اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى شركات الوساطة و برامج التداول و موقع اف اكس كوميشن FXCOMMISSION (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=5)
-   -   افضل موقع فوركس عربى او انجليزى (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=11343)

مدير الموقع 02-08-2011 11:04 PM

افضل موقع فوركس عربى او انجليزى

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.

فتحت هذا الموضوع لاستطلاع الاراء كى نبحث عن الافضل و نبحث عن كل مزايا مواقع الفوركس العربية او الاجنبية كى ننتقى ما ينفعنا منه و نعطيه على طبق من ذهب لاعضائنا الكرام.,

المطلوب من كل المشاركين او المتابعين هو ذكر الموقع و سبب تفضيله له و الاشياء التى يراها فى الموقع و يود ان يراها فى ارابيا هنا.

عن نفسى احب موقع forexfactory نظرا لانه موقع خاص بالفوركس و فقط و المشاركين هناك يا اما لديه شيئ مفيد يكتبه او لا يكتب خالص يعنى مفيش تشكرات و سلامات طيبون و كلام لا يودى ولا يجيب
فقط تحليلات و توصيات فوركس و شارتات و بس..

هناك عدة مواقع فوركس اخرى تعجبنى و ساقوم بالتحدث عنها تباعا و لكننا نود كادارة اف اكس ارابيا ان نسمع ارائكم كى نطبقها هنا ليس بتقليد و لكن بتطوير يتماشى مع سياسة الموقع و مع ادارته و اعضائه.

هناك موقع اخر يعجبنى و هو اف اكس ارابيا و اكثر حاجة تعجبنى فيه هو ترابط اعضائه بشكل غير عادى و كون الموقع ليس موقع على الانترنت و انما موقع يضم عائلة كبيرة تسعى من اجل خدمة بعضها البعض :):1 (87):

اسال الله ان يكون هذا الموضوع مرجعا لنا لنقوم بتنفيذ كل ما يطلبه اعضائنا الكرام لنرتقى جميعا للقمة ان شاء الله

تحياتى و فى انتظار ارائكم لتنفيذها ان شاء الله.

الله كريم

abdellatif 02-08-2011 11:36 PM

رد: افضل موقع فوركس عربى او انجليزى

فكرة حلوة و ستكون مفيدة ان شاء الله
من الصعب ان نصبح كالمنتديات الاجنبية لاختلاف عقلية المتداول العربي على نظيره الاجنبي..وللاسف نجد ان عقلية المتداول الاجنبي متفوقة بكثير على عقلية المتداول العرب هنا انا اتكلم على الاغلبية..
FOREX FACTORY من المنتديات الجميلة..للاعضاء دور كبير فيه..
المهم ومايهمنا هو الفوركس:
فانا اتمنى ان ارى اقساما فرعية منظمة و منسقة بدقة تكون في الصفحة الرئيسية و لا يكون متاح لاي عضو اضافة ردود او ماشابه:
قسم خاص باستراتيجيات التدوال..
يكون فيه
التكلم عن الاستراتيجية و تلخيصها بدقة
قسم خاص بالمؤشرات:
رفع المؤشر مع شرحه
قسم خاص بالتحليلات
الاقتصادي او الاساسي
الموجي اوالفني او الكلاسيكي

هده المواضيع صادفتها كثيرا في المواقع الاجنبية و تجدها في الصفحة الرئيسية منظمة و منسقة..
واتمنى ان نرى مثلها في منتدانا ان شاء الله

معاذ عودات 03-08-2011 01:26 PM

اهلا دكتور
وشكرا لك على هذا الموضوع الصريح جدا
الذي يوضح لنا بأن اف اكس ارابيا هي مناره لتعلم

انا مثلك يا دكتور
احب فوركس فاكتوري

واحب اف اكس ارابيا
احب فيها الديموقراطيه الغير مطلقه
والمحبه التي بين الاعضاء

م.أحمد مقدادي 03-08-2011 01:29 PM

الافضل هو دايلي اف اكس
Forex @ DailyFX - Currency Trading News, Forex Trading News, FX News, Forex News

تحليلات اساسية وفنية ومتابعة لحظة بلحظة لاهم الاحداث
وتقارير قوية جدا

unknown 03-08-2011 03:19 PM

الى عجبنى فيك يادكتور انك مختلف
بجد والله دون مجامله
دائما تبحث عن الرقى للمنتدى
بالنسبه ليه forexfactory كمنتدى اجنبى

