اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=2)
-   -   دراسة التحليل الفني في امريكا (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=42983)

ايمون 20-12-2014 07:36 PM

دراسة التحليل الفني في امريكا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
باختصار عايز اعرف هل فيه مراكز او معاهد في امريكا لتدريس الفوركس والبورصه ومنح شهادات معتمده للعمل بها في شركات الفوركس او بورصه الاسهم
وعايز اعرف كمان هل العمل في هذه الشركات كمحلل فني او خدمه عملاء او او ... مجدي ومربح ؟؟
انا عايز اسافر امريكا عن طريق دراسه لان الحصول على تاشيرة سياحه صعبه
فشايف ان دراسه الفوركس افضل شيء بالنسبالي
بعض الملحوظات :
1- انا خبرة في الفوركس 3 سنوات
2- لا احد يعطيني روابط لمراكز مصريه او ما شابه
3- اريد ممن سيحضر لي معلومات حول هذا الموضوع ان يخبرني عن تكاليف الدراسه كاملة
4- هل العمل في هذا المجال في امريكا متوفر بكثرة ؟ وكم يبلغ الراتب الشهري مثلا ؟ لاني سأقوم بتغيير اقامتى هناك حين وصولي الى اقامه دائمه ان شاء الله

هزار 21-12-2014 02:03 AM

رد: دراسة التحليل الفني في امريكا

كم بتقيم نفسك في الفوركس

لو استلمت محفظة فيها ٥ الاف دولار خلال شهرين

كم حتضمن مكسبها

جاوب على السؤال اول عشان اعرف اجوبك على اسئلتك

ايمون 21-12-2014 02:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هزار (المشاركة 756824)
كم بتقيم نفسك في الفوركس

لو استلمت محفظة فيها ٥ الاف دولار خلال شهرين

كم حتضمن مكسبها

جاوب على السؤال اول عشان اعرف اجوبك على اسئلتك

لا احب ادارة الحسابات ولكن ان اضطر الامر فهناك وسائل اخرى يمكنك الاعتماد عليها حتى ولو كنت عديم الخبرة وهي الدخول في صفقات عن طريق توصيات الخبراء وانا شخصيا لدي بعض الاصدقاء ما شاء الله توصياتهم ناجحه بنسبه 80% عن تجربه
بالنسبالي انا منفعش في ادارة الحسابات لاني بدخل بلوتات قليله جدا لعدم تكبد الخسائر الفادحه وتقلبات السوق مهما كانت الاستراتيجية ناجحه ودا شيء مش كويس ممن يبحثون عن الارباح السريعه
ولكن هذا خارج موضوعنا اخي الكريم
انا ابحث عن طريقه لدخول امريكا ورأيت افضلها هو التقديم على فيزا دراسه ولكن ماذا ادرس ؟ بالتأكيد مجال يكون له مستقبل وبحبه وافهم فيه مثل الفوركس

ايمون 21-12-2014 02:28 AM

ولو عندك طريقه تانيه لدخول امريكا غير الدراسه اطرحها عليا

rtkwar 21-12-2014 11:07 PM

بص انتا جى تسئل فى المكان الخطأ شوف الجروبات اللى فيها الفوركساوية الامريكان واسئلهم
انا مبحثتش فى الهجرة لامريكا لان شايف ان امريكا راحت عليها ومعدتش زى زمان بس اعتقد انها هتبقى زى كندا ونيوزلندا وكده
ومن الاخر السياحة مش هتنفعك بحاجة لو فكرت تهاجر
و بالنسبة للدراسة اقل مصاريف للدراسة فى الدول دى مش هتقل عن 10000 دولار للسنة الواحدة فقط (عشان تشتغل سباك فى كندا كان فى معاهد مصاريفها فى السنة 15000 دولار)
ده غير انه بيديك مهلة تدور على وظيفة بدوام كامل بعد ماتخلص والمهلة بتبقى مرتبطة بالمدة اللى انتا قعدتها وفى الغالب الحصول على وظيفة صعب لان الشركات اغلبها بيطلب الخبرة سنتين على الاقل عشان يرضى يديك عرض عمل

