قديم 02-02-2012, 03:34 PM   المشاركة رقم: 55
الكاتب
pode20102003
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
pode20102003 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: خطوات وأخطاء وعيوب المبتدئين

اظن ان فيه حل رائع جدا لكثير من المشكلات (والكاظمين الغيظ) اظن ان العمل بالجملة دي نتفادي بيها حجات كتير منها علي سبيل المثال:

1- التفكير بعقلانيه وتوقيف جانب الأحساس عند المتاجرة
2- الهدوء والصبر
3- تجنب استفزاز السوق لك وعدم الدخول في الصفقات بهدف التعويض

واظن انها تعمل اكثر من ذلك بكثير.

وبعض الحلول المختلفة لأهم المشكلات اللي لاحظتها:

1- العلم التام ان انا السبب في كل خسائري مهما حدث ومهما كان فالمشكله فيا انا مش في السوق ولا في الرصيد.

2- التواضع لله مهم جدا عشان من اشد الأعداء هو الطمع والغرور بان الواحد بيعتقد انه صح والسوق هوه اللي غلط.

3- تجنب التوصيات والأستراتيجيات الجاهزة لان اتباع التوصيات اول طريق الخسارة مهما حققت من ارباح (ده رايي الشخصي) وزي مبيقول المثل الصيني اعطني شبكة ولا تعطني سمكة وبستغرب اما بلاقي الناس تقول المثل ده وعارفينه كويس وكل اللي بتعمله في الفوركس انها تدور علي توصيات وربنا يهدينا ويهدي الجميع.

موضوع رائع من عضو مبدع يستحق احلي ليك وجزاك الله خيرا عنا

اخوك إبراهيم

عرض البوم صور pode20102003  
قديم 02-02-2012, 03:34 PM
pode20102003 pode20102003 غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: خطوات وأخطاء وعيوب المبتدئين

اظن ان فيه حل رائع جدا لكثير من المشكلات (والكاظمين الغيظ) اظن ان العمل بالجملة دي نتفادي بيها حجات كتير منها علي سبيل المثال:

1- التفكير بعقلانيه وتوقيف جانب الأحساس عند المتاجرة
2- الهدوء والصبر
3- تجنب استفزاز السوق لك وعدم الدخول في الصفقات بهدف التعويض

واظن انها تعمل اكثر من ذلك بكثير.

وبعض الحلول المختلفة لأهم المشكلات اللي لاحظتها:

1- العلم التام ان انا السبب في كل خسائري مهما حدث ومهما كان فالمشكله فيا انا مش في السوق ولا في الرصيد.

2- التواضع لله مهم جدا عشان من اشد الأعداء هو الطمع والغرور بان الواحد بيعتقد انه صح والسوق هوه اللي غلط.

3- تجنب التوصيات والأستراتيجيات الجاهزة لان اتباع التوصيات اول طريق الخسارة مهما حققت من ارباح (ده رايي الشخصي) وزي مبيقول المثل الصيني اعطني شبكة ولا تعطني سمكة وبستغرب اما بلاقي الناس تقول المثل ده وعارفينه كويس وكل اللي بتعمله في الفوركس انها تدور علي توصيات وربنا يهدينا ويهدي الجميع.

موضوع رائع من عضو مبدع يستحق احلي ليك وجزاك الله خيرا عنا

اخوك إبراهيم