Tarek adel 03-08-2011 03:31 PM

معلهش يا دكتور قد لا تكون هذه مشاركة مثمرة منى لكنى حبيت اشدد على النقطة الرائعه اللى اثارها عبد اللطيف
هناك مواضيه يستحسن ان تكون مغلقة فقط لكاتبها
مثلا عندما قرر الاستاذ حكيم شرح برمجه ال mq4 حاولت استفيد من الموضوع لكن كثرة المشاركات الهائلة اعاقتنى عن ذلك فصرفت نظر عن الموضوع.
وكنت عاوز اقول الرأى ده برضه فى موضوع التوصيات المقدمة للعملاء هنا فى ارابيا.
وشكرا على الموضوع المفيد

bestrader 03-08-2011 03:50 PM

Forex Forum: Discuss Foreign Exchange Currency Trading with the FX-Men

and

DailyFx.com

مدير الموقع 03-08-2011 03:54 PM

شكرا ليكم المرور الرائع و الافكار..
بالنسبة لاغلاق مواضيع معينة لاعضاء معينين هى فكرة سنعمل عليها ان شاء الله و ان كنت ارى انه من الافضل التواصل بين الجميع و فى النهاية يتم تجميع المواضيع فى كتيبات يستفيد منها الجميع.,
لازلت انتظر الكثير من الاعضاء ليدلوا بدلوهم
6 ردود اغلبهم من مشرفين مش كفاية..
عايزين اكتر
عايزين انت بتحب منتدى كذا ليه عشان فيه كذا و كذا..
بتحب موقع كذا ليه عشان بيقدملك خدمات كذا و كذا.

اشكر كل الردود الطيبة الرقيقة و الهدف الاول و الاساسى هو ارتقاء المنتدى

Rivnile 03-08-2011 05:31 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل عام وارابيا مشرفين وأعضاء بألف خير
احب من المواقع الاجنبية daily fx
اما forex factory فهو عندى كالمواقع العربية والتى احب منها اشخاص معينيين اكثر من الموقع نفسه!!
لكنى وإن ابتعدت عن جميع مواقع الفوركس فترة طويلة لظروف قوية ومتلاحقة منعتنى عن المتابعة، الا انى احب اف اكس ارابيا واعتبره بمثابة واحة للشفافية وحرية الرأى وأتساع الصدر..كما انه بالفعل انشط منتدى تعليمى فى الفوركس..
ولو كنت اصغر سنا ولدى وقت اكثر لما ترددت لحظة واحدة فى التقدم للانضمام لاسرة ارابيا لخدمة الاعضاء الاخرين!!

احمد صلاح 03-08-2011 05:52 PM

شخصيا أفضل موقع فوركس فاكتورى كمنتدى وكأخبارى

ولكن بالنسبه للتقارير الفنيه افضل ديلى أف أكس

kamal omar 03-08-2011 06:20 PM

اكيد طبعا فوركس فاكتوري متربع على القمة بس انا بفضل actionforex بيحتوي على تحليلات شموع يابانية و موجات اليوت و كلاسيكي و اقتصادي و نقاط البيفوت بانواعها الخمسة و جزء تعليمي و اظن ان دة هيفيد المنتدي هنا علشان احنا هنا معتمدين على التعليم اكتر
ارجو الزيارة و الافادة

shobra 03-08-2011 06:28 PM

افضل موقع عربى اف اكس ارابيا بدون ايه مجاملات وناس محترمه واحسن تقنيه وافضل خدمات ممتازمن كله بصراحه

افضل موقع اجنى فيه استراتيجيات هو فوركس فكتورى

افضل موقع اجنبى فيه مؤشرات هو هذا الموقع http://www.forexinfolink.com/p/g-indicators

Mohammed2010 03-08-2011 08:40 PM

جزاك الله خيرا يادكتور على فتحك لهذا الموضوع،طبعا اف اكس ارابيا في القلب ومن تقدم الى تقدم ان شاء الله،أنا عن نفسي أتابع موقع رائع بصراحة وغني عن التعريف بنفسه برأيي الشخصي
http://www.fxstreet.com/

بالتوفيق للجميع

معاذ عودات 04-08-2011 01:50 PM

في انتظار المزيد من الاعضاء
حتى نستفيد ونفيد الكل

anteater 04-08-2011 04:05 PM

كما قال الاخ Mohammed2010 انا عن نفسي اتابع fxstreet لما يتضمنه من تحليلات و ويبنارات و محاضرات محترفين إلى آخره

