قديم 10-06-2012, 07:07 PM   المشاركة رقم: 54
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: الى من يحب ... مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صبحي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم
دكتور اسامة رغم اني كنت بختلف مع اخي بشان الاخوان لا دخول لشفيق في الموضوع
ام بخوصو كلامك دكتور ان لو شفيق نجح ها تنزل الميدان سمحني اقول لحضرتك دا منهج الاقصاء
اللي كانت يتابع الحزب الوطني دكتور حضرتك ممكن تراجع تاريخ الثوارة الخارجية
كان يحصل ثورة وتلقي دايما اللي بيحكم بعد الثورة يكون من النظام الماضي
وكانت البلدتتقدم بس حضرتك تعرف لية لانهم تفكيرهم غيرنا احنا دايما بنحب نقف في نفس المكان طول الزمن
احب افكر حضرتك باخر انتخابات ميركل نفس الشعب مكنش عايزها وكسبت بفارق نقطة بسيطة جدا تاني يوم ليقت كل واحد نزل الشغل لان البلد اهم الكرسي
حضرتك عايز تنزل الميدان عشان تنهي راي الناس اللي انتخابات شفيق
اقولك لحضرتك نفكر لحظة تخيل لو شفيق كسب حضرتك وباقي الناس اللي مش عايزة راي الاغلبية تسود الشارع
ها تنزل الميدان ومتخيلتش ان ممكن اللي انتخابه شفيق ممكن ينزله عن صمتهم وينزلو هما كمان سعتها ها تكون حرب بين انصار وانصار
يادكتور اسامة يجب احترام الصندوق احترام راي الناس اللي ها تقول رايها
حضرتك انا نتخبت حمدين بس مش ها ابطل صوتي زاي ما حضرتك بتقول تعرف لي لان صوتي ها يكون بصوتين لان ها اسمح للاخوان اللي انضدد سياستهم يكونو في الحكم
عايز اقولك حاجة تفتكر يا دكتور لو الاخوان معاهم السطلة التشريعية والسطلة التنفيذية والحكومة ورئيس الجمهورية ولان عايزين يعمله قانون القضاء علي هواهم
تفتكر واحد ماسك كل دا مين ها يحسبه ها تقولي الشعب
احب افكرك
لم قولنا نزلنا امام مجلس الشعب عشان نعترض علي التاسيسة اية اللي حصل شباب الاخوان نزلو امام مجلس العشب يحمو مجلس الاخوان وحصل اشتباكات
احب افكرك لم سال محمود سعد الدكتور مرسي علي الموضوع دا
قال محدش نزل من الاخوان لم محمود سعد قالو دا مجلس الشعب تحت بيتي
قال الدكتور مرسي اه نزلو عشان يحمو مجلش الشعب من البلطجية اللي هم احنا
قالو هم بلطجية قالو اه
قالو فكر الشيخ اللي مات في التحرير من علي قرب متر مين قالو بلطجية يعني اللي في التحرير بلطجية
اقولك مين اللي اتفق مع الجلس العسكري الاخوان ايام وثيقة السلمي
وفي الاخر لو الدكتور مرسي نجح ها اقوف خلفه عشان مصر عشان راي الاغلبية
مش عشان اكون ذو صاحب فكرة الاقصاء
اقولك حاجة اخيرة محدش ها يتفق علي واحد لو حضرتك بكره نزلت عشان شفيق لم يجيي غير شفيق ها ينزل انصار شفيق
ولو جاي اي حد مش مرغب في من مجموعة ينزلو ميدان التحرير عشان يشلو
دكتور اسامة احنا نزلنا الميدان عشان نعمل الشريعية مش نعمل الميدان الشريعية اللي احنا نزلنا انتخابنا الاخوان وسعتها قولنا قبل الانتيجة المجلس العسكري ها يغير نتيجة لصالح باقي الحزب الوطني
وفي الاخر
وليس الاخر
يارب ينصرك يا مصر
الاختلاف مش معني الحرب لكن الاختلاف معني النجاة
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

اهلا بك اخى..
الفكر ليس اقصائى و مش حقولك فكر ثورى و كده..
الامثلة التى تقولها للاسف ليست صحيحة فاغلب من كانت لديهم ثورة و مسك اجزاء منها الحكم مرة اخرى لم تنجح اطلاقا و اتحدى ان تؤتينى بمثل واحد و خلينى انا اضربلك اكثر من مثال.

