قديم 27-12-2011, 04:41 AM   المشاركة رقم: 14
الكاتب
farok
عضو متميز
الصورة الرمزية farok

البيانات

الإتصالات
الحالة:
farok غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا تناقشت فى ذات الموضوع مع صديق لى وقدر يقنعنى فعلا ان النظام ااقتصادى الاسلامى افضل لانه يهتم بالمشاريع الحقيقية ذات نسبة نجاح عاليه مش مجرد انه يسلف المقترض من مال المودعين ويدفع فايده الايداع من فوايد المقترضين وتلاقى الاتنين ولا شغالين ولا حاجه.
لكن السؤال اللى مش لاقيله ايجابة...ان الكلام ده جميل جدا بالنسبة للى عاوزين يعملوا مشاريع واستثمار لكن بالنسبه لواحد عاوز يجيب عربيه ومتربه كويس لكن مش معاه تمن العربية بالكامل...او اللى عاوز يتجوز محتاج يأجر قاعه فرح او يشطب شقته ويقضى شهر العسل او اى قرض شخصى تراه...كيف سيقرضه البنك بنود فوائد ربوية؟

قال الرسول صلى الله عليه وسلم
( من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه )

وبالنسبة للقرض فهو مسموح فى حالات قصوى يعنى مثلا هتترمى فى الشارع انت وعيالك او مثلا مش لاقى تاكل وحتى فى الحالات ده لو صبرت واستعنت بالله هيعوضك كل خير

المسلمين عندهم اقوى سلاح يقدروا يحققوا به كل مايريدونه ولكنهم نادرا مايستخدموه

الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

هات شخص واحد تعرفه اخذ قرض علشان عربية او شقة كبيرة وحلوة او اى شىء وحاليا مبيلعنش تلاتين اليوم اللى اخذ فيه القرض !!

انت عايز تبدأ حياتك وتاخذ قرض ربا

يعنى هتأسس حياتك على الحرام

تفتكر هتكون حياة عاملة ازاى ؟!!

عايز تعيش دنيتك

اعمل لأخرتك ....

التوقيع

قيل لأحد السلف ....

ألم تصدك المحن عن الطريق ؟!!!!

قال ...

والله لولا المحن لشككت فى الطريق

عرض البوم صور farok  
قديم 27-12-2011, 04:41 AM
farok farok غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا تناقشت فى ذات الموضوع مع صديق لى وقدر يقنعنى فعلا ان النظام ااقتصادى الاسلامى افضل لانه يهتم بالمشاريع الحقيقية ذات نسبة نجاح عاليه مش مجرد انه يسلف المقترض من مال المودعين ويدفع فايده الايداع من فوايد المقترضين وتلاقى الاتنين ولا شغالين ولا حاجه.
لكن السؤال اللى مش لاقيله ايجابة...ان الكلام ده جميل جدا بالنسبة للى عاوزين يعملوا مشاريع واستثمار لكن بالنسبه لواحد عاوز يجيب عربيه ومتربه كويس لكن مش معاه تمن العربية بالكامل...او اللى عاوز يتجوز محتاج يأجر قاعه فرح او يشطب شقته ويقضى شهر العسل او اى قرض شخصى تراه...كيف سيقرضه البنك بنود فوائد ربوية؟

قال الرسول صلى الله عليه وسلم
( من ترك شيئا لله عوضه الله خيرا منه )

وبالنسبة للقرض فهو مسموح فى حالات قصوى يعنى مثلا هتترمى فى الشارع انت وعيالك او مثلا مش لاقى تاكل وحتى فى الحالات ده لو صبرت واستعنت بالله هيعوضك كل خير

المسلمين عندهم اقوى سلاح يقدروا يحققوا به كل مايريدونه ولكنهم نادرا مايستخدموه

الدعاء ثم الدعاء ثم الدعاء

هات شخص واحد تعرفه اخذ قرض علشان عربية او شقة كبيرة وحلوة او اى شىء وحاليا مبيلعنش تلاتين اليوم اللى اخذ فيه القرض !!

انت عايز تبدأ حياتك وتاخذ قرض ربا

يعنى هتأسس حياتك على الحرام

تفتكر هتكون حياة عاملة ازاى ؟!!

عايز تعيش دنيتك

اعمل لأخرتك ....