قديم 18-09-2013, 03:43 PM   المشاركة رقم: 39
الكاتب
bob_bob_bob
عضو جديد
الصورة الرمزية bob_bob_bob

البيانات

الإتصالات
الحالة:
bob_bob_bob غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : bob_bob_bob المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شويه اسئله لابو بشار لاغايط لما زهق مني
س
و الله ما عارف اقول لك ايه كتر خيرك

و الله شكرا بجد انا كدا فهمت اوي

من الاخر انت برنس

و بقترح تعملوا موضوع تسميه التسهيل الكميعشان يبقي موجود في المنتدي علي طول

بس في سوال ابو بشار هو دلوقت البنك المركزي خد مني اصول (البنك) و اداني فلوس ايه الفايده هي البنوك هتعمل ايه بالفلوس دي ما هي كده كده فيها فلوس و الناس هي ال مش عايزه تاخد قروض ؟؟ هيعمل ايه بالاصول و هم هيعملوا ايه بالفلوس ؟ما الناس كده كده مش هتاخد قروض ولا ايه ؟؟
لا الاصول دي البنك المركزي يعطي عليها فائدة يا بوب
والبنوك الخاصة تشغلها بالسوق بعدة اوجه وبتالي تضخ بالسوق بأي شكل سواء استثمارات للبنوك الخاصة بعقارات او مشاريع او استثمارات مالية ووالخ..
او حتى ان شاء الله الاحتفاظ بها مهي بفائدة بالنهاية وهم الكسبانين ..
هؤولاء لا يوجد بقاموسهم قرض الحسنة يا صديقي
ههههههههههه
س

معلش انا هتعبك انا علي قدي معلش

هو البنك المركزي هو ال بيدي البنوك و الناس دي الاصول و هم يشغلوها و يدفعوا الفايده

طب و هو بيشتري الاصول منين ؟؟ بيشترها من البنوك و بيعها هو ولا ايه انا هتعبك معايا معلش ؟؟

يعني ايه مصدر الاصول ال هو بيدهالهم ؟

و بيدهالهم و هم بيشغلوها و يدفعوا فايده ؟

طب ميشغلها هو ؟؟و يعني ايه بيدي عليها فايده ؟
شوف يا مصطفى ، البنك المركزي مؤسسه غير ربحية ولا تتعامل مع افراد وانما مع بنوك ، وهدفه ضبط حالة الاقتصاد ..
البنك المركزي هو يشتري الاصول من البنوك ويعطي المال لهم مقابل الاصول وليس العكس ، لان البنك المركزي هو المخول الوحيد بطباعة العملة وليس البنوك الخاصة ..
والاصول هذه مالية يعني عقود وليس حاجات ملموسة مثل عقار او حاجة كده
..
س
و بعدين يروح هو بايعها بقي زي الاسهم كده و ال عايز يشغلها يشغلها و ال عايز يخليها يخليها مهو بياخد فايده و كده البنك المركزي يكون جاب فلوس ولا ايه ؟؟

يخلي الناس تشغل فلوسها غصبن عنها و متسبهاش قاعده كده حتي لو هو هيخسر اهم حاجه الناس شغلت فلوسها و طلعت من تحت البلاطه هههههههههه؟؟

ال ال 85 مليون ال هم التسهيل الكمي ال هو بياخدهم من الناس و يخلي الغجله تمشي ؟؟

و البنك يا خد الفلوس دي بقي يديها ل موسسات و بنوك تشغلها و تجيب فلوس تسدد الفايده ؟
لا انت لازم تفهم نقطة اساسية ، هو البنك المركزي اصلاً لما يشتري هذه الاصول من السوق عملياً لتخليص السوق منها ..
لانها يجب ان تكون مرهونة بشيئ على الارض كعقار مساوي لقيمتها رغم انها مالية بالاصل ، يعني انت مصطفى ذهب للاقتراض لشراء بيت .
وفجأة لا سمح الله انكسرت واعلنت افلاسك وبتالي لن تستطيع تسديد القروض ، انت هنا يوجد مثلك الاف ممكن ملايين بدولة مثل الولايات المتحدة ..
يعني بالاصل هاي الاصول المالية مسمومة يحاول البنك المركزي شراءها لتخليص السوق منها ويعيد للبنوك سيولتها التي فقدتها ، وبعد ذلك ان شاء الله يرميها بالزبالة ..