رومانيا حيث تم اعدام شاسيسكو و زوجته و تم تولية احد فلوله الحكم و تم تسليمها للعسكر تباعا..رومانيا الان هى افقر عواصم اوروبا ..

شيلى..بعد ثورة اواخر السبعينات انقلب العسكرى اوجستو بينوشيه على السلطة ليحكم شيلى بالحديد و النار طيلة 18 عاما..

فى اوائل القرن الماضى و بعد احداث الثورة البلشفية فى روسيا امتلك العسكر زمام الحكم لتقبع روسيا حتى الان فى حكم شيوعى دامس و الان لعبة الكراس ى الموسيقية بين الرئيس و رئيس الوزراء هنا شوية وهنا شوية..

يوجد الكثير من الامثلة عن انقلابات على ثورات و كلها جائت بالفشل و لا يوجد ما تقوله اطلاقا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اما بالنسبة للاقصاء فهو ليس رغبة فى اهمال رغبات الاخرين..انا متاكد تماما انك ترفض شفيق كما ترفض الاخوان و لو كانت الفرصة ان يكون شفيق فى الاعادة مع اى شخص اخر غير الاخوان فاعتقد ان صوتك سيكون للاخر و ليس شفيق..

اذن نحن متفقين لا الاخوان افضل الحلول و لا شفيق ايضا يمكن ان يكون حلا..

نزولى للميدان ليس انقلابا على الشرعية المفقودة اصلا من البداية و ليس اقصاء للراى الاخر و لو كان للراى الاخر قوة فعلية على الارض فعلينا ان نراها.

من المؤسف حقا انك كى تعاقب الاخوان ان تذهب بالبلاد الى طريق مظلم مسدود ملئ بالفساد و ملئ بالتغطية على عمالقة السرقة و حيتان التدليس و التزوير و الاحتكار..

هناك الكثير من الاشياء التى لا يتسع ذكرها فى الوقت الحالى و لكن الشيئ الواضح الصريح..

انه و مع سوء ادارة الاخوان يبقى امكانية خلعهم او الاحتجاج ضدهم لاحقا اسهل..
فى حين لو ان شفيق اعتلى الكرسى فاتحداك ان يمكنك ان تخلعه لاحقا ..

انها ليست معركة شفيق و مرسى
انها معركة ثورة او لا ثورة
معركة حق و باطل
معركة مدنية ام عسكرية..

ليست مشخصنة فى افراد..

اؤكد ان من يعطى شفيق صوته فانما يوافق ضمنيا على تولية فاسد و مفسد للحكم و الافضل و الاكرم بدلا من خيانة دماء الشهداء او خيانة الثورة ان تمتنع عن التصويت بدلا من ان تعطى صوتك لمن لا يستحق فعلا.

من لم يقرا تاريخ الثورات عليه ان يعيدها..
و انصاف الثورات مقابر للشعوب..

على فكرة لما شفيق يبطش بالشعب حيبطش بيا و بيك و مش حيعرف انك اديته و مش حيعرف انى اديت مرسى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اتمنى تكون الفكرة وصلت..و اتمنى تكون فعلا من اللى نزلوا الميدان فى اثناء الثورة لانه من غير المنطقى ان ترى من بجوارك يقتل و فى النهاية تنتخب قاتله او من ساعد فى قتله او من اخفى دلائل قتله..