مدير الموقع 04-08-2011 07:29 PM

شكرا ليكم المرور الرائع..
ليس المطلوب ذكر اسماء مواقع و خلاص و انما ذكر لماذا تفضل هذا الموقع دونا عن غيره
ماذا جذبك اليه و شدك اليه
الموضوع مفتوح و يمكنك كتابة اسم اى موقع فيه و لكن عليك ان تذكر لماذا تفضله من اجل مساعدتنا..
الله كريم

*Omar* 04-08-2011 10:15 PM

أنا بصراحة بفضل الموقع ده

ecPulse.com - Economic Analysis , Economic News , Financial Markets

بثق فى التحليلات بتاعته كتير و كمان فيه تحليل فنى وتحليل اقتصادى وباللغة العربية ومتجدد يوميا

أحمد الرويني 04-08-2011 11:20 PM

forexfactory
لما يشملة من مواعيد للأخبار و أهم التوقعات بالنسبة للخبر و أهميتة و مدي تأثيره في السوق و أيضا لأنة موقع شامل عن كل شئ في الفوركس من تحليلات لمختلف الأزواج العملات و المعادن

مدير الموقع 05-08-2011 12:49 PM

شكرا ليكم..
هل هذا يعنى ان محدش بيحب منتديات عربية مثلا او بيحب مواقع عربية
مش لاقى اى مواقع عربية فى القائمة اللهم الا ارابيا و ليس للعلم و لكن لترابط اعضائها.
يمكنك اضافة اسم اى موقع او منتدى عربى و سبب تفضيلك له بدون مشاكل.
تحياتى يا احلى شباب ارابيا

shobra 05-08-2011 03:58 PM

المتداول العربى بحب اتعلم من اعضائه فيوجد بعض الاعضاء القدامى لديهم خبرات رائعه فى
مره قرأت شرح عن التحليل الفنى ورسم الترنداد ولقيته مختلف اختلاف كلى عن ايلى اتعلمته قبل كده
وكمان عندهم اخ عزيز مبرمج رائع عربى مصرى مثل الاخى حكيم استاذنا ومعلمنا هنا لدى ارابيا

المضارب العربى
اكثر تنوع فى المساباقات

المركذ العربى
اسهل مسابقه

المتاجر الذهبى
يثبت لنا عبقريه العرب فى البرمجه فلديهم مبرمج رائع ايضا

بوابه المستثمر العربى
افضل تحليل موجى بس بقالى كتير مابدخلوش مش عارف لسى نفس المحلل موجود والا لا

نادى خبراء المال
مبرمج رائع +بيانات الميتاستوك مجانى

مدير الموقع 06-08-2011 04:38 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra (المشاركة 181406)
المتداول العربى بحب اتعلم من اعضائه فيوجد بعض الاعضاء القدامى لديهم خبرات رائعه فى
مره قرأت شرح عن التحليل الفنى ورسم الترنداد ولقيته مختلف اختلاف كلى عن ايلى اتعلمته قبل كده
وكمان عندهم اخ عزيز مبرمج رائع عربى مصرى مثل الاخى حكيم استاذنا ومعلمنا هنا لدى ارابيا

المضارب العربى
اكثر تنوع فى المساباقات

المركذ العربى
اسهل مسابقه

المتاجر الذهبى
يثبت لنا عبقريه العرب فى البرمجه فلديهم مبرمج رائع ايضا

بوابه المستثمر العربى
افضل تحليل موجى بس بقالى كتير مابدخلوش مش عارف لسى نفس المحلل موجود والا لا

نادى خبراء المال
مبرمج رائع +بيانات الميتاستوك مجانى

مشاركة فى الجون..
سنحاول ان نضع كل هذه الاشياء لدينا
شكرا يا شبرا على اثرائك و فى انتظار المزيد من الدعم من باقى اعضائنا الكرام.
الله كريم

mohammed tamara 07-08-2011 07:20 AM

انا عندى موقع جمييييييل جدا وعاجبنى انا شخصيا ماعرفش ان كنتوا تعرفوه ولا لاء او ايه رأيكم فيه
الموقع اولا يختص بتقييم شركات الفوركس كلها ويقول خبراء الموقع رأيهم فى كل شركه بعد مابيفتحوا حسابات حقيقيه وتعاملو مع الشركه وبناءا عليه يقولوا مميزات الشركات من وجهه نظرهموكمان بيجيبو ترتيب الشركات وكمان فيه ميزه انه فيه خانتين واحده باسم الايجابيات والتانيه السلبيات الخاصه بكل شركه ويجيب كل صغيره وكبيره عن الشركات ومتوفر بلغات كتير منهم العربى وفيه حاجات تانيه كتير كويسه
اسم الموقع :Forex Trading Online, Forex Reviews & FX Market News | DailyForex