وتصحيح هو المبلغ 85 مليار دولار وليس مليون
س
امممم يعني في ناس كتير افلست و معرفتس تسدد ده سبب الازمه الماليه با البنك بياخد الاوراق دي و يسد مكانها عشان يعمل تقليص للازمه

طب ال 85 مليار دول ال هو اشتري بيهم ولا ايه ؟

و يعني ايه يعمل تقليص ليهم ؟؟

ولا ده المبلغ ال كان مخصص ل كدا ؟

انا اسف قربت توصل اه ؟ و هو اصلا غلطان مش بياخد ضمنات كافيه ليه يستاهل

امال ايه كلامك الاول ده
صول دي البنك المركزي يعطي عليها فائدة يا بوب
والبنوك الخاصة تشغلها بالسوق بعدة اوجه وبتالي تضخ بالسوق بأي شكل سواء استثمارات للبنوك الخاصة بعقارات او مشاريع او استثمارات مالية ووالخ..
هؤولاء لا يوجد بقاموسهم قرض الحسنة يا صديقي هههه
تحيتي

يعني بياخدها يشغلها و لا يرميها بالزباله

ولا بيدفع لللبنك و ياخد الاصول من الناس و يشغلها هو و يبعها بفائده ؟
هههه والله اصلا مستمع معاك ، بس النعس غلبني شوية ..

اما بخصوص الاقتباس لكلامي مهو مش بس شراء اصول كمان البنك بيقرض يا برنس ..
----------

المبلغ هذا كان في البداية 40 او 45 مليار مش فاكر ، بعد ذلك تم رفعة الى 85 مليار دولار شهرياً لان الاقتصاد كان بحاجة لمزيد من السيولة ..
اما حكاية ايه تقليص لهم ، يعني يتم تقليل هذا المبلغ تدريجياً يعني مثلا اول شهر لتقليص ينزل المبلغ 75 مليار ثم الى 60 مليار وووالخ وهكذا حتى انهاءه ..
ماذا يعني ذلك ، يعني انه الاقتصاد خلاص تعافى ولم يعد بحاجة للاموال التسهيل الكمي ، ومجرد الحديث عن التقليص طبعاً يرفع الدولار يا غالي
والحديث عن وقت ذلك سواء بالقرب او البعد له تأثير ، وكلها سياسسة اقتصادية لها مداخل كتييره لهدف السيطرة على الاقتصاد من النمو او التضخم بالنهاية
و من ساعتها أبو بشار نام و كل رز ع الملايكه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ايه رايك يا معلم في ثاقفتي واخدوا كوبي و بيبست لوحدي و الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
أبو بشار
برنس يا ابني والله وكلامكوا فى العمق والصميم تسلم يا درشنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
سأظل معكم دائما وابدا

عرض البوم صور bob_bob_bob  
قديم 18-09-2013, 03:43 PM
bob_bob_bob bob_bob_bob غير متواجد حالياً
عضو جديد
افتراضي رد: ورشـــــــــة المبتدئيــــن بتعديل و خبرة المحترفيـــن

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafabook نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
شويه اسئله لابو بشار لاغايط لما زهق مني
س
و الله ما عارف اقول لك ايه كتر خيرك

و الله شكرا بجد انا كدا فهمت اوي

من الاخر انت برنس

و بقترح تعملوا موضوع تسميه التسهيل الكميعشان يبقي موجود في المنتدي علي طول

بس في سوال ابو بشار هو دلوقت البنك المركزي خد مني اصول (البنك) و اداني فلوس ايه الفايده هي البنوك هتعمل ايه بالفلوس دي ما هي كده كده فيها فلوس و الناس هي ال مش عايزه تاخد قروض ؟؟ هيعمل ايه بالاصول و هم هيعملوا ايه بالفلوس ؟ما الناس كده كده مش هتاخد قروض ولا ايه ؟؟
لا الاصول دي البنك المركزي يعطي عليها فائدة يا بوب
هؤولاء لا يوجد بقاموسهم قرض الحسنة يا صديقي
ههههههههههه
س

معلش انا هتعبك انا علي قدي معلش

هو البنك المركزي هو ال بيدي البنوك و الناس دي الاصول و هم يشغلوها و يدفعوا الفايده

طب و هو بيشتري الاصول منين ؟؟ بيشترها من البنوك و بيعها هو ولا ايه انا هتعبك معايا معلش ؟؟

