قديم 07-06-2010, 04:47 PM   المشاركة رقم: 40
الكاتب
محمد نوارج
عضو ذهبى
الصورة الرمزية محمد نوارج

البيانات

الإتصالات
الحالة:
محمد نوارج غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : مدير الموقع المنتدى : قسم تعليم الفوركس بالفيديو
افتراضي رد: فيديو:الفوركس من البداية الى الاحتراف..جزء 2..مفاهيم اساسية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FullyActive نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رائع جدا يا دكتور والله انا اول مرة اشوف واحد مهتم للدرجادى
وبيخش يرد ويشوف ردود الناس كلها وبيرد على كل الردود كمان ساء كانت ردود شكر او استفسارات
اخلاق بجد والله
انا عندى 3 استفسارات
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مشكور مقدما
____
ممكن تسمحلي أخي أجاوب إجابة بسيطة ( تصبيرة ) على ما الدكتور أسامة يحضر ويجاوبك بنفسه ..

أما عن الاستفسار الأول:
----------------

فبالفعل ده بيأثر على العملة لكن التأثير ده مش بقوة الأسباب اللي ذكرها الدكتور .. وأعتقد محسوبين ضمن ال 3 تريليون !!

الثاني:
-----

طبعاً ينفع ومفيش خطورة وبنتاجر فيها لأن دي عملة بيتداول بيها العالم كله مش البورصة صاحبة العملة بس يعني مش معقول لما تكون بورصة نيويورك قافلة
الناس كلها هتمتنع عن تداول الدولار !! ولا ايه ؟!!

الثالث:
-------

الحاجات دي بتحرك السعر سنتات لكن سنتات + سنتات بيعطي فرق .. واللي بيتحكم في سعر العملة هوه العرض والطلب طالما العملة بيتم المتاجرة بيها في بورصة العملات العالمية .. واقتصاديات الدول والأخبار الأساسية والسياسية ..
لكن ليه دولة زي الصين عملتها ضعيفة رغم قوة اقتصادها .. لأن الحكومة الصينية رافضة إن اللي يتحكم في عملتها قوة العرض والطلب يعني مثلا لو شفت الشارت مش هتلاقي عليه أي زوج فيه عملة اليوان الصيني .. علشان الصين متحكمة في عملتها وبتحاول تضعفها دايماً علشان تحافظ على توغل صادراتها في كل الأسواق العالمية بسعر رخيص ..
وكذلك دولة زي الكويت عملتها مش معروضة لقوة العرض والطلب ..

....................................

أرجو أكون عملتلك تصبيرة على ما يوصل الدكتور ..،

التوقيع

عرض البوم صور محمد نوارج  
قديم 07-06-2010, 04:47 PM
محمد نوارج محمد نوارج غير متواجد حالياً
عضو ذهبى
افتراضي رد: فيديو:الفوركس من البداية الى الاحتراف..جزء 2..مفاهيم اساسية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة FullyActive نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

رائع جدا يا دكتور والله انا اول مرة اشوف واحد مهتم للدرجادى
وبيخش يرد ويشوف ردود الناس كلها وبيرد على كل الردود كمان ساء كانت ردود شكر او استفسارات
اخلاق بجد والله
انا عندى 3 استفسارات
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

مشكور مقدما
____
ممكن تسمحلي أخي أجاوب إجابة بسيطة ( تصبيرة ) على ما الدكتور أسامة يحضر ويجاوبك بنفسه ..

أما عن الاستفسار الأول:
----------------

فبالفعل ده بيأثر على العملة لكن التأثير ده مش بقوة الأسباب اللي ذكرها الدكتور .. وأعتقد محسوبين ضمن ال 3 تريليون !!

الثاني:
-----

طبعاً ينفع ومفيش خطورة وبنتاجر فيها لأن دي عملة بيتداول بيها العالم كله مش البورصة صاحبة العملة بس يعني مش معقول لما تكون بورصة نيويورك قافلة
الناس كلها هتمتنع عن تداول الدولار !! ولا ايه ؟!!

الثالث:
-------

الحاجات دي بتحرك السعر سنتات لكن سنتات + سنتات بيعطي فرق .. واللي بيتحكم في سعر العملة هوه العرض والطلب طالما العملة بيتم المتاجرة بيها في بورصة العملات العالمية .. واقتصاديات الدول والأخبار الأساسية والسياسية ..
لكن ليه دولة زي الصين عملتها ضعيفة رغم قوة اقتصادها .. لأن الحكومة الصينية رافضة إن اللي يتحكم في عملتها قوة العرض والطلب يعني مثلا لو شفت الشارت مش هتلاقي عليه أي زوج فيه عملة اليوان الصيني .. علشان الصين متحكمة في عملتها وبتحاول تضعفها دايماً علشان تحافظ على توغل صادراتها في كل الأسواق العالمية بسعر رخيص ..
وكذلك دولة زي الكويت عملتها مش معروضة لقوة العرض والطلب ..

....................................

أرجو أكون عملتلك تصبيرة على ما يوصل الدكتور ..،