اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   الارشيف (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=8)
-   -   سؤال لم اجد له جواب (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=41929)

م.أحمد السليمان 02-10-2014 01:13 PM

سؤال لم اجد له جواب

لماذا دائما فرصة الخسارة في الفوركس اكبر بكثير من فرصة الربح ؟

والعجيب ان ذلك لكل المتداولين بلا استثناء

فإذا كان ذلك

فمن الذي يربح بالمقابل ؟

معاذ عودات 02-10-2014 01:21 PM

رد: سؤال لم اجد له جواب

هناك اكثر من عامل ،

سوق الفوركس من اصعب الاسواق والمتاجره جدا صعبه
العوامل الكثيره التي تتحكم فيه ، ومن هنا يصعب علينا التنبؤ بشكل صحيح بالحركه القادمة
الطمع

michael thabet 02-10-2014 03:09 PM

هذا صحيح
المحافظ الكبيرة هى التي تكسب
ولكن سمعت كثيرا ان المؤشرات مثل الداو جونز وفيتسي والداكس افضل كثيرا وهو ما احاول البحث عنه

amine31 02-10-2014 03:52 PM

يمكن لان الطرق التي نعرفها و نتاجر بها و المنتشرة في المنتديات كلها تخسر او فرصة الخسارة فيها اكبر بكثير من الربح
يجب علينا البحث عن شيء مختلف

0asdf12340 02-10-2014 07:03 PM

ده لأن السوق متغير وبيتحرك حسب معطيات معينه والمعطيات دي هي عمليات البيع والشراء اللي المتداولين بيعملوها والسوق يتحرك في نطاق معين بحيث يخسر اكبر عدد ممكن من البايعين والشارين قبل ما ياخد اتجاه في الاخر ، انا مثلاً اكثر من مره يبقي عندي صفقات خسرانه واول ما السعر يرجعلك تاني يفضل السعر عندي مش عايز يتحرك ولو قفلت السعر علي نقطه او اتثنين القيه بعدها علي طول السعر اتحركله 20 او 30 نقطه في اتجاهي لو مقفلتش تلقي السوق يعاقبني ويرجع يعكس عليا تاني وطبعاً هتلاقي ناس كتير زي ، وكان عندي سؤال انا كمان حد في مره فتح امر بلوت عالي وليكن 10 او 20 دولار للنقطه واتحرك السوق في صالحه 30 او 40 (نقطه بعيد عن الاخبار المهمه) اعتقد لو حد حصل معاه الكلام ده هتلقيهم نسبه قليله جداً طبعاً انت اول ما هتحط امر 10 او 20 دولار سهل جدا يعكس عليك اقل حاجه 20 نقطه اما مكسب نقطه او اثنين ويرجع تاني ، انا مبقلش ان مفيش مكسب لا في مكسب انا ممكن في يوم واحد اقفل صفقات ب 1000 دولار بس نظام 5 نقط او 10 نقط بالكتير واقفل وكررها في اليوم اكثر من مره بس طبعا دي مغامره كبيره عشان بيجي الوقت اللي بيضيع كل ده والمحصله في الاخر بتبقي بالسالب والنتيجه خساير في خساير ولو دخلت با دارة راس مال ممكن تكسب بس مش المكسب اللي معظم الناس منتظراه من الفوركس

unknown 02-10-2014 09:38 PM

سوق الفوركس حلو ... مكسب وخسارة
ومافيش حد بيتعلم ببلاش ..... والحمد لله على كل شىء

ayoob 02-10-2014 11:21 PM

لانه السوق لاتوجد فيه ثوابت وكل يوم يتحرك بطريقة ومنهج جديد عن اليوم الدي سبقه

escape366 02-10-2014 11:37 PM

المتداولون الرابحون لن تجدهم في المنتديات فكل واحد منهم وجد طريقته الناجحة وكتمها و انصرف وان وجده يعطيك نصائح الكل يعرفنا أنا عن نفسي لا زلت أخسر كثيراً فقررت ان افتح صفقات عكس تحليلي أغلق الشارت و انصرف و بدأت قليل إحقاق بعض الأرباح

Rakan-SG 03-10-2014 12:04 AM

فرصة الخسارة أكبر من فرصة الربح .. هذا نفسه فرصة الفشل أكبر من النجاح

دائماً الرابحون أو الناجحون هم الاقليه

المحروم 03-10-2014 12:23 AM

عندما تغيروا كل الطرق سوف يكون هناك ربح عندما لا تضع ستوب لوز وخصوصا عند الدعم والمقاومه سوف يكون هناك ربح عندما تغيروا الاستراتيجيات التي علمكم ونشرها بينكم الماركت ميكر لضرب استوباتكم سوف يكون هناك ربح نقطه .

الساعة الآن 01:28 PM