من الاخر المميزات الرئيسيه للموقع :
1-تقييم شركات الفوركس
2-تقييم شركات البينارى او ثنائيه الاختيار
3- اخبار اقتصاديه(تقريبا)
4-تحليل فنى
5-تقييم شهرى لافضل شركات فوركس لهذا الشهر
6-كل واحد يشوف بقى المميزات اللى تلفت نظره ويقولها :1 (31):

اتمنى من الموقع انه يملك خانه خاصه بنفسها عن الاخبار الاقتصاديه بمعنى ان بدل مانلف على المواقع تبقى الاخبار موجوده فى المنتدى
اتمنى ان المنتدى يكون فيه اوبشن اللى بيوضح اى البورصات مفتوحه فى الوقت الحالى بمعنى ان البورصات تكون موجوده فوق فى بدايه الصفحه والبورصه الموفتوحه تبقى منوره مثلا
اتمنى للمنتدى واعضائه وادارته وككككككككككككككككل الناس الموجوده حتى الزائرين انهم يقضوا رمضان مبارك ويعم السلام والخير والارباح علينا كلنا فى الشهر دا

تحياتى

mohammed tamara 07-08-2011 07:39 AM

شباب عاوز تقييمكم للموقع اللى قولتلكم عليه لو سمحت والتقييم من 10
وخاصه من ذوى الخبره فى عالم الفوركس واولهم الدكتور ودا لمحبتى للدكتور والله وليس تقليل من شان الخبراء فى ارابيا

تحياتى

عاوز تقييم بجد من كل واحد هايرد على مشاركتى

اضافه
الموقع بيقدم الكورسات اللى بتعملها الشركات
وفيه تحليل فنى واساسى واخبار وكمان بيقدم مواقع خاصه بالتوقعات...وتصنف المواقع دى بانها افضل واضعى توقعات فى سوق الفوركس ( من وجهه نظر خبراء الموقع)
بامانه فيه مميزات كتير جدا لو قعدت اكتب عنه هاعمله موضوع لوحده :)

التقييم يا شباب :1 (31):

مدير الموقع 16-10-2011 01:11 AM

يرفع لتلقى مزيد من الاراء منكم.
ما هو افضل موقع فوركس عربى او انجليزى فى وجهة نظرك؟؟
و لماذا ؟
ساعدنا لنرقى بمواقعنا.
بالتوفيق لكم و فى انتظاركم.

alshreef2011 16-10-2011 01:23 AM

اتابع موقع وحيد

forex factory
فانه افضل موقع اخبار ومواعيدها ومميز جدا كموقع

ولا اتابع اى شى اخر فقط تحليلات اعضاء اربيا وافكاراهم

لاحب التشتيت بين المنتديات :1 (100): لانها لاتساعد على اخذ القرار فالقرار بيكون قرارى والتوفيق من عند الله
ويكفينى الخبراء هنا والاعضاء الكرام لمتابعة اراهم قبل اتخاذ اى قرار

تحياتى للشباب

husseney 16-10-2011 04:16 AM

عارفين المشكله مش فى احسن موقع اى
المشكله اللى ضعيف فى الانجليزى يعمل اى

husseney 16-10-2011 04:17 AM

هو انا مش ضعيف بس بكسل اترجم يعنى هترجم وافهم حاجاتين اصعب من بعض

mbh4u 16-10-2011 11:35 AM

انا جديد في الفوركس يمكن لي شهرين بس عملت بحث في قووقل عن اي شي يخص الفوركس وارتحت كتير للموقع ده وبيدي توصيات رائعة بعد ما يقرا السوق كويس يعني التوصيات بتطلع في حدود الساعة 1 ظهر بتوقيت مكة وهو موقع عربي ونجاح التوصية بنسبة كبيرة جدا جداhttp://www.forexblog.ae

salah_852753 16-10-2011 01:22 PM

هذه بعض المنتديات العربية التي تعلمت منها الكثير:
اف اكس ارابيا - اف اكس ارابيا..الموقع الرائد لتعليم الفوركس Forex
منتدى بورصات - منتديات بورصات
المتداول العربي - منتديات المتداول العربي
المركز العربي - المركز العربي
المضارب العربي - الفوركس | العملات | المضارب العربي
منتدى الفوركس - الفوركس | تداول | اسعار العملات | هوامير البورصة | تداول العملات

و منتديات عربية اخرى لا اذكرها كلها...

