FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

استراحة اف اكس ارابيا استرح هنا و انسى عناء السوق و التداول

كل ده ولسه مش واخدين بالكم

استراحة اف اكس ارابيا

قديم 28-11-2011, 08:24 PM   المشاركة رقم: 71
الكاتب
farok
عضو متميز
الصورة الرمزية farok

البيانات

الإتصالات
الحالة:
farok غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : farok المنتدى : استراحة اف اكس ارابيا
افتراضي رد: كل ده ولسه مش واخدين بالكم

اخى طارق عادل :
طبعا مبدئيا انت قلت انك مسلم صح ؟

طيب

انت اتربيت وعيشت خارج مصر ؟

او كان تعليمك فى مدارس اجنبية ؟

عايزك كده تروق وتجاوبنى على السؤالين دول

التوقيع

قيل لأحد السلف ....

ألم تصدك المحن عن الطريق ؟!!!!

قال ...

والله لولا المحن لشككت فى الطريق

عرض البوم صور farok  
قديم 28-11-2011, 08:24 PM
farok farok غير متواجد حالياً
عضو متميز

اخى طارق عادل :
طبعا مبدئيا انت قلت انك مسلم صح ؟

طيب

انت اتربيت وعيشت خارج مصر ؟

او كان تعليمك فى مدارس اجنبية ؟

عايزك كده تروق وتجاوبنى على السؤالين دول

قديم 28-11-2011, 10:38 PM   المشاركة رقم: 72
الكاتب
unknown
عضو متميز
الصورة الرمزية unknown

البيانات

الإتصالات
الحالة:
unknown غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا قولت انى مش هتكلم فى الموضوع ده تانى
عشان الامور تهدى ولكن فى شىء يجب ان اقوله حتى لا اسئل امام الله
انى رايت منكر ولم احاول تغيره
قبل ان اوجه كلامى للاخ طارق لازم اوضح حاجه مهمه جداااااا
هناك فرق بين التعميم والتخصيص
كمثال
انا اقدر اقول الكفار هيدخلو النار وانا على ثقه تامه من ذلك (تعميم)
ولكن لا يمكن ان اقول مثلا مايكل سوف يدخل النار لانه كافر(تخصيص)
دى كانت مقدمه يجب ان اذكرها قبل ان اتحدث
(اخى المحترم طارق عادل)
لقد كتبت كلمات والذى لا اله الا هو مخرجه من المله (كفر)
(وانا على اتم الاستعداد لاثبات ذلك من الكتاب والسنه)
فاذا كنت ترى ان شريعه الله ناقصه وان هناك شرائع بديله افضل منها
فيجب عليك مراجعه اهل العلم (من تثق بهم) وسوف يجيبوك بحكم ما انت تعتقده
(وارجو قراءه المقدمه التى ذكرتها)
فانا لا اقول لاى شخص انه خرج من المله (مافيش اى بنى ادام يقدر يقول حاجه زى دى)
ارجو ان تقبل كلامى بصدر رحب اخى طارق
وتراجع رايك وارجو من الله الهدايا لى ولكم ولامه محمد جميعا
بارك الله فيكم

التوقيع

[CENTER]1نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة- الـــشـــراء مـــن الـــقــيــعــان والـــبــيــع مــن الــقــمــم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
2نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة-ادارة رأس المال هى اكسير الحياه..,
هى نبض قلب حسابك فاذا توقفت مات حسابك
نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
3نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة- لا تذهب للسعر دع السعر ياتى اليك
فان اتاك السعر اذن فانت فى الطريق الصحيح
و اذا لم يأتيك اذا فالسعر ابتعد و زال عنك الخسارة
او رزق لم يقدره الله لكنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
[I][URL="http:

عرض البوم صور unknown  
قديم 28-11-2011, 10:38 PM
unknown unknown غير متواجد حالياً
عضو متميز

