا هنا اتكلم عن نفسي يكون الشخص بين الحلم واليقظه بسؤال نفسه هل هذا الشيء حقيقي وهل ممكن احقق احلامي منه ام ان كل القصه نصب بنصب وحين يخسر يقنع نفسه بانه السوق يسير ضده وعكس صفقته فيحصل عنده عناد مع هذا السوق
وهناك اسباب كثيره للخساره ساترك المجال للاخوه لذكر تجاربهم وهذا ما احبب ان اشارك به اخوتي لعلي افيد واستفيد
وبالاخير لا يفوتني شكر اخي فاتح الموضوع وله مني كل التقدير والمحبه

ah_alex 29-01-2013 07:07 PM

وكويس انك قولت المراحل الاى ها امر بيها :D

CARLOS 11-04-2013 05:02 PM

موضوع رائع لااااااااااايك

مشاري الحربي 17-04-2013 06:03 PM

معلومات مفيده للميتدائين مثلى واستفدت منها استاذنا الفاضل

day44.ah 06-05-2013 11:12 PM

صراحة اخي انك تتكلم عليا ههههههههه ولكن لحد الان لم اخسر و امضي في خططي و انشاء الله لن اخسر فانا اخاطر بحسابي 5 مرات في اليوم خخخخخخ
تحياتي لك اخي الفاضل و تقبل مروري
وباالتوفيق للجميع

الساعة الآن 05:05 AM