قديم 02-08-2011, 02:33 AM   المشاركة رقم: 28
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : خالد صبري المنتدى : ارشيف مقالات الفوركس
افتراضي رد: حديث صحفى: مع دكتورنا الفاضل اسامة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hema نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا معجب جدا بيك يا د/اسامه وبشخصك الرزين وتفكيرك المتفتح وبحس انك اقرب للاعضاء من المشرفين نفسهم على عكس المنتديات الاخرى المشرفين هم الاقرب للاعضاء

واسمحلى اطرح عليك بعض الاسأله

1/ لنفترض ان عندى حساب ب1000 دولار وعاوز احقق منه دخل شهرى فى حدود 3 الاف جنيه يعنى بمعدل 20 دولار يوميا تقريبا هل هذا من السهل تحقيقه وماهو السبيل الصحيح لتحقيق هذا الهدف.

2/هل من الممكن الاعتماد على التحليل الفنى فقط فى المضاربه واهمال انواع التحليل الاخرى

3/ حضرتك عملت ايه ايام الثوره لما النت فصل 5 ايام كان فيه صفقات مفتوحه خسرتها لا قدر الله؟

4/انا خايف جدا لما افتح حساب حقيقى الطمع يستهوينى واخسر الحساب تنصحنى بأيه عشان اتغلب على الطمع ولو عند حضرتك تجربه حقيقه حصلت معاك ياريت تحكيها

منتظر رد حضرتك

اهلا بك اخى الفاضل هيما..
اشكرك على كلامك الرقيق الرائع و الذى يعتبر تكريما عزيزا لى,
ردا على اسئلتك خلينى ارد عليك.

1- مش صعب قوى انك تحقق الرقم ده يوميا بس المهم انك تكون على قناعة بعد الوصول لهذا الهدف و ان تخرج قانعا بالربح
مشكلة الفوركس ليست فى تحقيق هدف معين يومى و انما المحافظة على الربح المتحقق.

2- لو على 20 بيب يوميا ممكن الاعتماد على نوع واحد بس من التحليل و هو الفنى و قد يغنيك عن الاخرين.,لكن الحقيقة ان المزيد من العلم يعنى المزيد من الربح و المزيد من الدخول الاكثر جودة و الاقل علما بيكون اقل فرصا و حظوظا فى الارباح و الدخول الامن.

3- اه كان عندى يورو استرالى مفتوحة و لما رجع النت لقيت نفسى لابس حوالى 200 بيب بالسالب و لكن العبرة هنا انه لم يكن لدى مشكلة فكان الدخول نصف دولار على حساب كبير نسبيا و هى طريقتى المفضلة ان ادخل بعقود خفيفة لاتمكن من تعويضها نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اه نسيت اقولك..عوضت الصفقة و رديت الخسارة بمكسب و بزيادة و الحمد لله و كانت الثورة فاتحة خير نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

4- الطمع هو عدوك اللدود الاول..تجربتى اننى اقسمت يمين غليظ بعد خسارتى لعدة حسابات و من ساعتها فان المشكلة انحلت بالنسبة لى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اتمنى اكون اجبتك و نورت بيتك ارابيا..

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msaleh2000 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
استاذي العزيز د: اسامة عادل
تحياتي الرقيقة لك وبارك الله فيك وزادك من علمه
اسمح لي في البداية ان اعلنها صريحة وبكل فخر انك استاذي
بالرغم من انني اكبر منك سنا
ولكنك تفوقني كثيرا في العلم
وهذا شرف عظيم لكل عربي مصري سكندري
(سؤالي)
بخبرتك العميقة في مجال التركيبات
ما هي أفضل تركيبة للتعلم والمعرفة في مجال الفوركس
كيف أصل الي اكبر قدر ممكن من العلم بأبسط وأسهل الوسائل
وما هي هذه الوسائل
هل الفيديو او الكتب او التحليلات او التوصيات
ارجو الا اكون اطلت
وتقبل تحياتي
اهلا بك اخى الكبير الفاضل.
انا اتشرف كثيرا ان اكون اخيك الاصغر فهو امر يجعلنى اشعر بالفخر.
تركيبتى لك بالتعلم هو متابعة الفيديوهات و التحليلات و الاخبار,
حاول ان تتاجر على فريمات كبيرة فهى مريحة اكثر و اقل فى الخسائر نظرا لدخولك بعقود خفيفة.