يعني ايه مصدر الاصول ال هو بيدهالهم ؟

و بيدهالهم و هم بيشغلوها و يدفعوا فايده ؟

طب ميشغلها هو ؟؟و يعني ايه بيدي عليها فايده ؟
شوف يا مصطفى ، البنك المركزي مؤسسه غير ربحية ولا تتعامل مع افراد وانما مع بنوك ، وهدفه ضبط حالة الاقتصاد ..
البنك المركزي هو يشتري الاصول من البنوك ويعطي المال لهم مقابل الاصول وليس العكس ، لان البنك المركزي هو المخول الوحيد بطباعة العملة وليس البنوك الخاصة ..
والاصول هذه مالية يعني عقود وليس حاجات ملموسة مثل عقار او حاجة كده
..
س
و بعدين يروح هو بايعها بقي زي الاسهم كده و ال عايز يشغلها يشغلها و ال عايز يخليها يخليها مهو بياخد فايده و كده البنك المركزي يكون جاب فلوس ولا ايه ؟؟

يخلي الناس تشغل فلوسها غصبن عنها و متسبهاش قاعده كده حتي لو هو هيخسر اهم حاجه الناس شغلت فلوسها و طلعت من تحت البلاطه هههههههههه؟؟

ال ال 85 مليون ال هم التسهيل الكمي ال هو بياخدهم من الناس و يخلي الغجله تمشي ؟؟

و البنك يا خد الفلوس دي بقي يديها ل موسسات و بنوك تشغلها و تجيب فلوس تسدد الفايده ؟
لا انت لازم تفهم نقطة اساسية ، هو البنك المركزي اصلاً لما يشتري هذه الاصول من السوق عملياً لتخليص السوق منها ..
لانها يجب ان تكون مرهونة بشيئ على الارض كعقار مساوي لقيمتها رغم انها مالية بالاصل ، يعني انت مصطفى ذهب للاقتراض لشراء بيت .
وفجأة لا سمح الله انكسرت واعلنت افلاسك وبتالي لن تستطيع تسديد القروض ، انت هنا يوجد مثلك الاف ممكن ملايين بدولة مثل الولايات المتحدة ..
يعني بالاصل هاي الاصول المالية مسمومة يحاول البنك المركزي شراءها لتخليص السوق منها ويعيد للبنوك سيولتها التي فقدتها ، وبعد ذلك ان شاء الله يرميها بالزبالة ..

وتصحيح هو المبلغ 85 مليار دولار وليس مليون
س
امممم يعني في ناس كتير افلست و معرفتس تسدد ده سبب الازمه الماليه با البنك بياخد الاوراق دي و يسد مكانها عشان يعمل تقليص للازمه

طب ال 85 مليار دول ال هو اشتري بيهم ولا ايه ؟

و يعني ايه يعمل تقليص ليهم ؟؟

ولا ده المبلغ ال كان مخصص ل كدا ؟

انا اسف قربت توصل اه ؟ و هو اصلا غلطان مش بياخد ضمنات كافيه ليه يستاهل

امال ايه كلامك الاول ده
صول دي البنك المركزي يعطي عليها فائدة يا بوب
هؤولاء لا يوجد بقاموسهم قرض الحسنة يا صديقي هههه
تحيتي

يعني بياخدها يشغلها و لا يرميها بالزباله

ولا بيدفع لللبنك و ياخد الاصول من الناس و يشغلها هو و يبعها بفائده ؟
هههه والله اصلا مستمع معاك ، بس النعس غلبني شوية ..

اما بخصوص الاقتباس لكلامي مهو مش بس شراء اصول كمان البنك بيقرض يا برنس ..
----------

المبلغ هذا كان في البداية 40 او 45 مليار مش فاكر ، بعد ذلك تم رفعة الى 85 مليار دولار شهرياً لان الاقتصاد كان بحاجة لمزيد من السيولة ..
اما حكاية ايه تقليص لهم ، يعني يتم تقليل هذا المبلغ تدريجياً يعني مثلا اول شهر لتقليص ينزل المبلغ 75 مليار ثم الى 60 مليار وووالخ وهكذا حتى انهاءه ..
ماذا يعني ذلك ، يعني انه الاقتصاد خلاص تعافى ولم يعد بحاجة للاموال التسهيل الكمي ، ومجرد الحديث عن التقليص طبعاً يرفع الدولار يا غالي
والحديث عن وقت ذلك سواء بالقرب او البعد له تأثير ، وكلها سياسسة اقتصادية لها مداخل كتييره لهدف السيطرة على الاقتصاد من النمو او التضخم بالنهاية
و من ساعتها أبو بشار نام و كل رز ع الملايكه نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ايه رايك يا معلم في ثاقفتي واخدوا كوبي و بيبست لوحدي و الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
أبو بشار
برنس يا ابني والله وكلامكوا فى العمق والصميم تسلم يا درشنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة