اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   تفتكرو التارجت والاستوب لوس الكبير بيقلل المخاطر والتوتر ونسبه نجاحه جيده ؟ (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=45998)

eragon93 31-03-2015 12:32 AM

تفتكرو التارجت والاستوب لوس الكبير بيقلل المخاطر والتوتر ونسبه نجاحه جيده ؟

الســلام عليكم ورحمــة الله وبركاتـــــــه
كنت عايز اخود ارائكم بخصوص المتاجره مع ستوب لوس كبير وتارجت كبير
ما هي العيوب و المميزات ؟

انا شايف علي الشارت انها طريقه جيده جدا لكن مجربتش علي حسابي الحقيقي او حتي الديمو
يعني مثلا شوفو الصوره دي
التارجت 400 نقطه ليس صعب ان يتحرك السعر مع اتجاه الترند 400 نقطه وخصوصا وقت الارتدادات من الدعوم والمقاومات
ستوب لوس 800 صعب جدا يتم ضربه لان السعر اذا اتحرك نحو الاستوب هيكون كده اتحرك عكس الترند حوالي 1200 نقطه

علي كل حال انا في انتظار تعليقاتكم :p

Ahmed Mohamed Said 31-03-2015 12:41 AM

رد: تفتكرو التارجت والاستوب لوس الكبير بيقلل المخاطر والتوتر ونسبه نجاحه جيده ؟

مش عارف اقولك ايه والله انا مبتدأ لسه بس استوب لوس ضعف التارجت مش كلام ناس عاقلين خاااااااالص :1 (31):

K. Samuel 31-03-2015 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eragon93 (المشاركة 783007)
الســلام عليكم ورحمــة الله وبركاتـــــــه
كنت عايز اخود ارائكم بخصوص المتاجره مع ستوب لوس كبير وتارجت كبير
ما هي العيوب و المميزات ؟

انا شايف علي الشارت انها طريقه جيده جدا لكن مجربتش علي حسابي الحقيقي او حتي الديمو
يعني مثلا شوفو الصوره دي
التارجت 400 نقطه ليس صعب ان يتحرك السعر مع اتجاه الترند 400 نقطه وخصوصا وقت الارتدادات من الدعوم والمقاومات
ستوب لوس 800 صعب جدا يتم ضربه لان السعر اذا اتحرك نحو الاستوب هيكون كده اتحرك عكس الترند حوالي 1200 نقطه

علي كل حال انا في انتظار تعليقاتكم :p

السلام عليكم اخى الكريم
صراحة ممكن الوضع يبدو لك مريحا لكن صراحة عند التجربة سيكون الوضع مختلف تمام
لانه ببساطة تخيل معى انضرب لك استوبين متتالين
ستحتاح 4 صفقات متالية تضرب الهدف حتى تخرج متعادل بدون مكسب و لا خسارة (فى حالة الاسبريد 0)
وطبعا ده موضوع صعب
اعتقد من وجهة نظرى الاستوب لازم يكون نصف الهدف على الاقل
بمعنى آخر لا يصح حتى ان يكون الهدف و الاستوب متساويين
فى هذه الحالة تستطيع الوقف على قدميك و التغلب على السوق و لو دخلت 10 صفقات خسرت 6 و كسبت فقط 4 ستخرج فى النهاية كسبان و هنا يكمن سر قوة ادارة راس المال
بالتوفيق يارب و اى اسفسار عند حضرتك لا تتردد فى طرحه
تحياتى
:1 (58):

eragon93 31-03-2015 01:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة K. Samuel (المشاركة 783023)

السلام عليكم اخى الكريم
صراحة ممكن الوضع يبدو لك مريحا لكن صراحة عند التجربة سيكون الوضع مختلف تمام
لانه ببساطة تخيل معى انضرب لك استوبين متتالين
ستحتاح 4 صفقات متالية تضرب الهدف حتى تخرج متعادل بدون مكسب و لا خسارة (فى حالة الاسبريد 0)
وطبعا ده موضوع صعب
اعتقد من وجهة نظرى الاستوب لازم يكون نصف الهدف على الاقل
بمعنى آخر لا يصح حتى ان يكون الهدف و الاستوب متساويين
فى هذه الحالة تستطيع الوقف على قدميك و التغلب على السوق و لو دخلت 10 صفقات خسرت 6 و كسبت فقط 4 ستخرج فى النهاية كسبان و هنا يكمن سر قوة ادارة راس المال
بالتوفيق يارب و اى اسفسار عند حضرتك لا تتردد فى طرحه
تحياتى
:1 (58):

فعلا الموقف هيكون صعب جدا لو تم ضرب الاستوب مرتين متتاليتين كده يبقي الحل التارجت ضعف او 3 اضعاف الاستوب
يعني 1200 بوينت

simomellal 31-03-2015 02:07 AM

الموقف سيكون صعب ومحرج جدا لو ضرب الاستوب

معاذ عودات 31-03-2015 10:26 AM

اهلا وسهلا فيك اخي الكريم ،،

اولاً انا اشجع اي فكرة في الموقع واشجع على التفكير في طرق للمتاجرة ـ ولا احب ان تتبع شخص معين في تحليله فقط