التركيبة المثلى هى
علم+عقود خفيفة+ اتجاه عام = ربح

تحياتى يا غالى و رمضان كريم عليك.
الله كريم

عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 02-08-2011, 02:33 AM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع
افتراضي رد: حديث صحفى: مع دكتورنا الفاضل اسامة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hema نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا معجب جدا بيك يا د/اسامه وبشخصك الرزين وتفكيرك المتفتح وبحس انك اقرب للاعضاء من المشرفين نفسهم على عكس المنتديات الاخرى المشرفين هم الاقرب للاعضاء

واسمحلى اطرح عليك بعض الاسأله

1/ لنفترض ان عندى حساب ب1000 دولار وعاوز احقق منه دخل شهرى فى حدود 3 الاف جنيه يعنى بمعدل 20 دولار يوميا تقريبا هل هذا من السهل تحقيقه وماهو السبيل الصحيح لتحقيق هذا الهدف.

2/هل من الممكن الاعتماد على التحليل الفنى فقط فى المضاربه واهمال انواع التحليل الاخرى

3/ حضرتك عملت ايه ايام الثوره لما النت فصل 5 ايام كان فيه صفقات مفتوحه خسرتها لا قدر الله؟

4/انا خايف جدا لما افتح حساب حقيقى الطمع يستهوينى واخسر الحساب تنصحنى بأيه عشان اتغلب على الطمع ولو عند حضرتك تجربه حقيقه حصلت معاك ياريت تحكيها

منتظر رد حضرتك

اهلا بك اخى الفاضل هيما..
اشكرك على كلامك الرقيق الرائع و الذى يعتبر تكريما عزيزا لى,
ردا على اسئلتك خلينى ارد عليك.

1- مش صعب قوى انك تحقق الرقم ده يوميا بس المهم انك تكون على قناعة بعد الوصول لهذا الهدف و ان تخرج قانعا بالربح
مشكلة الفوركس ليست فى تحقيق هدف معين يومى و انما المحافظة على الربح المتحقق.

2- لو على 20 بيب يوميا ممكن الاعتماد على نوع واحد بس من التحليل و هو الفنى و قد يغنيك عن الاخرين.,لكن الحقيقة ان المزيد من العلم يعنى المزيد من الربح و المزيد من الدخول الاكثر جودة و الاقل علما بيكون اقل فرصا و حظوظا فى الارباح و الدخول الامن.

3- اه كان عندى يورو استرالى مفتوحة و لما رجع النت لقيت نفسى لابس حوالى 200 بيب بالسالب و لكن العبرة هنا انه لم يكن لدى مشكلة فكان الدخول نصف دولار على حساب كبير نسبيا و هى طريقتى المفضلة ان ادخل بعقود خفيفة لاتمكن من تعويضها نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اه نسيت اقولك..عوضت الصفقة و رديت الخسارة بمكسب و بزيادة و الحمد لله و كانت الثورة فاتحة خير نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

4- الطمع هو عدوك اللدود الاول..تجربتى اننى اقسمت يمين غليظ بعد خسارتى لعدة حسابات و من ساعتها فان المشكلة انحلت بالنسبة لى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اتمنى اكون اجبتك و نورت بيتك ارابيا..

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msaleh2000 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
استاذي العزيز د: اسامة عادل
تحياتي الرقيقة لك وبارك الله فيك وزادك من علمه
اسمح لي في البداية ان اعلنها صريحة وبكل فخر انك استاذي
بالرغم من انني اكبر منك سنا
ولكنك تفوقني كثيرا في العلم
وهذا شرف عظيم لكل عربي مصري سكندري
(سؤالي)
بخبرتك العميقة في مجال التركيبات
ما هي أفضل تركيبة للتعلم والمعرفة في مجال الفوركس
كيف أصل الي اكبر قدر ممكن من العلم بأبسط وأسهل الوسائل
وما هي هذه الوسائل
هل الفيديو او الكتب او التحليلات او التوصيات
ارجو الا اكون اطلت
وتقبل تحياتي
اهلا بك اخى الكبير الفاضل.
انا اتشرف كثيرا ان اكون اخيك الاصغر فهو امر يجعلنى اشعر بالفخر.
تركيبتى لك بالتعلم هو متابعة الفيديوهات و التحليلات و الاخبار,
حاول ان تتاجر على فريمات كبيرة فهى مريحة اكثر و اقل فى الخسائر نظرا لدخولك بعقود خفيفة.

التركيبة المثلى هى
علم+عقود خفيفة+ اتجاه عام = ربح

تحياتى يا غالى و رمضان كريم عليك.
الله كريم