اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   استفسار (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=62560)

Alexander 14-08-2019 01:27 PM

استفسار

لو سمحت اي حد خبير ممكن يفهمني ليه الدولار كندي ماشي عكس الدولار اندكس
وليه الاسترالي والنيوزلاندي ماشيين في نفس اتجاه الدولار اندكس من اسبوع تقريبا مع انع المفرو العكس ؟
حد عنده رد منطقي ؟

معاذ عودات 14-08-2019 02:14 PM

رد: استفسار

اهلا فيك اخي الكريم

هلاء مش شرط اذا الدولار ضعيف او قوي ، العملات تمشي معه

مثلاً لكل وقت ظروفه

الدولار كندي في الوقت الأخير كان يعتمد على سعر النفط عالمياً ، والي أثر على حركته بشكل كبير

Alexander 14-08-2019 04:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 960290)
اهلا فيك اخي الكريم

هلاء مش شرط اذا الدولار ضعيف او قوي ، العملات تمشي معه

مثلاً لكل وقت ظروفه

الدولار كندي في الوقت الأخير كان يعتمد على سعر النفط عالمياً ، والي أثر على حركته بشكل كبير

اشكرك يا معاذ علي ردك
ولكن اذا كان ده تحليلك علي الكندي وانه بيتحرك عكس الدولار بشكل واضح بسبب تاثير البترول عليه
ايه رايك في حركة الاسترالي دولار والنيوزلاندي دولار بيتحرك تقريبا نفس حركة الدولار
اليورو مثلا عكس الدولار بالظبط والاسترالي والنيوزلاندي عكس الدولار لكن ليس بقوة اليورو
من اسبوع الاسترالي والنيوزلاندي تقريبا مع حركة الدولار اندكس انا قلت ممكن يوم انما اسبوع مش طبيعي بالنسبة لي وكنت اتعشم الاقي جواب هنا

Hosni Elshobaki 14-08-2019 05:12 PM

أنا من رأيى ان استخدام الاندكس بيكون فى حالة شراء السلع فقط اللى هتشتريها بالدولار.
وليس فى حالة التداول على الدولار مقابل عمله.
يعنى مش شرط لو الدولار اندكس قوى او فى تريند صاعد انه يؤدى إلى هبوط عملات دول أخرى.

Alexander 15-08-2019 01:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hosni Elshobaki (المشاركة 960299)
أنا من رأيى ان استخدام الاندكس بيكون فى حالة شراء السلع فقط اللى هتشتريها بالدولار.
وليس فى حالة التداول على الدولار مقابل عمله.
يعنى مش شرط لو الدولار اندكس قوى او فى تريند صاعد انه يؤدى إلى هبوط عملات دول أخرى.

تابع شارت الدولار اندكس مع اليورو دولار والدولار فرنك اكثر عملتين بيتاثروا بحركة الاندكس تقريبا 95% وبردو احيانا بيحصل اختلاف بس جزء بسيط ومش وقت طويل ومش معني كلامي انه شرط ان الدولار انكدس يصعد انه الاسترالي والنيوزلاندي يهبط لا مفيش اي شروط في السوق ده بس اللي اقصده ان دي الحركة والتاثير الطبيعي لحركة الدولار انه لو صعد اليورو والباوند والاسترالي والنيوزلاندي يهبطوا
لو لاحظت اخر اسبوع او 10 ايام هتلاقي العكس تماما الدولار يصعد الاسترالي والنيوزلاندي والكندي عكس الحركة الطبيعيه ليهم
انا كل اللي كنت بدور ليه هل في سبب اساسي للحركة الغير طبيعيه ( من وجهه نظري ) او لا

Hosni Elshobaki 15-08-2019 04:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Alexander (المشاركة 960320)
تابع شارت الدولار اندكس مع اليورو دولار والدولار فرنك اكثر عملتين بيتاثروا بحركة الاندكس تقريبا 95% وبردو احيانا بيحصل اختلاف بس جزء بسيط ومش وقت طويل ومش معني كلامي انه شرط ان الدولار انكدس يصعد انه الاسترالي والنيوزلاندي يهبط لا مفيش اي شروط في السوق ده بس اللي اقصده ان دي الحركة والتاثير الطبيعي لحركة الدولار انه لو صعد اليورو والباوند والاسترالي والنيوزلاندي يهبطوا
لو لاحظت اخر اسبوع او 10 ايام هتلاقي العكس تماما الدولار يصعد الاسترالي والنيوزلاندي والكندي عكس الحركة الطبيعيه ليهم
انا كل اللي كنت بدور ليه هل في سبب اساسي للحركة الغير طبيعيه ( من وجهه نظري ) او لا

زمان تابعت الاندكس كتير جدا على لايت فوركس..والنتيجه اللى طلعت بيها انه العملات "أو معظمها" مش مرتبط بحركة الاندكس.
اللى حصل انه بيشتتك اكتر.
ممكن فى بعض الأوقت تلاقى الاندكس ماشى مع حركة الأزواج اللى الدولار طرف فيها..وأوقات كتير لا.
عشان كده مبقتش اتابع الاندكس خالص..بتابع الشارت اللى هتشتغل عليه وبس.

الساعة الآن 11:05 AM