قديم 19-06-2010, 08:20 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
م.نادر فريد
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
م.نادر فريد غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : emad1171 المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: ممكن شرح بسيط وسريع للمضاعفات

أولا احب اقول للجميع ان المضاعفات ليست بهذا السوء والدليل باختصار جدا جدا ...فى الشهباء ...خلاص اتفقنا نتكلم بقى داخل الأقتباس وبعده.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad1171 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم اخواني

راسي مشوش وتعبت وانا احسب ههههههه

طبعا وعن نفسى استخدمت الأكسل وخلصت

محتاج اجابة وافية وشافية للفرق بين المضاعفات في حالة اغلاق العقود الخاسرة والدخول بمضاعفات وبين ابقاء العقود الخاسرة مفتوحة ومضاعفة في الاتجاه المعاكس
مثال:
شراء يورو دولار عقد واحد بهدف 100 نقطة وستوب 100 نقطة
في الحالة الاولى عند خسارة 100 نقطة نغلق الصفقة وندخل بيع بعقدين وفي حالة خسارة العقدين نغلق وندخل اربعة عقود وهكذا وهذه الطريقة معروفة

الاهم الطريقة الاخرى
شراء عقد واحد بهدف 100 وستوب 100
في حالة الخسارة لا نغلق صفقة الشراء وندخل بيع عقدين
في حالة خسارة العقدين بيكون عندنا عقدين خسارة وعقد على نقطة الدخول
الان ما هي الاحتمالات وكيف يتم الدخول بالمضاعفة الثالثة لنخرج بربح عند تحقق الهدف وهل هي اامن من الطريقة الاولى حتى وان كانت اقل ربحا؟؟؟
والله اقلقت مخي الحسبة

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
مفهوم مفهوم يا زعيم وللأسف مفيش حد فهمك ... انا كنت عامل دراسة للموضوع ده شافية وكافية وتحتاج لموضوع وحدها وقت كنت فى منتدى بورصات وعدت به الأعضاءولكن الأ ..... الظروف منعتنى وقتها ههههه ... عندى ملف اكسل أبحث عنه الأن وعن الدراسة ستوضح لك كل شئ باذن الله انتظرنى فى المشاركة التالية .

التوقيع

فلتحيا مصــــــــــــــــــر

عرض البوم صور م.نادر فريد  
قديم 19-06-2010, 08:20 PM
م.نادر فريد م.نادر فريد غير متواجد حالياً
عضو فضى
افتراضي رد: ممكن شرح بسيط وسريع للمضاعفات

أولا احب اقول للجميع ان المضاعفات ليست بهذا السوء والدليل باختصار جدا جدا ...فى الشهباء ...خلاص اتفقنا نتكلم بقى داخل الأقتباس وبعده.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad1171 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم اخواني

راسي مشوش وتعبت وانا احسب ههههههه

طبعا وعن نفسى استخدمت الأكسل وخلصت

محتاج اجابة وافية وشافية للفرق بين المضاعفات في حالة اغلاق العقود الخاسرة والدخول بمضاعفات وبين ابقاء العقود الخاسرة مفتوحة ومضاعفة في الاتجاه المعاكس
مثال:
شراء يورو دولار عقد واحد بهدف 100 نقطة وستوب 100 نقطة
في الحالة الاولى عند خسارة 100 نقطة نغلق الصفقة وندخل بيع بعقدين وفي حالة خسارة العقدين نغلق وندخل اربعة عقود وهكذا وهذه الطريقة معروفة

الاهم الطريقة الاخرى
شراء عقد واحد بهدف 100 وستوب 100
في حالة الخسارة لا نغلق صفقة الشراء وندخل بيع عقدين
في حالة خسارة العقدين بيكون عندنا عقدين خسارة وعقد على نقطة الدخول
الان ما هي الاحتمالات وكيف يتم الدخول بالمضاعفة الثالثة لنخرج بربح عند تحقق الهدف وهل هي اامن من الطريقة الاولى حتى وان كانت اقل ربحا؟؟؟
والله اقلقت مخي الحسبة

مفهوم مفهوم يا زعيم وللأسف مفيش حد فهمك ... انا كنت عامل دراسة للموضوع ده شافية وكافية وتحتاج لموضوع وحدها وقت كنت فى منتدى بورصات وعدت به الأعضاءولكن الأ ..... الظروف منعتنى وقتها ههههه ... عندى ملف اكسل أبحث عنه الأن وعن الدراسة ستوضح لك كل شئ باذن الله انتظرنى فى المشاركة التالية .