أ.نادر غيث 16-10-2011 01:46 PM

الاجندة الاخبارية , فوركس فاكتوري جبااار
التحليلات الاساسية والفنية موقع اشرف العايدي لا بأس به
http://www.ashraflaidi.com/

Tarek adel 16-10-2011 02:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 181253)
شكرا ليكم..
هل هذا يعنى ان محدش بيحب منتديات عربية مثلا او بيحب مواقع عربية
مش لاقى اى مواقع عربية فى القائمة اللهم الا ارابيا و ليس للعلم و لكن لترابط اعضائها.
يمكنك اضافة اسم اى موقع او منتدى عربى و سبب تفضيلك له بدون مشاكل.
تحياتى يا احلى شباب ارابيا

ارابيا مميز فى العلم ايضا يا دكتور فتقريبا الكل هنا تعلم ان يعمل بستوب كما انى لم اجد اى ورشة اشيموكو بالقوة الموجوده هنا ولا تحليل كلاسيكى بقوة اغلب الاعضاء هنا مثل حضرتك وميدو 1982 وابو بشار وكثييرون,صراحه انا لما ازور منتدى اخر اشعر انى بالنسبة لهم وحش كاسر فى التحليل الكلاسيكى رغم انى حديث نسبيا فى الفوركس بسبب تحليلات حضرتك وتحليلات ميدو ايضا
اعتقد ان من بدأ طريق الفوركس من ارابيا لن يستطع الاستمرار فى المنتديات العربية الاخرى لان بهم عيبين قاتلين الحمد لله مش موجودين هنا واتمنى انهم ميظهروش يوما
1-عدم ايجابية الاعضاء فتندر الردود والمشاركات
2-الاستعراض المبالغ فيه والمثير للغيظ..تجد موضوع يقولك "سنبدا ب 10 دولار وننتهى عن المليون"
وتفضل 10 صفحات الناس تتحايل على صاحب الموضوع عشان يدخل فى الموضوع وهو حالف ما يبدأ غير لما يلاقى ردود مشجعة!
طيب هنشجعك ازاى واحنا مش عارفين انت هتقول ايه اصلا! مفيش موضوع اصلا عشان استحسنه!
وبعد ما يقولك الاستراتيجية ولو تحس انها ممكن تفيد (وهو نادرا ما يحدث)وتنتظر شرحها,تلاقيه ساب الورشة واختفى بعد 20 صفحة مثلا كلهم بلا طائل!!
ولا المحللين العمالقة,يتاجروا كلهم بدون ستوب لوز وياريتهم بيتوقعوا صح او ان توقعهم على اساس فنى سليم..ده انا من شهر لاقيت واحد بيقول اليورو هيوصل لل1.6!!
طيب ياعم ده كل الترنداد الصاعده اتكسرت وشموع ابتلاعية وحاجات كتير بتقولك انك غلط..والناس حسابتها اتمرجنت وهو مصر انه صح لغايه ماهو نفسه حسابه اتمرجن عشان البيه شغال بالتبريد بدل الاستوب
--------
لم اجد وقت كافى لتصفح المنتديات الاجنبية لكن فوركس فاكتورى حسسنى ان الفوركس علم زيه زى الهندسة..واضح انه قوى و to the point
--------
ارابيا ينقصه فقط الاهتمام بالبرمجة والاكسبرتات وان يسمح للاعضاء بعمل موضوع مغلق حتى لا يضيع الموضوع الاصلى مع باقى المشاركات

أحمد الرويني 21-10-2011 12:09 PM

مين عندوا أفكار جديدة لتطوير المنتدي أو شايف حاجة مختلفة في موقع أو منتدي أخر ممكن يوضحلنا

مدير الموقع 21-10-2011 02:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel (المشاركة 217305)