ايمون 22-12-2014 02:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 756924)
بص انتا جى تسئل فى المكان الخطأ شوف الجروبات اللى فيها الفوركساوية الامريكان واسئلهم
انا مبحثتش فى الهجرة لامريكا لان شايف ان امريكا راحت عليها ومعدتش زى زمان بس اعتقد انها هتبقى زى كندا ونيوزلندا وكده
ومن الاخر السياحة مش هتنفعك بحاجة لو فكرت تهاجر
و بالنسبة للدراسة اقل مصاريف للدراسة فى الدول دى مش هتقل عن 10000 دولار للسنة الواحدة فقط (عشان تشتغل سباك فى كندا كان فى معاهد مصاريفها فى السنة 15000 دولار)
ده غير انه بيديك مهلة تدور على وظيفة بدوام كامل بعد ماتخلص والمهلة بتبقى مرتبطة بالمدة اللى انتا قعدتها وفى الغالب الحصول على وظيفة صعب لان الشركات اغلبها بيطلب الخبرة سنتين على الاقل عشان يرضى يديك عرض عمل

امريكا مقارنة بمصر فهي افضل بمراحل وانا معاك من ساعه 11 سبتمبر الوضع اختلف هناك بس ممكن نعتبرها محطه للوصول لدول افضل
عموما الموضوع محض دراسه وغالبا سيتم التنازل عن الفكرة لاني وجدت ان الدراسه ايضا بتترفض
والموضوع معقد شيئا ما
thx for ur reply

rtkwar 22-12-2014 04:10 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمون (المشاركة 756949)
امريكا مقارنة بمصر فهي افضل بمراحل وانا معاك من ساعه 11 سبتمبر الوضع اختلف هناك بس ممكن نعتبرها محطه للوصول لدول افضل
عموما الموضوع محض دراسه وغالبا سيتم التنازل عن الفكرة لاني وجدت ان الدراسه ايضا بتترفض
والموضوع معقد شيئا ما
thx for ur reply

ولا محطة لدول تانية ولا حاجة اعتقد ان الاسعار متقاربة سواء فى امريكا او استراليا او كندا
انا برضه فكرت فى موضوع الدراسة بس دى دول ربنا لا يسامحهم بيذلونا ومقرفين عشان كده قررت اوفر القرشين اللى هصرفهم فى التعليم واروح اعملى بزنس فى اى دولة احسن
عموما لو ناوى على التعليم اهم حاجة تختار مجال تعرف تلاقى شغل فيه بعد ماتخلص عشان تعبك مايروحش اونطة

messi10 22-12-2014 10:40 AM

عناك معهد على ما اعتقد في الاردن يوجد موضوع في منتدى بيتحدث عنه
رسوم دراسة 500 دولار للفصل الاول والاخرى للفصل التاني
بيديك شهادة محلل فني معترف بها دوليا

ايمون 22-12-2014 10:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rtkwar (المشاركة 756964)
ولا محطة لدول تانية ولا حاجة اعتقد ان الاسعار متقاربة سواء فى امريكا او استراليا او كندا
انا برضه فكرت فى موضوع الدراسة بس دى دول ربنا لا يسامحهم بيذلونا ومقرفين عشان كده قررت اوفر القرشين اللى هصرفهم فى التعليم واروح اعملى بزنس فى اى دولة احسن
عموما لو ناوى على التعليم اهم حاجة تختار مجال تعرف تلاقى شغل فيه بعد ماتخلص عشان تعبك مايروحش اونطة

اقصد محطه للعيش في دول اخرى افضل زي كندا على سبيل المثال او الذهاب لدول الخليج بعد الحصول على شهادات امريكيه والجنسيه
انا مش هدفي الدراسه قد ما هدفي ادخل رجلي في امريكا بس علشان هعمل حركه لتغيير الاقامه واسحب فلوسي وبعدين اقدم تاني بعد الحصول ع الجرين كارد لدفع رسوم اقل لاني هتعامل كمواطن امريكي

ايمون 22-12-2014 10:15 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة messi10 (المشاركة 756992)
عناك معهد على ما اعتقد في الاردن يوجد موضوع في منتدى بيتحدث عنه
رسوم دراسة 500 دولار للفصل الاول والاخرى للفصل التاني
بيديك شهادة محلل فني معترف بها دوليا

شكرا اخي الكريم لمرورك
ولكن حضرتك تتحدث عن شيء اخر

الساعة الآن 02:18 PM