قديم 27-12-2011, 10:14 PM   المشاركة رقم: 20
الكاتب
Tarek adel
عضو متميز
الصورة الرمزية Tarek adel

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Tarek adel غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يعنى انت راضى بقليلك بس المشكلة فى الطرف التانى ؟

يعنى المشكلة فى الطرف التانى مش فى القرض !

خلاص شوف طرف تانى يرضى هوه كمان بقليله ويكون هدفه انه يساعدك على بناء حياتكم مع بعض بالحلال وانها تكون وسيلة لمساعدتك فى انتاج الفلوس وليس لأخذها وبس !!

وبالنسبة للاجابة المرضية اللى انت مستنيها

انت مش هترضيك الا اجابة واحدة بس وهى ان اعطيك الطريقة السهلة والسريعة علشان تجيب عربية وشقة وشهر عسل

وفى الاخر هقولك

اعمل لاخرتك

دنيتك هتجيلك راكعة تحت رجلك !!
حسنا اذا بالورقة والقلم لا يوفر الاقتصاد الاسلامى حلولا كافية بل انه يغلق فى وجهك الحلول المتاحة واحتسب الاجر لاخرتك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طبعا اموال الزكاه مش للي عايزين يجيبوا عربيات الماني ده معروف وانا ما قلتش كده اطلاقا مش عارف انت شفتني قايلها فين وعارف برده ان الضرائب حاجه والزكاه حاجه تانيه بس واضح انك انت اللي مش عارف ان الزكاه عادي لرصف الطرق ممكن وبناء المدارس وتعمير الصحراء ممكن اوي اوي مين اللي قالك انها ما تنفعش
انا سمعت اهل العلم بيقولوا ان الزكاة للفقراء فقط اما رصف الطرق فيستفيد منه الاغنياء والفقراء لذا لا تجوز اموال الزكاة وتعمير الصحراء كذلك اكيد مش القطامية هايتس دى اسمها تعمير للصحراء ليسكنها الاثرياء فكيف تنشىء مدن الاثرياء بأموال الفقراء...وانا لما سألت عن شراء سياره او قرض شخصى حضرتك قلتلى من الزكاة فازاى مستغرب منى وسؤالى عن جواز مساعدة من يريد ركوب السيارات باموال الفقراء؟
على كل اجاباتكم وصلت

عرض البوم صور Tarek adel  
قديم 27-12-2011, 10:14 PM
Tarek adel Tarek adel غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: الاقتصاد الاسلامى هو الحل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة farok نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
يعنى انت راضى بقليلك بس المشكلة فى الطرف التانى ؟

يعنى المشكلة فى الطرف التانى مش فى القرض !

خلاص شوف طرف تانى يرضى هوه كمان بقليله ويكون هدفه انه يساعدك على بناء حياتكم مع بعض بالحلال وانها تكون وسيلة لمساعدتك فى انتاج الفلوس وليس لأخذها وبس !!

وبالنسبة للاجابة المرضية اللى انت مستنيها

انت مش هترضيك الا اجابة واحدة بس وهى ان اعطيك الطريقة السهلة والسريعة علشان تجيب عربية وشقة وشهر عسل

وفى الاخر هقولك

اعمل لاخرتك

دنيتك هتجيلك راكعة تحت رجلك !!
حسنا اذا بالورقة والقلم لا يوفر الاقتصاد الاسلامى حلولا كافية بل انه يغلق فى وجهك الحلول المتاحة واحتسب الاجر لاخرتك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د/محمد حسام نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
طبعا اموال الزكاه مش للي عايزين يجيبوا عربيات الماني ده معروف وانا ما قلتش كده اطلاقا مش عارف انت شفتني قايلها فين وعارف برده ان الضرائب حاجه والزكاه حاجه تانيه بس واضح انك انت اللي مش عارف ان الزكاه عادي لرصف الطرق ممكن وبناء المدارس وتعمير الصحراء ممكن اوي اوي مين اللي قالك انها ما تنفعش
انا سمعت اهل العلم بيقولوا ان الزكاة للفقراء فقط اما رصف الطرق فيستفيد منه الاغنياء والفقراء لذا لا تجوز اموال الزكاة وتعمير الصحراء كذلك اكيد مش القطامية هايتس دى اسمها تعمير للصحراء ليسكنها الاثرياء فكيف تنشىء مدن الاثرياء بأموال الفقراء...وانا لما سألت عن شراء سياره او قرض شخصى حضرتك قلتلى من الزكاة فازاى مستغرب منى وسؤالى عن جواز مساعدة من يريد ركوب السيارات باموال الفقراء؟
على كل اجاباتكم وصلت