ارابيا مميز فى العلم ايضا يا دكتور فتقريبا الكل هنا تعلم ان يعمل بستوب كما انى لم اجد اى ورشة اشيموكو بالقوة الموجوده هنا ولا تحليل كلاسيكى بقوة اغلب الاعضاء هنا مثل حضرتك وميدو 1982 وابو بشار وكثييرون,صراحه انا لما ازور منتدى اخر اشعر انى بالنسبة لهم وحش كاسر فى التحليل الكلاسيكى رغم انى حديث نسبيا فى الفوركس بسبب تحليلات حضرتك وتحليلات ميدو ايضا
اعتقد ان من بدأ طريق الفوركس من ارابيا لن يستطع الاستمرار فى المنتديات العربية الاخرى لان بهم عيبين قاتلين الحمد لله مش موجودين هنا واتمنى انهم ميظهروش يوما
1-عدم ايجابية الاعضاء فتندر الردود والمشاركات
2-الاستعراض المبالغ فيه والمثير للغيظ..تجد موضوع يقولك "سنبدا ب 10 دولار وننتهى عن المليون"
وتفضل 10 صفحات الناس تتحايل على صاحب الموضوع عشان يدخل فى الموضوع وهو حالف ما يبدأ غير لما يلاقى ردود مشجعة!
طيب هنشجعك ازاى واحنا مش عارفين انت هتقول ايه اصلا! مفيش موضوع اصلا عشان استحسنه!
وبعد ما يقولك الاستراتيجية ولو تحس انها ممكن تفيد (وهو نادرا ما يحدث)وتنتظر شرحها,تلاقيه ساب الورشة واختفى بعد 20 صفحة مثلا كلهم بلا طائل!!
ولا المحللين العمالقة,يتاجروا كلهم بدون ستوب لوز وياريتهم بيتوقعوا صح او ان توقعهم على اساس فنى سليم..ده انا من شهر لاقيت واحد بيقول اليورو هيوصل لل1.6!!
طيب ياعم ده كل الترنداد الصاعده اتكسرت وشموع ابتلاعية وحاجات كتير بتقولك انك غلط..والناس حسابتها اتمرجنت وهو مصر انه صح لغايه ماهو نفسه حسابه اتمرجن عشان البيه شغال بالتبريد بدل الاستوب
--------
لم اجد وقت كافى لتصفح المنتديات الاجنبية لكن فوركس فاكتورى حسسنى ان الفوركس علم زيه زى الهندسة..واضح انه قوى و to the point
--------
ارابيا ينقصه فقط الاهتمام بالبرمجة والاكسبرتات وان يسمح للاعضاء بعمل موضوع مغلق حتى لا يضيع الموضوع الاصلى مع باقى المشاركات

من افضل ما قرأت
دائما ابحث عن مشاركاتك لاقراها لما فيها من افادة عظيمة فى تطوير ادائنا..
تم وضع اقتراحاتك فى القائمة و نعدك بالتطوير الذى حان و اقترب كثيرا :)
بالتوفيق ان شاء الله و فى انتظار باقى الاراء التى سترونها اغلبها على ارض الواقع بعد عدة ايام قليلة :)

الله كريم.

ايمن عبدو 22-10-2011 01:15 AM

هل يمكن تعريب موقع فوركس فاكتورى؟
وشكرا

أ.نادر غيث 22-10-2011 05:34 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن عبدو (المشاركة 221423)
هل يمكن تعريب موقع فوركس فاكتورى؟
وشكرا

تقدر تدخل على موقع غوغل لترجمة الترانسليت
وتضع الموقع في حقل الترجمة من الانجليزية للعربية ولكن الترجمة لن تكون دقيقة 100%

http://translate.google.com/translate?hl=ar&ie=UTF8&prev=_t&sl=en&tl=ar&u=http ://www.forexfactory.com/

seragsamy 25-10-2011 04:09 AM

موضوع رائع

للرفع لمشاركة بقية الزملاء بالمنتدى

محمد حسن 25-10-2011 07:06 AM

موقع اف اكس اربيا

يثبت لى فى كل مضوع اقراءه انه موقع يبحث عن الرياده بكل الوسائل الممكنه

بارك الله فيكم ونفع بكم عل ماتقدمونه من علم حقيقى فى هذا المنتدى

انا لدي اقتراح فى كتير من المنتديات الاجنبيه المشهوره زى فوركس فكتورى

فيها استراتجيات ناجحه كتيررررررررررررر وعدد المشاهدات والمشاركات يدل عل كده

فلو ممكن فريق اف اكس اربيا يترجملنا الاستراتجيات الناجحه دى

ونعملها ورش هنا فى اف اكس اربيا

وان شاء الله من تقدم الى تقدم باذن الله

معاذ عودات 25-10-2011 09:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن (المشاركة 223172)
موقع اف اكس اربيا

يثبت لى فى كل مضوع اقراءه انه موقع يبحث عن الرياده بكل الوسائل الممكنه

بارك الله فيكم ونفع بكم عل ماتقدمونه من علم حقيقى فى هذا المنتدى

انا لدي اقتراح فى كتير من المنتديات الاجنبيه المشهوره زى فوركس فكتورى

فيها استراتجيات ناجحه كتيررررررررررررر وعدد المشاهدات والمشاركات يدل عل كده

فلو ممكن فريق اف اكس اربيا يترجملنا الاستراتجيات الناجحه دى

ونعملها ورش هنا فى اف اكس اربيا

وان شاء الله من تقدم الى تقدم باذن الله

اهلا فيك يا غالي
يا ريت تعطينا هذه الاستراتيجيات ونحن اكيد سنترجمها لك ..
وان شاءالله يكون اف اكس ارابيا في القمه باعضائه

Mo3Ty 25-10-2011 01:53 PM

والله انا كل يوم بيزيد اعجابي عن اليوم الى قبله بالمنتدي هنا وصاحب المنتدى بزات انه من اسكندرية ومن سموحة كمان زيي

اسحمولي اقول رايي وبكل صراحة:-
اعتقد ان البعض يعرف اني تواجدي كله بمنتدى المتداول العربي والاغلب ايضا يعرف اني من الناس الى بتلف كتير فى المواقع وبالرغم من ده كله

فانا شايف وبكل صراحة حتى الان اف اكس ارابيا هو الافضل ليه بقا

1- راس المنتدى هو الاساس لو عقليته متفتحة مثل هنا فالمنتدى حيتطور شخصيا مصدقتش لما شوفت الموضوع ده فكل المنتديات تقولك اوعى تحط روابط منتديات خاصة عربي خايفين من المنافسة اما هنا بيقول للناس ايه ارائكم في المنتديات العربي وعجبني ايضا لما حصلت المشكلة بتاعة منتدى عرب فوركس والراجل هنا مقفلش الموضوع زي بقية المنتديات
لذلك انا شايف ان سبب قوة المنتدى هنا هو فعلا صاحبه واعتقد ان المنتدى حيفضل يتطور قريبا اكثر

2- استايل المنتدى مميز وجذاب وده بتفرق جدا فى جذب الاعضاء+ ان السيرفر سريع ولا يتوقف+ عجباني قصة اللايك فى البوست ده جدا

نيجي بقا لعيوب المنتدي

1- مع احترامي للكل ومشقصدي حاجة والله ولكن تطور المنتدى حيزيد بان صاحب المنتدى يبدا يجيب الناس التقيلة فى المنتديات المجاورة والناس ده شئ طبيعي ان الي كان بيتابعها فى المنتديات المجاورة حيجيلها هنا وعلى فكرة هذه ليست سرقة اشخاص او شئ بس هو يعتبر احتراف زى الى فى كرة القدم

وده الشئ الوحيد الى شايفه عيب فى المنتدى هو عدم وجود اسماء لامعة مع احترامي وتقديري للجميع طبعا

اقتراح :-
عجبتني جدا فكرة منتدي المتاجر الذهبي منتديات المتاجر الذهبى
بعمل شات للاعضاء داخل المنتدى وليس عمل غرفة صوتية
لان من خبرتي فى المنتديات فان الغرف بتسحب اعضاء المنتدي ليها وبتدخل تلاقي المنتدى فاضي زى مثلا منتدى بورصات للمحترم عارف البخات
اما الفكرة ده خلت الاعضاء مشفى نفسها حاجة بحيث انها تفضل داخل المنتدى وفى نفس الوقت تقدر تشيت فده كانت اضافة للمنتدى قوية

اما منتدايا المفضل حتى الان: فهو المتداول العربي
فبرغم من وجود مساوئ فيه للاسف ولكن ميزته الوحيدة انه عنده ناس ذو اسماء لامعة فقط لا غير وده الى جاذب الناس ليه + انه يعتبر بيتي الاول والى اتعلمت فيه الفوركس فحتى لو شايف فيه حاجات مشعاجباني فانا مضطر ابقا فيه لانه شئ نفسي فى الاول والاخر زى كانه مراتك ومخنوق منها بس برضوا بتحبها ومتقدرش تسيبها ههههههه

اما المنتديات الاجنبي فكتير جدا الى بدخلها الصراحة بس الى بحبهم وبدخلهم بصورة يومية هما

فوركس فاكتوري طبعا : ميزته الوحيدة ايضا فى راي وجود اسماء لامعة فى عالم الفوركس الاجنبي
+ forex-tsd.com : بحسه مختلف جدا من حيث الاستايل فهو جذاب للزوار + مسهل انك تعرف ايه اهم المواضيع وفعلا فيه ناس مميزة

ولو عايزين التميز فعليكم وعلى المواقع الروسي فحتلاقوا فيها الاختلاف فى الفوركس بكل ما تحمله الجملة من معني