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
انا قولت انى مش هتكلم فى الموضوع ده تانى
عشان الامور تهدى ولكن فى شىء يجب ان اقوله حتى لا اسئل امام الله
انى رايت منكر ولم احاول تغيره
قبل ان اوجه كلامى للاخ طارق لازم اوضح حاجه مهمه جداااااا
هناك فرق بين التعميم والتخصيص
كمثال
انا اقدر اقول الكفار هيدخلو النار وانا على ثقه تامه من ذلك (تعميم)
ولكن لا يمكن ان اقول مثلا مايكل سوف يدخل النار لانه كافر(تخصيص)
دى كانت مقدمه يجب ان اذكرها قبل ان اتحدث
(اخى المحترم طارق عادل)
لقد كتبت كلمات والذى لا اله الا هو مخرجه من المله (كفر)
(وانا على اتم الاستعداد لاثبات ذلك من الكتاب والسنه)
فاذا كنت ترى ان شريعه الله ناقصه وان هناك شرائع بديله افضل منها
فيجب عليك مراجعه اهل العلم (من تثق بهم) وسوف يجيبوك بحكم ما انت تعتقده
(وارجو قراءه المقدمه التى ذكرتها)
فانا لا اقول لاى شخص انه خرج من المله (مافيش اى بنى ادام يقدر يقول حاجه زى دى)
ارجو ان تقبل كلامى بصدر رحب اخى طارق
وتراجع رايك وارجو من الله الهدايا لى ولكم ولامه محمد جميعا
بارك الله فيكم

قديم 28-11-2011, 11:17 PM   المشاركة رقم: 73
الكاتب
Tarek adel
عضو متميز
الصورة الرمزية Tarek adel

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Tarek adel غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

بصراحه للصبر حدود وانا صبرى نفد
مين فيكم ماسك على حاجه تقول انى خرجت من المله؟
هو انا لو قلت ان هناك ميزة فى كتاب شيكسبير مش موجوده فى القران وهى مثلا انه كتاب بالانجليزية يقوى لغتى الانجليزية يبقه انا خرجت من المله؟
ولا مذاهبكم بتقول ان من يتقن القران سيتقن اللغه الانجليزية؟
لما قلت ان الحكم الاسلامى عيبه اننا سنكون معرضين للحروب لان الدول الغربيه تكره المسلمين يبقه انا خرجت من المله؟
انا بجد مش مصدق مستوى الذكاء اللى انا شايفه وفى الاول انا قلت عضو او اتنين محدودى الذكاء ومقدرزش يفهموا المشاركة اصلا ولن اتحمل عناء ان ارد عليهم لأن هذا المستوى لا يعنينى
لكن مفيش ولا رد من واحد يقول انه فهم اصلا؟
انا مش عاوز اى واحد ملهوش فى الكفتة يفتى ويقول انى خرجت من المله او جبت كلام يخرج من المله بغير دليل والا هيكون ردى قليل الادب خاصه انى قلت انى مش هشارك فى موضوعكم ده تانى ورجاء اعملوا نفسكوا مش شايفين المشاركات اللى اخطأت انى شاركت بها مع ناس كنت متخيل انهم يعرفوا فن النقاش اصلا

عرض البوم صور Tarek adel  
قديم 28-11-2011, 11:17 PM
Tarek adel Tarek adel غير متواجد حالياً
عضو متميز

هو انا لو قلت ان هناك ميزة فى كتاب شيكسبير مش موجوده فى القران وهى مثلا انه كتاب بالانجليزية يقوى لغتى الانجليزية يبقه انا خرجت من المله؟
لما قلت ان الحكم الاسلامى عيبه اننا سنكون معرضين للحروب لان الدول الغربيه تكره المسلمين يبقه انا خرجت من المله؟
انا بجد مش مصدق مستوى الذكاء اللى انا شايفه وفى الاول انا قلت عضو او اتنين محدودى الذكاء ومقدرزش يفهموا المشاركة اصلا ولن اتحمل عناء ان ارد عليهم لأن هذا المستوى لا يعنينى
انا مش عاوز اى واحد ملهوش فى الكفتة يفتى ويقول انى خرجت من المله او جبت كلام يخرج من المله بغير دليل والا هيكون ردى قليل الادب خاصه انى قلت انى مش هشارك فى موضوعكم ده تانى ورجاء اعملوا نفسكوا مش شايفين المشاركات اللى اخطأت انى شاركت بها مع ناس كنت متخيل انهم يعرفوا فن النقاش اصلا

قديم 28-11-2011, 11:45 PM   المشاركة رقم: 74
الكاتب
unknown
عضو متميز
الصورة الرمزية unknown

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Tarek adel نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اخى طارف اولا كلنا بنتكلم بهدوء جدا
انت الى متعصب مش عارف ليه . (هو ده فن النقاش؟) الذى تنادى به؟
هاتلى واحد قال فى الموضوع انك خرجت من المله
يجب القراء بتركيز لو سمحت (وهذه ايضا من فن النقاش)
تهديدك برد قليل الادب (ده من فن النقاش
بتستدل باللغه الانجليزيه (ماعلاقه اللغه الانجليزيه بالشرع)
هناك فرق بين الامور الدينياويه والشرع (ارجو قراءه الفقه
ولا تستدل ابدا بشىء دنيوى لاثبات وجه نظر خاصه بالشرع
يجب ان يكون استدلالك خاص بمحور الخلاف(ده من فن النقاش)
تقول اننا غير ازكيا وهذا تقليل من شأن المتحاور (وده مش من فن النقاش)
ارى انك تفتقد اهم اصول النقاش العلمى (وبتعيب على من يناقشك)
على الرغم من اننا كلنا اخوه فى الله وبنتناقش ومافيش اى خلافات بينا
هو الليبراليين متعصبين زيك كده نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بخصوص اعتراضك على ما اوتى فى القران والحديث
(بما انك سئلت عن الادله)
تفضل
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ
.............
إِنِ الْحُكْمُ إِلا لِلَّهِ أَمَرَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
..............
(انظر الى هذه الايه جيدا)
فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

وقول النبى صلى الله عليه وسلم
((لا يؤمن أحدكم حتى يكون هواه تبعا لما جئت به))
ارجو ان تتقبل النقد بصدر رحب
ولا تنفذ تهديدك باستخدام الفاظ غير مهذبه
(فهذا ليس من اداب الحوار ولا من اصول النقاش)نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

[CENTER]1نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة- الـــشـــراء مـــن الـــقــيــعــان والـــبــيــع مــن الــقــمــم نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
[I][URL="http:

عرض البوم صور unknown  
قديم 28-11-2011, 11:45 PM
عضو متميز

اخى طارف اولا كلنا بنتكلم بهدوء جدا
انت الى متعصب مش عارف ليه . (هو ده فن النقاش؟) الذى تنادى به؟
هاتلى واحد قال فى الموضوع انك خرجت من المله
يجب القراء بتركيز لو سمحت (وهذه ايضا من فن النقاش)
تهديدك برد قليل الادب (ده من فن النقاش
بتستدل باللغه الانجليزيه (ماعلاقه اللغه الانجليزيه بالشرع)
هناك فرق بين الامور الدينياويه والشرع (ارجو قراءه الفقه
ولا تستدل ابدا بشىء دنيوى لاثبات وجه نظر خاصه بالشرع
يجب ان يكون استدلالك خاص بمحور الخلاف(ده من فن النقاش)
تقول اننا غير ازكيا وهذا تقليل من شأن المتحاور (وده مش من فن النقاش)
ارى انك تفتقد اهم اصول النقاش العلمى (وبتعيب على من يناقشك)
على الرغم من اننا كلنا اخوه فى الله وبنتناقش ومافيش اى خلافات بينا
هو الليبراليين متعصبين زيك كده نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
بخصوص اعتراضك على ما اوتى فى القران والحديث
(بما انك سئلت عن الادله)
تفضل
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ
.............
إِنِ الْحُكْمُ إِلا لِلَّهِ أَمَرَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِيَّاهُ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ
..............
(انظر الى هذه الايه جيدا)
فَلا وَرَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

وقول النبى صلى الله عليه وسلم
((لا يؤمن أحدكم حتى يكون هواه تبعا لما جئت به))
ارجو ان تتقبل النقد بصدر رحب
ولا تنفذ تهديدك باستخدام الفاظ غير مهذبه
(فهذا ليس من اداب الحوار ولا من اصول النقاش)نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 28-11-2011, 11:50 PM   المشاركة رقم: 75
الكاتب
ringooo
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ringooo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

انت على فكره اسلوبك تصادمى جدا وعشان كده مكنتش ناوى ارد عليك
انت عاوز حاجه واحده حلوه فى الليبراليه ومش موجوده فى الاسلام؟انا اديك 10 حاجات لو عاوز!
-اهم حاجه فيهم ان الليبراليه تبعدنا عن التعصب الدينى اللى هو سبب كل ويلات الحروب فالحروب بالمقام الاول لاسباب دينيه ومصالح دنيويه بالمقام الثانى..واسرائيل قامت كدولة دينيه والحملات الصليبيه كانت حروب بوازع دينى وسبب اضطهاد العرب من قبل العالم هو انهم دول اسلامية مما يثير مخاوف العالم ان امتلكوا القوة يوما,والجيش الجزائرى طالما انقلب على الحكم بعد كل انتخابات تأتى بالاسلاميين.
-فى الدول الليبرالية قد تمارس فيها الرزيلة اكثر ولكن فى الدول الاسلامية يكون التحرش اكثر مما يطاق باثر الكبت الجنسى والحقيقة انى فى بلادنا لا اامن على اهل بيتى ابدا فى بلادنا العربيه اما فى البلاد الاخرى فلم اكن اعانى من تلك المشكلة.
-اخشى الارهاب!امثال الجهاديين والاسلاميين فى عهد السادات عندما منحهم بعض الحرية وما احدثوه من فوضى انتهت باغتياله"رغم انهم يحرموا الخروج على الحاكم!" بل وتاربخ مصر لم يعهد الارهاب المسلح الا من قبل الجماعات التى تدعى الاسلام بداية من جماعه الاخوان المسلمين فى عهد البنا وسلسله الاغتيالات التى قامت بها ضد مدنيين وسياسيين الى الحد الذى انتهى بالشيخ البنا ان قال صراحه"ليسوا باخوان ولا بمسلمين!"..لكن لو زرت هولندا مثلا لن تسمع عن تلك العمليات المسلحة.
-اخشى تحريم الفن..فالاسلام يحرم الرسم والتماثيل والتمثيل وغيره
-اخشى الفتن الطائفية وتطبيق الاسلام بقسوه كما حدث فى السودان وتسبب فى الانفصال .
-اخشى على الاسلام نفسه ان يتلوث بالسياسه!!السياسه لعبه قذرة تقتضى الكذب والمواربه فى بعض الاحيان وهو ما يسىء للاسلام ثم كيف سأنتقد سياسه الحكام وهو يحكموا بأسم الاسلام؟.
-اخشى ان مصدر مصر الرئيسى للرزق وهو السياحه "بعد البترول وتحويلات العاملين يالخراج" يصير حراما دون بدائل.
-البنوك وانا قلت رايى بها من قبل وتحريم التقسيط.
الليبراليه تدعو للحرية الشخصية اما الاسلام فيقولك مافيش حرية شخصية وانا موافق انك تعمل ممارسات خطأ طالما لا تمس غيرك فلم قهر الحريات؟كل ده ومش لاقى حاجه واحده موجوده فى الليبرالية زياده؟
------------
بخصوص كلامك السابق عن مصادرى فهو ليست مصادر من كتب بل هى ثقافه ومعلومات عامه ومصدرها الرئيسى البحث على الانترنت والجووجل
كلامي كان موجة للمسلمين فقط

ولو كنت ( بتقول ) انك مسلم فا هو غير موجة ليك ايضا

وعلي فكرة الأسلاميين هيكتسحو شاء من شاء وأبي من أبي

الموضوع بسيط وسهل فهمه نقابات الصيادلة الأطباء المهندسين المعلمين المحاميين وهي تعتبر نقابات المتعلمين يعني الناس الواعية والفاهمة والناضجة اختارو اسلاميين فا ما بالكم بالطبقات المتوسطة فكريا والطبقات الأدني

وده بقا الدليل العملي علي ان التفكيرات المعارضة للاسلام كشريعة عبارة عن اقلية سواء في مجتمع المتعلمين والمثقفين و الطبقات الناضجة فكريا او الطبقات الأدني في التعليم والثقافة

انا مكنتش ناوي ارد تاني بس انت مستفذ وبعدين ايه ثقافتك ومعلوماتك وبحثك علي النت دي هههههههههههههههههه صدقني انت بتقول نكت انت بتقول كلام وخلاص يابني دي اوهام ثراب خيال وكلام وخلاص انت بتقول كلام مرسل وغير واقعي

ال عسكري ال م وكل حاجة ههههههههههه انا قولتلك فيه 16 حملة صليبية جت بما انهم متقدمين علينا ليه جابو 16 حملة صليبية مش هما المفروض هزمونا من اول حملة بيبعتو حملات تاني لية ؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا هما بيبعتو حملات

يتفسحو عندنا

انا قولتلك والله لو حاسس ان انت هتهتم كنت جبتلك كتب مستشرقين ومثقفين عن تأثير علوم المسلمين القدامي علي التقدم الغربي الحالي

بس للأسف بقا

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

انتظر بقا ردي علي كل كلمة بعد ما اقراء انا عدلت ردي لاني مستحيل اصمت علي الكلام دا

التوقيع

لا يجوز أن تعطي صوتك لملتح ٍلمجرد أنه ملتح إلا لمن يستحق، فإن تعطي صوتك لرجل ملتح لمجرد أنه ملتح وأنت لا تعرف كفاءته فهذا

لا يجوز وهذه شهادة زور ستسأل عنها يوم القيامة لكن لابد أن تعطي صوتك لأهل الاستقامة والخبرة" الشيخ محمد عبد المقصود حفِظه الله

عرض البوم صور ringooo  
قديم 28-11-2011, 11:50 PM
ringooo ringooo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

انت عاوز حاجه واحده حلوه فى الليبراليه ومش موجوده فى الاسلام؟انا اديك 10 حاجات لو عاوز!
-اهم حاجه فيهم ان الليبراليه تبعدنا عن التعصب الدينى اللى هو سبب كل ويلات الحروب فالحروب بالمقام الاول لاسباب دينيه ومصالح دنيويه بالمقام الثانى..واسرائيل قامت كدولة دينيه والحملات الصليبيه كانت حروب بوازع دينى وسبب اضطهاد العرب من قبل العالم هو انهم دول اسلامية مما يثير مخاوف العالم ان امتلكوا القوة يوما,والجيش الجزائرى طالما انقلب على الحكم بعد كل انتخابات تأتى بالاسلاميين.
-فى الدول الليبرالية قد تمارس فيها الرزيلة اكثر ولكن فى الدول الاسلامية يكون التحرش اكثر مما يطاق باثر الكبت الجنسى والحقيقة انى فى بلادنا لا اامن على اهل بيتى ابدا فى بلادنا العربيه اما فى البلاد الاخرى فلم اكن اعانى من تلك المشكلة.
-اخشى الارهاب!امثال الجهاديين والاسلاميين فى عهد السادات عندما منحهم بعض الحرية وما احدثوه من فوضى انتهت باغتياله"رغم انهم يحرموا الخروج على الحاكم!" بل وتاربخ مصر لم يعهد الارهاب المسلح الا من قبل الجماعات التى تدعى الاسلام بداية من جماعه الاخوان المسلمين فى عهد البنا وسلسله الاغتيالات التى قامت بها ضد مدنيين وسياسيين الى الحد الذى انتهى بالشيخ البنا ان قال صراحه"ليسوا باخوان ولا بمسلمين!"..لكن لو زرت هولندا مثلا لن تسمع عن تلك العمليات المسلحة.
-اخشى الفتن الطائفية وتطبيق الاسلام بقسوه كما حدث فى السودان وتسبب فى الانفصال .
-اخشى على الاسلام نفسه ان يتلوث بالسياسه!!السياسه لعبه قذرة تقتضى الكذب والمواربه فى بعض الاحيان وهو ما يسىء للاسلام ثم كيف سأنتقد سياسه الحكام وهو يحكموا بأسم الاسلام؟.
-اخشى ان مصدر مصر الرئيسى للرزق وهو السياحه "بعد البترول وتحويلات العاملين يالخراج" يصير حراما دون بدائل.
الليبراليه تدعو للحرية الشخصية اما الاسلام فيقولك مافيش حرية شخصية وانا موافق انك تعمل ممارسات خطأ طالما لا تمس غيرك فلم قهر الحريات؟كل ده ومش لاقى حاجه واحده موجوده فى الليبرالية زياده؟
------------
بخصوص كلامك السابق عن مصادرى فهو ليست مصادر من كتب بل هى ثقافه ومعلومات عامه ومصدرها الرئيسى البحث على الانترنت والجووجل
كلامي كان موجة للمسلمين فقط

ولو كنت ( بتقول ) انك مسلم فا هو غير موجة ليك ايضا

وعلي فكرة الأسلاميين هيكتسحو شاء من شاء وأبي من أبي

الموضوع بسيط وسهل فهمه نقابات الصيادلة الأطباء المهندسين المعلمين المحاميين وهي تعتبر نقابات المتعلمين يعني الناس الواعية والفاهمة والناضجة اختارو اسلاميين فا ما بالكم بالطبقات المتوسطة فكريا والطبقات الأدني

وده بقا الدليل العملي علي ان التفكيرات المعارضة للاسلام كشريعة عبارة عن اقلية سواء في مجتمع المتعلمين والمثقفين و الطبقات الناضجة فكريا او الطبقات الأدني في التعليم والثقافة

انا مكنتش ناوي ارد تاني بس انت مستفذ وبعدين ايه ثقافتك ومعلوماتك وبحثك علي النت دي هههههههههههههههههه صدقني انت بتقول نكت انت بتقول كلام وخلاص يابني دي اوهام ثراب خيال وكلام وخلاص انت بتقول كلام مرسل وغير واقعي

ال عسكري ال م وكل حاجة ههههههههههه انا قولتلك فيه 16 حملة صليبية جت بما انهم متقدمين علينا ليه جابو 16 حملة صليبية مش هما المفروض هزمونا من اول حملة بيبعتو حملات تاني لية ؟؟؟؟؟؟؟؟ ولا هما بيبعتو حملات

يتفسحو عندنا

انا قولتلك والله لو حاسس ان انت هتهتم كنت جبتلك كتب مستشرقين ومثقفين عن تأثير علوم المسلمين القدامي علي التقدم الغربي الحالي

بس للأسف بقا

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاء وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

انتظر بقا ردي علي كل كلمة بعد ما اقراء انا عدلت ردي لاني مستحيل اصمت علي الكلام دا

قديم 29-11-2011, 12:24 AM   المشاركة رقم: 76
الكاتب
unknown
عضو متميز
الصورة الرمزية unknown

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

اريد ان اوضح شىء بالمناسبه
انا انسان عادى جدا
ارتكب الكثير من المعاصى ولولا حكم الجهر بالمعصيه لاثبت لكم مدى سؤ شخصى
انا غير ملتحى ومسبل الثياب واؤمن بالحريه مادامت لن تخالف شرع الله عز وجل
اعرف عقيدتى جيدا والحمد لله واؤمن ان شرع الله هو الحق ومادونه باطل
اعرف انه لا اله الا الله وان محمد رسول الله
اعرف ان الجنه حق ولكن اتكاسل عن الكثير من الطاعات
اعرف ان النار حق ولكن افعل الكثير من المعاصى والسيئات
اكره التشدد ولكن احاول التمسك بشرع الله
وفرق السماء والارض بين التشدد والتمسك بشرع المولى عز وجل
اقسم بالله مؤمن كل الايمان انى اكثركم معصيه لله
وان اقل شخص فيكم قد يكون اقرب الى الله منى
احبكم فى الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

[I][URL="http:

عرض البوم صور unknown  
قديم 29-11-2011, 12:24 AM
عضو متميز

اريد ان اوضح شىء بالمناسبه
انا انسان عادى جدا
ارتكب الكثير من المعاصى ولولا حكم الجهر بالمعصيه لاثبت لكم مدى سؤ شخصى
انا غير ملتحى ومسبل الثياب واؤمن بالحريه مادامت لن تخالف شرع الله عز وجل
اعرف عقيدتى جيدا والحمد لله واؤمن ان شرع الله هو الحق ومادونه باطل
اعرف انه لا اله الا الله وان محمد رسول الله
اعرف ان الجنه حق ولكن اتكاسل عن الكثير من الطاعات
اعرف ان النار حق ولكن افعل الكثير من المعاصى والسيئات
اكره التشدد ولكن احاول التمسك بشرع الله
وفرق السماء والارض بين التشدد والتمسك بشرع المولى عز وجل
اقسم بالله مؤمن كل الايمان انى اكثركم معصيه لله
وان اقل شخص فيكم قد يكون اقرب الى الله منى
احبكم فى الله نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 29-11-2011, 12:50 AM   المشاركة رقم: 77
الكاتب
ELSHARKI
عضو فضى
الصورة الرمزية ELSHARKI

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ELSHARKI غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

الموضوع ده انا قريته فى احد المنتديات
يوضح نقطه واحده فقط وهيه النقطه الاخيره وبس واعتقد بعد كده مفيش حد يقولى اشمعنا دلوقتى دوله اسلاميه؟
والرد فى الاخر برده
يعني إيه دولة إسلامية :

* يعني تستنجد إمرأة واحدة بالخليفة المعتصم اللي يبعد عنها أكتر من 2000
كيلو فيبعتلها جيش جرار عشان يحفظ كرامتها وميقلش
وهوا إيه اللي وداها هناك
... ...
* يعني التتار يهددوا العالم كله بالخراب والتدمير وتيجي إنت تنتصر
عليهم وتنقذ العالم بجد مش زي ما بيجي في الأفلام الأمريكاني

* يعني تكون اقوى وأكبر قوة في العالم وتمشي في كل حتة
وإنت مرفوع الراس

* يعني الخليفة هارون الرشيد يقول للسحابة أمطري حيث
شئتي فسيأتيني خراجك

* يعني الناس كلها تبات شبعانة ومرتاحة والخليفة بتاعهم
عمر ابن عبد العزيز يبات جعان وتعبان

* يعنى الناس كلها ابناءهم يلبسوا جديد وبنت الخليفه عمر تبكى لانى
لبسها قديم والخليفه ليس معه مال لياتى لها بلبس جديد

* يعني يجيي التتار يقولو لشيخ الإسلام إبن تيمية هنفرج عن المسلمين
بس فيقلهم أهل ذمتنا قبل أهل ملتنا

* يعني سيدنا علي قاضي المدينة أيام سيدنا عمر يقدم إستقالته لإن
الناس مفيش بينها وبين بعض مشاكل ومش محتاجين قاضي

* يعني تيجي إمرأة مسيحية لصلاح الدين تقولوا إن زوجها أسير
وإن هوا اللي بيصرف عليها فيفرج عنو ويديهم فلوس توصلهم بلدهم

* يعني بعد تحرير القدس صلاح الدين وقواد الجيش يتبرعوا بالفلوس
اللي يفدو بيها أسرى الجيش اللي كان بيحاربهم لإنهم فقراء

* يعني يعدي واحد من بيت المال أيام سيدنا عمر بن عبد العزيز ينادي
في الشوارع إذا حد محتاج فلوس ياكل أو يشرب أو يلبس أو حتى
يتجوز ومحدش يرد عليه لإن الناس كل إحتياجتها عندها

* يعني تكون الدولة الأكثر تقدما في العالم والإختراعات كلها تطلع من عندك

* يعني تكون اللغة العربية هيا اللغة الأولى وتكون الأندلس هيا مهد العلم
على الأرض

* يعني ييجي واحد قبطي يشتكي الوالي بتاعه لعمر إبن الخطاب فيحكم
عمر إن القبطي يضرب الوالي ويقتص منه

* يعنى يختصم واحد من اهل الذمه مع امير المؤمنين سيدنا علي على
درع فيذهبوا للقضاء ويحكم القاضى للذمي بالدرع لان حجته وبينته
اقوى من امير المؤمنين

* يعني يفتح الرسول صلى الله عليه وسلم مكة ويجي الناس اللي
فضلوا يحاربوه ويؤذوه طول عمرهم فيقلهم إذهبوا فأنتم الطلقاء

* يعني محمد الفاتح يبقى شاب في ال 17 من عمره يحكم أقوى قوة في
العالم ويفتح القسطنطينية وهو عنده 22 سنة

* يعني أسامة بن زيد يخرج على رأس جيش فيه كبار الصحابة
وهوا عنده 17 سنة بس

* يعني تكتشف الدورة الدموية من مئات السنين ويجي بعدها واحد
غربي ينسب الإكتشاف لنفسه

* يعني تكون معظم أدوات الجراحة المستخدمة حاليا إخترعها طبيب مسلم

* يعني الدولة الإسلامية تكون الأقوى والأكبر في تاريخ العالم ويجي حد يقلك دلوقتى مش عاوزين نخلط الدين بالسياسه

التوقيع

االصالون الأقتصادي للأصدقاء

عرض البوم صور ELSHARKI  
قديم 29-11-2011, 12:50 AM
ELSHARKI ELSHARKI غير متواجد حالياً
عضو فضى

الموضوع ده انا قريته فى احد المنتديات
يوضح نقطه واحده فقط وهيه النقطه الاخيره وبس واعتقد بعد كده مفيش حد يقولى اشمعنا دلوقتى دوله اسلاميه؟
والرد فى الاخر برده
يعني إيه دولة إسلامية :

* يعني تستنجد إمرأة واحدة بالخليفة المعتصم اللي يبعد عنها أكتر من 2000
كيلو فيبعتلها جيش جرار عشان يحفظ كرامتها وميقلش
وهوا إيه اللي وداها هناك
... ...
* يعني التتار يهددوا العالم كله بالخراب والتدمير وتيجي إنت تنتصر
عليهم وتنقذ العالم بجد مش زي ما بيجي في الأفلام الأمريكاني

* يعني تكون اقوى وأكبر قوة في العالم وتمشي في كل حتة
وإنت مرفوع الراس

* يعني الخليفة هارون الرشيد يقول للسحابة أمطري حيث
شئتي فسيأتيني خراجك

* يعني الناس كلها تبات شبعانة ومرتاحة والخليفة بتاعهم
عمر ابن عبد العزيز يبات جعان وتعبان

* يعنى الناس كلها ابناءهم يلبسوا جديد وبنت الخليفه عمر تبكى لانى
لبسها قديم والخليفه ليس معه مال لياتى لها بلبس جديد