تحياتى و تقديرى لك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الله كريم

عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 10-06-2012, 07:07 PM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع
افتراضي رد: الى من يحب ... مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صبحي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم
دكتور اسامة رغم اني كنت بختلف مع اخي بشان الاخوان لا دخول لشفيق في الموضوع
ام بخوصو كلامك دكتور ان لو شفيق نجح ها تنزل الميدان سمحني اقول لحضرتك دا منهج الاقصاء
اللي كانت يتابع الحزب الوطني دكتور حضرتك ممكن تراجع تاريخ الثوارة الخارجية
كان يحصل ثورة وتلقي دايما اللي بيحكم بعد الثورة يكون من النظام الماضي
وكانت البلدتتقدم بس حضرتك تعرف لية لانهم تفكيرهم غيرنا احنا دايما بنحب نقف في نفس المكان طول الزمن
احب افكر حضرتك باخر انتخابات ميركل نفس الشعب مكنش عايزها وكسبت بفارق نقطة بسيطة جدا تاني يوم ليقت كل واحد نزل الشغل لان البلد اهم الكرسي
حضرتك عايز تنزل الميدان عشان تنهي راي الناس اللي انتخابات شفيق
اقولك لحضرتك نفكر لحظة تخيل لو شفيق كسب حضرتك وباقي الناس اللي مش عايزة راي الاغلبية تسود الشارع
ها تنزل الميدان ومتخيلتش ان ممكن اللي انتخابه شفيق ممكن ينزله عن صمتهم وينزلو هما كمان سعتها ها تكون حرب بين انصار وانصار
يادكتور اسامة يجب احترام الصندوق احترام راي الناس اللي ها تقول رايها
حضرتك انا نتخبت حمدين بس مش ها ابطل صوتي زاي ما حضرتك بتقول تعرف لي لان صوتي ها يكون بصوتين لان ها اسمح للاخوان اللي انضدد سياستهم يكونو في الحكم
عايز اقولك حاجة تفتكر يا دكتور لو الاخوان معاهم السطلة التشريعية والسطلة التنفيذية والحكومة ورئيس الجمهورية ولان عايزين يعمله قانون القضاء علي هواهم
تفتكر واحد ماسك كل دا مين ها يحسبه ها تقولي الشعب
احب افكرك
لم قولنا نزلنا امام مجلس الشعب عشان نعترض علي التاسيسة اية اللي حصل شباب الاخوان نزلو امام مجلس العشب يحمو مجلس الاخوان وحصل اشتباكات
احب افكرك لم سال محمود سعد الدكتور مرسي علي الموضوع دا
قال محدش نزل من الاخوان لم محمود سعد قالو دا مجلس الشعب تحت بيتي
قال الدكتور مرسي اه نزلو عشان يحمو مجلش الشعب من البلطجية اللي هم احنا
قالو هم بلطجية قالو اه
قالو فكر الشيخ اللي مات في التحرير من علي قرب متر مين قالو بلطجية يعني اللي في التحرير بلطجية
اقولك مين اللي اتفق مع الجلس العسكري الاخوان ايام وثيقة السلمي
وفي الاخر لو الدكتور مرسي نجح ها اقوف خلفه عشان مصر عشان راي الاغلبية
مش عشان اكون ذو صاحب فكرة الاقصاء
اقولك حاجة اخيرة محدش ها يتفق علي واحد لو حضرتك بكره نزلت عشان شفيق لم يجيي غير شفيق ها ينزل انصار شفيق
ولو جاي اي حد مش مرغب في من مجموعة ينزلو ميدان التحرير عشان يشلو
دكتور اسامة احنا نزلنا الميدان عشان نعمل الشريعية مش نعمل الميدان الشريعية اللي احنا نزلنا انتخابنا الاخوان وسعتها قولنا قبل الانتيجة المجلس العسكري ها يغير نتيجة لصالح باقي الحزب الوطني
وفي الاخر
وليس الاخر
يارب ينصرك يا مصر
الاختلاف مش معني الحرب لكن الاختلاف معني النجاة
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

اهلا بك اخى..
الفكر ليس اقصائى و مش حقولك فكر ثورى و كده..
الامثلة التى تقولها للاسف ليست صحيحة فاغلب من كانت لديهم ثورة و مسك اجزاء منها الحكم مرة اخرى لم تنجح اطلاقا و اتحدى ان تؤتينى بمثل واحد و خلينى انا اضربلك اكثر من مثال.

رومانيا حيث تم اعدام شاسيسكو و زوجته و تم تولية احد فلوله الحكم و تم تسليمها للعسكر تباعا..رومانيا الان هى افقر عواصم اوروبا ..

شيلى..بعد ثورة اواخر السبعينات انقلب العسكرى اوجستو بينوشيه على السلطة ليحكم شيلى بالحديد و النار طيلة 18 عاما..

فى اوائل القرن الماضى و بعد احداث الثورة البلشفية فى روسيا امتلك العسكر زمام الحكم لتقبع روسيا حتى الان فى حكم شيوعى دامس و الان لعبة الكراس ى الموسيقية بين الرئيس و رئيس الوزراء هنا شوية وهنا شوية..

يوجد الكثير من الامثلة عن انقلابات على ثورات و كلها جائت بالفشل و لا يوجد ما تقوله اطلاقا نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اما بالنسبة للاقصاء فهو ليس رغبة فى اهمال رغبات الاخرين..انا متاكد تماما انك ترفض شفيق كما ترفض الاخوان و لو كانت الفرصة ان يكون شفيق فى الاعادة مع اى شخص اخر غير الاخوان فاعتقد ان صوتك سيكون للاخر و ليس شفيق..

اذن نحن متفقين لا الاخوان افضل الحلول و لا شفيق ايضا يمكن ان يكون حلا..

نزولى للميدان ليس انقلابا على الشرعية المفقودة اصلا من البداية و ليس اقصاء للراى الاخر و لو كان للراى الاخر قوة فعلية على الارض فعلينا ان نراها.

من المؤسف حقا انك كى تعاقب الاخوان ان تذهب بالبلاد الى طريق مظلم مسدود ملئ بالفساد و ملئ بالتغطية على عمالقة السرقة و حيتان التدليس و التزوير و الاحتكار..

هناك الكثير من الاشياء التى لا يتسع ذكرها فى الوقت الحالى و لكن الشيئ الواضح الصريح..

انه و مع سوء ادارة الاخوان يبقى امكانية خلعهم او الاحتجاج ضدهم لاحقا اسهل..
فى حين لو ان شفيق اعتلى الكرسى فاتحداك ان يمكنك ان تخلعه لاحقا ..

انها ليست معركة شفيق و مرسى
انها معركة ثورة او لا ثورة
معركة حق و باطل
معركة مدنية ام عسكرية..

ليست مشخصنة فى افراد..

اؤكد ان من يعطى شفيق صوته فانما يوافق ضمنيا على تولية فاسد و مفسد للحكم و الافضل و الاكرم بدلا من خيانة دماء الشهداء او خيانة الثورة ان تمتنع عن التصويت بدلا من ان تعطى صوتك لمن لا يستحق فعلا.

من لم يقرا تاريخ الثورات عليه ان يعيدها..
و انصاف الثورات مقابر للشعوب..

على فكرة لما شفيق يبطش بالشعب حيبطش بيا و بيك و مش حيعرف انك اديته و مش حيعرف انى اديت مرسى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اتمنى تكون الفكرة وصلت..و اتمنى تكون فعلا من اللى نزلوا الميدان فى اثناء الثورة لانه من غير المنطقى ان ترى من بجوارك يقتل و فى النهاية تنتخب قاتله او من ساعد فى قتله او من اخفى دلائل قتله..

تحياتى و تقديرى لك نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الله كريم