واسف على الاطالة

تقبلوا تحياتي
+معطي+

أ.نادر غيث 25-10-2011 02:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo3ty2002 (المشاركة 223308)
والله انا كل يوم بيزيد اعجابي عن اليوم الى قبله بالمنتدي هنا وصاحب المنتدى بزات انه من اسكندرية ومن سموحة كمان زيي

اسحمولي اقول رايي وبكل صراحة:-
اعتقد ان البعض يعرف اني تواجدي كله بمنتدى المتداول العربي والاغلب ايضا يعرف اني من الناس الى بتلف كتير فى المواقع وبالرغم من ده كله

فانا شايف وبكل صراحة حتى الان اف اكس ارابيا هو الافضل ليه بقا

1- راس المنتدى هو الاساس لو عقليته متفتحة مثل هنا فالمنتدى حيتطور شخصيا مصدقتش لما شوفت الموضوع ده فكل المنتديات تقولك اوعى تحط روابط منتديات خاصة عربي خايفين من المنافسة اما هنا بيقول للناس ايه ارائكم في المنتديات العربي وعجبني ايضا لما حصلت المشكلة بتاعة منتدى عرب فوركس والراجل هنا مقفلش الموضوع زي بقية المنتديات
لذلك انا شايف ان سبب قوة المنتدى هنا هو فعلا صاحبه واعتقد ان المنتدى حيفضل يتطور قريبا اكثر

2- استايل المنتدى مميز وجذاب وده بتفرق جدا فى جذب الاعضاء+ ان السيرفر سريع ولا يتوقف+ عجباني قصة اللايك فى البوست ده جدا

نيجي بقا لعيوب المنتدي

1- مع احترامي للكل ومشقصدي حاجة والله ولكن تطور المنتدى حيزيد بان صاحب المنتدى يبدا يجيب الناس التقيلة فى المنتديات المجاورة والناس ده شئ طبيعي ان الي كان بيتابعها فى المنتديات المجاورة حيجيلها هنا وعلى فكرة هذه ليست سرقة اشخاص او شئ بس هو يعتبر احتراف زى الى فى كرة القدم

وده الشئ الوحيد الى شايفه عيب فى المنتدى هو عدم وجود اسماء لامعة مع احترامي وتقديري للجميع طبعا

اقتراح :-
عجبتني جدا فكرة منتدي المتاجر الذهبي منتديات المتاجر الذهبى
بعمل شات للاعضاء داخل المنتدى وليس عمل غرفة صوتية
لان من خبرتي فى المنتديات فان الغرف بتسحب اعضاء المنتدي ليها وبتدخل تلاقي المنتدى فاضي زى مثلا منتدى بورصات للمحترم عارف البخات
اما الفكرة ده خلت الاعضاء مشفى نفسها حاجة بحيث انها تفضل داخل المنتدى وفى نفس الوقت تقدر تشيت فده كانت اضافة للمنتدى قوية

اما منتدايا المفضل حتى الان: فهو المتداول العربي
فبرغم من وجود مساوئ فيه للاسف ولكن ميزته الوحيدة انه عنده ناس ذو اسماء لامعة فقط لا غير وده الى جاذب الناس ليه + انه يعتبر بيتي الاول والى اتعلمت فيه الفوركس فحتى لو شايف فيه حاجات مشعاجباني فانا مضطر ابقا فيه لانه شئ نفسي فى الاول والاخر زى كانه مراتك ومخنوق منها بس برضوا بتحبها ومتقدرش تسيبها ههههههه

اما المنتديات الاجنبي فكتير جدا الى بدخلها الصراحة بس الى بحبهم وبدخلهم بصورة يومية هما

فوركس فاكتوري طبعا : ميزته الوحيدة ايضا فى راي وجود اسماء لامعة فى عالم الفوركس الاجنبي
+ forex-tsd.com : بحسه مختلف جدا من حيث الاستايل فهو جذاب للزوار + مسهل انك تعرف ايه اهم المواضيع وفعلا فيه ناس مميزة

ولو عايزين التميز فعليكم وعلى المواقع الروسي فحتلاقوا فيها الاختلاف فى الفوركس بكل ما تحمله الجملة من معني

واسف على الاطالة

تقبلوا تحياتي
+معطي+

شكراً لك اخي معطي على هذا الكلام الطيب
وفعلاً وبدون تعالي نقطة رقم واحد التي تفضلت بذكرها تنفرد بها ارابيا من بين المنتديات العربية حتى الان

الساعة الآن 09:47 PM