اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex

اف اكس ارابيا..الموقع الرائد فى تعليم فوركس Forex (https://fx-arabia.com/vb/index.php)
-   منتدى تعليم الفوركس (https://fx-arabia.com/vb/forumdisplay.php?f=3)
-   -   مع ادارة راس المال دائما هناك فرصه (https://fx-arabia.com/vb/showthread.php?t=26125)

محمد صالح 15-10-2012 08:40 PM

مع ادارة راس المال دائما هناك فرصه

ادارة راس المال هى دائما ما تاكد فرص النجاح
موضوعى عباره عن قصه خطاء
اتعامل مع حسابى دائما بعدم الطمع فانا اتداول على ما يقرب من تسع ازواج من العملات فى اسبوع تداولت على كل الازواج الموجوده على الشارت عندى تسع ازواج دخول مع اتجاه عام فرص خفت ان تفوتنى فالتزمت بادارة راس مال صارمه كنت اضع الهدف الاول ب2 ميكرو و الهدف الثانى ايضا لان الازواج اغلبها عكس على فى اخر يوم فى الاسبوع تاكد لى ارتداد السعر عند نقط الدخول فدخلت بتعزيز اكبر كى احقق الاهداف وفعلا مفيش عقد خرجت منه بخساره مع العلم ان الحساب مش كبير يعنى اكبر عقد دخلتو كان ب 4 ميكرو اللى انا اعتبرتو مضاعفات خرجت بربح هذا الاسبوع من هذه الازواج ب180 دولار ودخلت على الزعيم عشان اعمل تعزيز اللى هو اليورو دولار بدل مااعمل العقد ب6 ميكرو عملتو 6 مينى وعكس عليا الزوج واقول دلوقتى ينزل مفيش مستنى مفيش كل المكسب اللى كسبتو الاسبوع راح فى خطاء فى العقد وليس تعمد
هو استكفى على كده ابدا دخلت عكس الاردر والزوج ماشى معايا لتحت رحت قافل العقد اللى كسبان شوف بقى عملت ايه لقيت الزوج هينزل تانىقلت اعمل ايه ادخل بنفس قيمة العقد اللى داخل بيه عشان اقفل فنص الطريق على عدم الخساره هى عشرين نقطه والاتنين قفلو لوحدهم على خساره محترمه جدابعد ما حققت فرص كتير لكن الاحتراف فى التحليل وحده لايكفى لابد من ادارة راس المال يعنى كنت بدخل بعقود ميكرو وكنت بكسب مكسب محترم مع ادارة راس مال وعقد واحد بدون ادارة راس مال خسرنى 60% من حسابى هو دا اهم موضوع فى الفوركس الفرص كثيره لاتركز اموالك فى زوج واحد من العملات
(لا تضع البيض فى سله واحده )
:1 (48)::1 (48)::1 (48)::1 (48)::1 (48)::1 (48)::1 (48)::1 (48):

bary_3 15-10-2012 11:36 PM

رد: مع ادارة راس المال دائما هناك فرصه

كلام في الصميم بارك الله فيك

محمد صالح 16-10-2012 12:48 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bary_3 (المشاركة 411463)
كلام في الصميم بارك الله فيك

شكرا على مرورك الكريم

COWBOY 16-10-2012 12:58 AM

بصراحة يا صديقى الخطأ ان تضع ادارة راس المال قبل ان تختار الطريقة التى تتاجر بيها :)

بمعنى ان لك زوج معين تعمل عليه او ليك طريقة معينة تحلل بيها اذا اصنع ادارة المال التى تناسبها

انا مثلا اتاجر على كل ازواج العملات وفى بعض الاوقات الاسهم والمؤشرات العالمية ايضا لك ان تتخيل عدد الشارت المفتوح عندى :D بل انى اعمل على اكثر من منصة لما هنفجر :D

بس المهم انك تكون عارف انت بتعمل اية وعارف ازاى تكسب بفضل الله .. وتخترع ادارة راس مال تناسب طريقة عملك .. وحجم حسابك

وانت ذكرت ان لك اسلوب يجعلك تربح اذا التزمت به فتوكل على الله :) ولا تنسى ان الفوركس تجارة اذا هو رزق قبل ان يكون علم اتمنى لك التوفيق دائما وتعويض اى خسارة ان شاء الله

محمد صالح 16-10-2012 01:08 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY (المشاركة 411507)
بصراحة يا صديقى الخطأ ان تضع ادارة راس المال قبل ان تختار الطريقة التى تتاجر بيها :)

بمعنى ان لك زوج معين تعمل عليه او ليك طريقة معينة تحلل بيها اذا اصنع ادارة المال التى تناسبها

انا مثلا اتاجر على كل ازواج العملات وفى بعض الاوقات الاسهم والمؤشرات العالمية ايضا لك ان تتخيل عدد الشارت المفتوح عندى :D بل انى اعمل على اكثر من منصة لما هنفجر :D

بس المهم انك تكون عارف انت بتعمل اية وعارف ازاى تكسب بفضل الله .. وتخترع ادارة راس مال تناسب طريقة عملك .. وحجم حسابك

وانت ذكرت ان لك اسلوب يجعلك تربح اذا التزمت به فتوكل على الله :) ولا تنسى ان الفوركس تجارة اذا هو رزق قبل ان يكون علم اتمنى لك التوفيق دائما وتعويض اى خسارة ان شاء الله

الحمدلله انا بربح كويس بس لما تكون ادارة راس المال مظبوطه بدخل على فرص اكتر والاغلب الحمدلله بيكسب وبيحقق الاهداف لكن فى حالة انعكاس زوج مع اردر خفيف الخساره بتكون خفيفه جدا مع الفرص الكتير اللى بتكون موجوده الخساره بتنعدم لكن لما تكون الخساره كبيره مقابل ربح قليل النتيجه معايا سلبيا
شاكر جدا جدا لمرورك الكريم والنصايح المفيده

أ.نادر غيث 16-10-2012 01:21 AM

يا سلام عليك يا محمد باشا , سر النجاح بهذا السوق هو الادارة المالية الجيدة
فبدون ادارة لن تعرف طعم الربح بهذا السوق مهما كانت خبرتك الفنية وهذا ما تقوله التجارب ..
بالتوفيق يا برنس

محمد صالح 16-10-2012 01:24 AM

شكرا ليك ابو بشار
هو دا اللى اتعلمتو من المنتدى الجميل دا واكدتو التجربه

Mohamed_Amr 16-10-2012 01:28 AM

تسلم اخى محمد
وهل طبقت الكلام دة على الحقيقى
وايه اقل مبلغ ممكن تبدأ بيه
والعقود اللى ممكن تتاجر بيها
وتقبل تحياتى ياغالى

محمد صالح 16-10-2012 01:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_Amr (المشاركة 411525)
تسلم اخى محمد
وهل طبقت الكلام دة على الحقيقى
وايه اقل مبلغ ممكن تبدأ بيه
والعقود اللى ممكن تتاجر بيها
وتقبل تحياتى ياغالى

[SIZE="6"][COLOR="Blue"]
انا فعلا بتكلم على الحساب الحقيقى

احمد صلاح 16-10-2012 01:40 AM

اداره رأس المال ركيزه اساسيه للنجاح فى الفوركس
واحيك على عنوان الموضوع والله
ممتاز جدا
فعلا لو ادرنا رأس مالنا جيدا سنستمر فى السوق والفرص لا تنتهى
ام لو انك حصرت الفوركس كلها فى صفقه واحده بدون اداره راس مال ستكون هى نهايتك فى الفوركس

تحياتى لك

الساعة الآن 07:25 AM