قديم 25-12-2011, 04:22 PM   المشاركة رقم: 9
الكاتب
Tarek adel
عضو متميز
الصورة الرمزية Tarek adel

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Tarek adel غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : Tarek adel المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: دعوة للنقاش حول الفريمات الصغيرة والكبيرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا يا طارق ،،

اكيد الفريمات الكبيره اصدق وافضل
ولكن في هذه الظروف يجب ان تبتعد عن الصفقه كامله
لانو العمله تكون جد في حيره ولا وجود لمناطق شراء او بيع
الدخول بعد الابتعاد عن المناطق هذه
اما ان يتأكد الشراء او يتأكد البيع
اشكر مرورك القيم والحقيقة يا معاذ ان اشك فى كون الفريمات الكبيرة اصدق هذا لانها تعطيك اتجاه مستقبلى ولا تشير لصفقتك الحالية ان كانت سليمة ام مهدده بالخطر خاصة ان اغلبنا لا يعمل بستوبات كبيره تزيد عن 50 نقطة غالبا لذلك نرى كثيرا صفقة تضرب ستوب وتروح للهدف او هذا ما استنتجته انا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسين نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم

موضوع جميل ونقاش رائع من الاخوه الاساتذة
اعتقد انه لا يوجد تعارض بين الفريم الكبير والصغير

مثال
تاجر دخل شراء على الفريم الكبير هدفه 400 ووقفه 200 نقطة
وتاجر تانى داخل بيع على فريم الساعة هدفه 50 نقطة ووقفه 20 نقطة
و الاثنين دخلوا فى نفس الوقت

ونفترض ان السعر بعد الدخول طلع 10 نقاط ونزل 60 نقطة وطلع 500 نقطة
يبقى الصفقتين زى الفل وحققوا الهدف وكل واحد حلل على فريمه صح

ببساطه ان الفريم الصغير أوضح على المدى القصير
وصعب اوى تدخل الصفقة الصغيرة المذكورة من الفريم الكبير

والفريم الكبير أوضح على المدى الطويل
وصعب تدخل الصفقة الكبيرة المذكورة من على الفريم الصغير

وكل تاجر وله فريمه المفضل على حسب طريقته
يعنى أساتذة السكالبينج محترفين على الفريمات الصغيرة
واساتذة الكلاسيكى بيفضلوا الفريمات الكبيرة

لكن مايمنعش ان فى متاجرين بيدخلوا صفقات البيع بس على الصغير
طول ما الفريم الكبير بيشير هبوط
حتى لو اتوجدت صفقات شراء على الفريم الصغير
وافضل هذه الطريقة

رأيك رائع وحقيقى فعلا ان المضاربه على الفريم الواحد عاده ما تأتى بنتيجة ايجابية لكن ما لاحظته انها عادة تعكس عليك فى بداية الصفقة لفتره لا بأس بها وقد تطول حتى تضرب الستوب وهو ما جعلنى اكثر اهتماما بالفريمات الاصغر من تلك التى اضارب عليها للتأكيد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم طارق باشا ياريت لو تسمحلى اقول رائيى مع احترامى لااراء الناس التانية انا معنديش حاجة اسمها الفريم الكبير اصدق من الفريم الاصغر والكلام دا الفرق الوحيد بين الفريمات هو حجم الهدف والاستوب بل وبالعكس الفريمات الاصغر مثل الربع ساعة ممكن تعطى نظرة ممبكرة لاتجاة الزوج على الاربع ساعات مثلا .

وعلى فكرة انا حضرت ويبنار لمحلل امريكى صراحة مش فاكر اسمة وسئلتة عن افضل تايم فريم بالنسبالة للمتاجرة اليومية قالى الخمس دقائق والربع ساعة .
أسمحلك ايه يا ريس دى مشاركة هايلة وبعدين حتى لو لم تكن الدعوه عامه للنقاش فانت ستكون من اوائل المدعوين لذا دائما ارجو الا تبخل علينا برأيك
الحقيقة ان رأيك هو اقرب الاراء لرأيى كذلك وبصراحه انا شايف ان اللى بيضارب على فريمات كبيرة لو امعن النظر فى الفريمات الصغيره سيدخل الصفقات من مناطق اكثر قوة كثيرا وبستوب قليل جدا وصعب ضربه لان ضرب هذا المستوى يعنى غالبا ان كل المستويات على الفريمات الكبرى مهدده بالضرب ايضا والغريب انى استقريت على انه افضل الفريمات هى الربع ساعه والخمس دقائق ايضا..مشكور على رأيك القيم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة majdi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
من اكثر المواضيع المهمه والتي تعقدني بالمتاجره ،،، فعلا موضوع جميل جدا ،،،ومشكور اخي العزيز
نعم يا غالى انا اراه احد اهم مواضيع الفوركس التى لم تنل اهتماما مناسبا وسعدت جدا بمشاركتك واتمنى اشوف ردودك فى كل المواضيع ان شاء الله

