قديم 28-04-2011, 11:40 PM   المشاركة رقم: 563
الكاتب
nadmondo
عضو نشيط
الصورة الرمزية nadmondo

البيانات

الإتصالات
الحالة:
nadmondo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساعي لجنة الرحمن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
دكتور اسامة انا بجد محتاج مساعده من حضرتك لاني انا فى الدرس الرابع بتاع الترندات الدعوم والمقاومات بس تايه مش عارف فين المقاومة وفين الدعوم

حضرتك مش موضح انت بتقول السعر كسر الدعم وبقى مقاومة بس انت مش موضوح بالماوس فيين الدعم وفين المقاومة وفين السعر ده علشان انا توهت بجد
اخى انا مبتدىء زيك....ماتقلقش خالص...لان دايما فى الاول الواحد بيحس انه امام طلاسم
بس ما تقلقش....شوية شوية كله بيتفهم
وبالتعاون من الاساتذة الكبار هنا....الواحد بيفهم كويس
لانهم مش بيبخلوا باى معلومة

اولا:انت بتقول السعر ده فين؟
الذى يعير عن السعر هو الشمعة (ارتفاع الشمعة ..يعنى طولها قد ايه؟)

ثانيا:انت مش عارف الدعم ده يبقى ايه؟
بص على نهاية الشمعة من تحت...عند هذه النهاية السفلية بيتكون الدعم
(وهو عبارة عن خط افقى يتم رسمه عند هذه النهاية)

ثالثا: انت مش عارف المقاومة تبقى ايه؟
بص على نهاية الشمعة من فوق...عند هذه النهاية بتتكون المقاومة
(وهو ايضا خط افقى يتم رسمه عند هذه النهاية)

رابعا:لاحظ ان الخطين يكونان افقيين ....و الشمعة(وهى التى تعبر عن السعر) تكون راسية....صح؟
اذا..لو شمعة جديد بتتكون لتحت( يعنى هبوط السعر) و اخترقت الخط الافقى ده(خط الدعم).......هنا بنقول انها كسرته ونزلت تحتيه
بعد كده لما بتتكون شمعة تالية لها ..وتحاول الصعود لفوق(يعنى صعود السعر)...اما تيجى اثناء صعودها تحاول تكسر الخط الافقى اللى فوقيها(خط الدعم اللى احنا رسمناه قبل كده)......و ماتقدرش....هنا بقى نقول ان خط الدعم...اصبح مقاومة للشمعة الجديدة

ارجو انى اكون افدتك
انا حاولت اوصلك المعلومة بالبلدى كده......لاكن الاسلوب الاحسن هو اسلوب الاساتذة هنا فى المنتدى....وهم اللى انا باتعلم منهم
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالتوفيق دايما.....ربنا معاك..........

عرض البوم صور nadmondo  
قديم 28-04-2011, 11:40 PM
nadmondo nadmondo غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي رد: أيها المبتدئ اسال...استشير.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ساعي لجنة الرحمن نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
دكتور اسامة انا بجد محتاج مساعده من حضرتك لاني انا فى الدرس الرابع بتاع الترندات الدعوم والمقاومات بس تايه مش عارف فين المقاومة وفين الدعوم

حضرتك مش موضح انت بتقول السعر كسر الدعم وبقى مقاومة بس انت مش موضوح بالماوس فيين الدعم وفين المقاومة وفين السعر ده علشان انا توهت بجد
اخى انا مبتدىء زيك....ماتقلقش خالص...لان دايما فى الاول الواحد بيحس انه امام طلاسم
بس ما تقلقش....شوية شوية كله بيتفهم
وبالتعاون من الاساتذة الكبار هنا....الواحد بيفهم كويس
لانهم مش بيبخلوا باى معلومة

اولا:انت بتقول السعر ده فين؟
الذى يعير عن السعر هو الشمعة (ارتفاع الشمعة ..يعنى طولها قد ايه؟)

ثانيا:انت مش عارف الدعم ده يبقى ايه؟
بص على نهاية الشمعة من تحت...عند هذه النهاية السفلية بيتكون الدعم
(وهو عبارة عن خط افقى يتم رسمه عند هذه النهاية)

ثالثا: انت مش عارف المقاومة تبقى ايه؟
بص على نهاية الشمعة من فوق...عند هذه النهاية بتتكون المقاومة
(وهو ايضا خط افقى يتم رسمه عند هذه النهاية)

رابعا:لاحظ ان الخطين يكونان افقيين ....و الشمعة(وهى التى تعبر عن السعر) تكون راسية....صح؟
اذا..لو شمعة جديد بتتكون لتحت( يعنى هبوط السعر) و اخترقت الخط الافقى ده(خط الدعم).......هنا بنقول انها كسرته ونزلت تحتيه
بعد كده لما بتتكون شمعة تالية لها ..وتحاول الصعود لفوق(يعنى صعود السعر)...اما تيجى اثناء صعودها تحاول تكسر الخط الافقى اللى فوقيها(خط الدعم اللى احنا رسمناه قبل كده)......و ماتقدرش....هنا بقى نقول ان خط الدعم...اصبح مقاومة للشمعة الجديدة

ارجو انى اكون افدتك
انا حاولت اوصلك المعلومة بالبلدى كده......لاكن الاسلوب الاحسن هو اسلوب الاساتذة هنا فى المنتدى....وهم اللى انا باتعلم منهم
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بالتوفيق دايما.....ربنا معاك..........