اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   استراحة اف اكس ارابيا (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=10)
-   -   طلب من الاخوة المصريين (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=12058)

ابو تراب 23-08-2011 09:10 AM

طلب من الاخوة المصريين

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ارجو من اي اخ مصري يقدر يخدمني في هذه المسالة اكون له من الشاكرين

اريد تصدير البسة رجالية جاهزة باب اول من الصين الى مصر

اريد معرفة الكلفة المتوجبة علي من جمارك وضرائب ....الخ

لانه بصراحة احد الاشخاص قال لي ان التكلفة اكثر بكثير من ثمن البضاعة مما اثار الذعر في قلبي لانه المرة الاولى

ادخل الى مصر
دمتم بعافية

م.أحمد مقدادي 23-08-2011 10:26 AM

رد: طلب من الاخوة المصريين

ان شاء الله تلاقي حد يساعدك يا ابو تراب
بالتوفيق

ابو تراب 23-08-2011 10:52 AM

شكرا يا طيب على مرورك

مدير الموقع 23-08-2011 02:38 PM

الاخ كلامه صحيح..
الضرائب على الملابس هو 40% من ثمن السلعة داخل مصر و كان لى باع فى هذا الامر سابقا لاننى كنت امتلك محلا لبيع الملابس منذ حوالى خمسة سنوات انا و شريك
يمكننى مساعدتك فى اى وقت او اى استفسار يا ابو تراب :)
الله كريم

ابو تراب 23-08-2011 02:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 190007)
الاخ كلامه صحيح..
الضرائب على الملابس هو 40% من ثمن السلعة داخل مصر و كان لى باع فى هذا الامر سابقا لاننى كنت امتلك محلا لبيع الملابس منذ حوالى خمسة سنوات انا و شريك
يمكننى مساعدتك فى اى وقت او اى استفسار يا ابو تراب :)
الله كريم

ما شاء الله عليك اخي عادل عندنا مثل في لبنان يقول مسبع القارات لانك ملم بكل شيئ ما شاء الله عليك

يعني تقصد 40%ضريبة غير تخليص الجمركي؟؟
اذا كان هكذا اعتقد انه من الصعب ان اقوم بهذه الخطوة لانني اريد البيع بالجملة

اما اذا كنت تقصد 40% تخليص جمركي وضريبة المالية وتصبح البضاعة جاهزة للبيع فممكن نقوم بدراسة الموضوع ونبحث عن افضل الاسعار

شكرا لك اخي اسامة ان شاء الله يكون الموضوع مقتصر على 40% او اقل لانه اذا قررت ان اقوم بالامر سانتقل للعيش بمصر ام الدنيا :1 (87)::1 (87)::1 (87):

مدير الموقع 23-08-2011 05:24 PM

40% ضرائب فقط بدون تخليص جمركى او خلافه..
هناك فكرة اخرى و هى التهريب عبر ليبيا و منفذ السلوم و لا اعلم ان كانت لسة شغالة فى الوقت الحالى ام لا..
لكن البنطلون كان بيتاخد عليه 30 جنيه مصر و تسلمه فى الصين و تستلمه فى مصر و يعنى 5$ بالظبط من غير جمارك ولا حاجة
طبعا ده ممنوع و لو اتمسكت البضاعة بتضيع بس دى سكة اخرى لانك مثلا لو جايب جينز ليفايس سعره فى التوكيل 800 جنيه حتدفع 40% من سعر المنتج فى توكيله و ده طبعا كتير جدا جدا و حيقتل اى تجارة استيراد من الخارج.
الله كريم.

ابو تراب 24-08-2011 08:24 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل (المشاركة 190130)
40% ضرائب فقط بدون تخليص جمركى او خلافه..
هناك فكرة اخرى و هى التهريب عبر ليبيا و منفذ السلوم و لا اعلم ان كانت لسة شغالة فى الوقت الحالى ام لا..
لكن البنطلون كان بيتاخد عليه 30 جنيه مصر و تسلمه فى الصين و تستلمه فى مصر و يعنى 5$ بالظبط من غير جمارك ولا حاجة
طبعا ده ممنوع و لو اتمسكت البضاعة بتضيع بس دى سكة اخرى لانك مثلا لو جايب جينز ليفايس سعره فى التوكيل 800 جنيه حتدفع 40% من سعر المنتج فى توكيله و ده طبعا كتير جدا جدا و حيقتل اى تجارة استيراد من الخارج.
الله كريم.

شكرا اخي عادل على هذه المعلومات

الافضل ان الغي الفكرة من راسي ما في نصيب :1 (63)::1 (63)::1 (63)::1 (63):

الساعة الآن 09:32 PM