عرض البوم صور Tarek adel  
قديم 25-12-2011, 04:22 PM
Tarek adel Tarek adel غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: دعوة للنقاش حول الفريمات الصغيرة والكبيرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة معاذ عودات نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا يا طارق ،،

اكيد الفريمات الكبيره اصدق وافضل
ولكن في هذه الظروف يجب ان تبتعد عن الصفقه كامله
لانو العمله تكون جد في حيره ولا وجود لمناطق شراء او بيع
الدخول بعد الابتعاد عن المناطق هذه
اما ان يتأكد الشراء او يتأكد البيع
اشكر مرورك القيم والحقيقة يا معاذ ان اشك فى كون الفريمات الكبيرة اصدق هذا لانها تعطيك اتجاه مستقبلى ولا تشير لصفقتك الحالية ان كانت سليمة ام مهدده بالخطر خاصة ان اغلبنا لا يعمل بستوبات كبيره تزيد عن 50 نقطة غالبا لذلك نرى كثيرا صفقة تضرب ستوب وتروح للهدف او هذا ما استنتجته انا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو ياسين نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم

موضوع جميل ونقاش رائع من الاخوه الاساتذة
اعتقد انه لا يوجد تعارض بين الفريم الكبير والصغير

مثال
تاجر دخل شراء على الفريم الكبير هدفه 400 ووقفه 200 نقطة
وتاجر تانى داخل بيع على فريم الساعة هدفه 50 نقطة ووقفه 20 نقطة
و الاثنين دخلوا فى نفس الوقت

ونفترض ان السعر بعد الدخول طلع 10 نقاط ونزل 60 نقطة وطلع 500 نقطة
يبقى الصفقتين زى الفل وحققوا الهدف وكل واحد حلل على فريمه صح

ببساطه ان الفريم الصغير أوضح على المدى القصير
وصعب اوى تدخل الصفقة الصغيرة المذكورة من الفريم الكبير

والفريم الكبير أوضح على المدى الطويل
وصعب تدخل الصفقة الكبيرة المذكورة من على الفريم الصغير

وكل تاجر وله فريمه المفضل على حسب طريقته
يعنى أساتذة السكالبينج محترفين على الفريمات الصغيرة
واساتذة الكلاسيكى بيفضلوا الفريمات الكبيرة

لكن مايمنعش ان فى متاجرين بيدخلوا صفقات البيع بس على الصغير
طول ما الفريم الكبير بيشير هبوط
حتى لو اتوجدت صفقات شراء على الفريم الصغير
وافضل هذه الطريقة

رأيك رائع وحقيقى فعلا ان المضاربه على الفريم الواحد عاده ما تأتى بنتيجة ايجابية لكن ما لاحظته انها عادة تعكس عليك فى بداية الصفقة لفتره لا بأس بها وقد تطول حتى تضرب الستوب وهو ما جعلنى اكثر اهتماما بالفريمات الاصغر من تلك التى اضارب عليها للتأكيد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم طارق باشا ياريت لو تسمحلى اقول رائيى مع احترامى لااراء الناس التانية انا معنديش حاجة اسمها الفريم الكبير اصدق من الفريم الاصغر والكلام دا الفرق الوحيد بين الفريمات هو حجم الهدف والاستوب بل وبالعكس الفريمات الاصغر مثل الربع ساعة ممكن تعطى نظرة ممبكرة لاتجاة الزوج على الاربع ساعات مثلا .

وعلى فكرة انا حضرت ويبنار لمحلل امريكى صراحة مش فاكر اسمة وسئلتة عن افضل تايم فريم بالنسبالة للمتاجرة اليومية قالى الخمس دقائق والربع ساعة .
أسمحلك ايه يا ريس دى مشاركة هايلة وبعدين حتى لو لم تكن الدعوه عامه للنقاش فانت ستكون من اوائل المدعوين لذا دائما ارجو الا تبخل علينا برأيك
الحقيقة ان رأيك هو اقرب الاراء لرأيى كذلك وبصراحه انا شايف ان اللى بيضارب على فريمات كبيرة لو امعن النظر فى الفريمات الصغيره سيدخل الصفقات من مناطق اكثر قوة كثيرا وبستوب قليل جدا وصعب ضربه لان ضرب هذا المستوى يعنى غالبا ان كل المستويات على الفريمات الكبرى مهدده بالضرب ايضا والغريب انى استقريت على انه افضل الفريمات هى الربع ساعه والخمس دقائق ايضا..مشكور على رأيك القيم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة majdi نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
من اكثر المواضيع المهمه والتي تعقدني بالمتاجره ،،، فعلا موضوع جميل جدا ،،،ومشكور اخي العزيز
نعم يا غالى انا اراه احد اهم مواضيع الفوركس التى لم تنل اهتماما مناسبا وسعدت جدا بمشاركتك واتمنى اشوف ردودك فى كل المواضيع ان شاء الله