عيوب فكرتك كتالي :
الصفقات طويلة الامد ـ وهذا الشيء سيؤدي الى ملل وربما تجلس في صفقتك شهر او شهرين ، وهذا لن يكون مربح لك ولن تجد مردود كبير منه

الستوب اكبر من الهدف ، هذا اكبر خطأ ، جرب هذه الطريقه وستكتشف في النهايه انك خاسر بالفعل حتى لو حققت صفقات رابحه كثيره ، فكل صفقه خاسرة تأخذ معها صفقتين رابحتين ، فلو تعكس الموضوع رح تربح ورح يكون محصل الحساب ربح ان شاءالله

لا اشجعك على طريقتك في المتاجرة

eragon93 31-03-2015 11:20 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات (المشاركة 783167)
اهلا وسهلا فيك اخي الكريم ،،

اولاً انا اشجع اي فكرة في الموقع واشجع على التفكير في طرق للمتاجرة ـ ولا احب ان تتبع شخص معين في تحليله فقط

عيوب فكرتك كتالي :
الصفقات طويلة الامد ـ وهذا الشيء سيؤدي الى ملل وربما تجلس في صفقتك شهر او شهرين ، وهذا لن يكون مربح لك ولن تجد مردود كبير منه

الستوب اكبر من الهدف ، هذا اكبر خطأ ، جرب هذه الطريقه وستكتشف في النهايه انك خاسر بالفعل حتى لو حققت صفقات رابحه كثيره ، فكل صفقه خاسرة تأخذ معها صفقتين رابحتين ، فلو تعكس الموضوع رح تربح ورح يكون محصل الحساب ربح ان شاءالله

لا اشجعك على طريقتك في المتاجرة

تمام شكرا علي التوضيح

eragon93 31-03-2015 11:29 AM

هو المشكله ان الاستوب لوس بيتم ضربه باستمرار فاكانت الفكره الغرض منها تقليل ضرب الاستوب لوس

Modariba 31-03-2015 11:36 AM

وعليكم السلام ورحمة الله

ستوب 800 نقطة غير عملي او غير منطقي لأن ممكن جدا ان يضرب ولو كان 1000 نقطة

ستوب لوس هو سر النجاح إن اتقنت فن وضع ستوب اصبحت ملك السوق من غير منازع

توارثنا نظرية ستوب لوس يجب ان يكون اكبر او ضعف او او بالنسبة للهدف نظرية بها الكثير من الحقيقة لكني ضربت بها عرض الحائط لأنها غير مجدية على ارض الواقع

غالبا ما نضع ستوب لوس فوق دعم او مقاومة وهذا واضح للأغلب منا لكن ماذا يمثل هذا للسعر لا شيء لأنه ممكن يخترق او يكسر بكل جدارة

الدعم والمقاومة هي قمم وقيعان وهي بداية شيء ونهاية شيء بداية موجة تصحيحيه ونهاية موجة دافعة مثلا او العكس لكن ماما هو موقع 2 من الموجة الأم او الدرجة

الموجية إذا اتقنت السلسلة اتقنت فن وضع ستوب لوس بشكل جيد وملكت السوق بكل احتراف وممكن تضع ستوب 50 نقطة بهدف 10 نقطة وتدبل حسابك

وجهة نظر مقنعة بها لكن لم اصل إليها نسالكم الدعاء

سر السوق هو ستوب لوس

والسلام عليكم ورحمة الله

fxlover35 31-03-2015 02:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eragon93 (المشاركة 783179)
هو المشكله ان الاستوب لوس بيتم ضربه باستمرار فاكانت الفكره الغرض منها تقليل ضرب الاستوب لوس

السلام عليكم

مش هقدر ازود عن اللي قاله الاعضاء الغاليين والاستاذ معاذ بخصوص التوضيح لحضرتك عن فكرة ان يكون الاستوب ضعف التارجت

وانه خطأ كبير وتعتبر الاستراتيجية فاشلة طبعا ..فاذا كان الاستوب يساوي الهدف هو فكرة غير محببة فما بالك بالاستوب ضعف الهدف!!!

لكن شوف بخصوص ان الاستوب بيتم ضربه باستمرار فمن المحتمل انك بحاجة كبيرة لمراجعة استراتيجية التداول الخاصة بيك

او

مراجعة طريقة اختيارك لاماكن تحديد الاستوب لوس

ومثال توضيحي :

لو حضرتك بتشتغل على تايم فريم 4 ساعات مثلا من غير المعقول انك تحدد مكان الاستوب لوس على تايم فريم الربع او النص ساعه

ولو حضرتك بتشتغل على تايم فريم الربع ساعه يبقى اكيد اهدافك هتكون مناسبة للتايم فريم اللي بتشتغل عليه يعني صغيرة وبالتالي

اكيد الاستوب هيكون صغير

ارجو ان تكون الفكرة وضحت :1 (58):

تحياتي لك

الساعة الآن 02:43 AM