* يعني يجيي التتار يقولو لشيخ الإسلام إبن تيمية هنفرج عن المسلمين
بس فيقلهم أهل ذمتنا قبل أهل ملتنا

* يعني سيدنا علي قاضي المدينة أيام سيدنا عمر يقدم إستقالته لإن
الناس مفيش بينها وبين بعض مشاكل ومش محتاجين قاضي

* يعني تيجي إمرأة مسيحية لصلاح الدين تقولوا إن زوجها أسير
وإن هوا اللي بيصرف عليها فيفرج عنو ويديهم فلوس توصلهم بلدهم

* يعني بعد تحرير القدس صلاح الدين وقواد الجيش يتبرعوا بالفلوس
اللي يفدو بيها أسرى الجيش اللي كان بيحاربهم لإنهم فقراء

* يعني يعدي واحد من بيت المال أيام سيدنا عمر بن عبد العزيز ينادي
في الشوارع إذا حد محتاج فلوس ياكل أو يشرب أو يلبس أو حتى
يتجوز ومحدش يرد عليه لإن الناس كل إحتياجتها عندها

* يعني تكون الدولة الأكثر تقدما في العالم والإختراعات كلها تطلع من عندك

* يعني تكون اللغة العربية هيا اللغة الأولى وتكون الأندلس هيا مهد العلم
على الأرض

* يعني ييجي واحد قبطي يشتكي الوالي بتاعه لعمر إبن الخطاب فيحكم
عمر إن القبطي يضرب الوالي ويقتص منه

* يعنى يختصم واحد من اهل الذمه مع امير المؤمنين سيدنا علي على
درع فيذهبوا للقضاء ويحكم القاضى للذمي بالدرع لان حجته وبينته
اقوى من امير المؤمنين

* يعني يفتح الرسول صلى الله عليه وسلم مكة ويجي الناس اللي
فضلوا يحاربوه ويؤذوه طول عمرهم فيقلهم إذهبوا فأنتم الطلقاء

* يعني محمد الفاتح يبقى شاب في ال 17 من عمره يحكم أقوى قوة في
العالم ويفتح القسطنطينية وهو عنده 22 سنة

* يعني أسامة بن زيد يخرج على رأس جيش فيه كبار الصحابة
وهوا عنده 17 سنة بس

* يعني تكتشف الدورة الدموية من مئات السنين ويجي بعدها واحد
غربي ينسب الإكتشاف لنفسه

* يعني تكون معظم أدوات الجراحة المستخدمة حاليا إخترعها طبيب مسلم

* يعني الدولة الإسلامية تكون الأقوى والأكبر في تاريخ العالم ويجي حد يقلك دلوقتى مش عاوزين نخلط الدين بالسياسه

قديم 29-11-2011, 12:56 AM   المشاركة رقم: 78
الكاتب
ELSHARKI
عضو فضى
الصورة الرمزية ELSHARKI

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ELSHARKI غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

1. الموضوع ده انا قريته فى احد المنتديات
  2. يوضح نقطه واحده فقط وهيه النقطه الاخيره وبس واعتقد بعد كده مفيش حد يقولى اشمعنا دلوقتى دوله اسلاميه؟
  3. والرد فى الاخر برده
  4. يعني إيه دولة إسلامية :
  5. * يعني تستنجد إمرأة واحدة بالخليفة المعتصم اللي يبعد عنها أكتر من 2000
  6. كيلو فيبعتلها جيش جرار عشان يحفظ كرامتها وميقلش
  7. وهوا إيه اللي وداها هناك
  8. ... ...
  9. * يعني التتار يهددوا العالم كله بالخراب والتدمير وتيجي إنت تنتصر
  10. عليهم وتنقذ العالم بجد مش زي ما بيجي في الأفلام الأمريكاني
  11. * يعني تكون اقوى وأكبر قوة في العالم وتمشي في كل حتة
  12. وإنت مرفوع الراس
  13. * يعني الخليفة هارون الرشيد يقول للسحابة أمطري حيث
  14. شئتي فسيأتيني خراجك
  15. * يعني الناس كلها تبات شبعانة ومرتاحة والخليفة بتاعهم
  16. عمر ابن عبد العزيز يبات جعان وتعبان
  17. * يعنى الناس كلها ابناءهم يلبسوا جديد وبنت الخليفه عمر تبكى لانى
  18. لبسها قديم والخليفه ليس معه مال لياتى لها بلبس جديد
  19. * يعني يجيي التتار يقولو لشيخ الإسلام إبن تيمية هنفرج عن المسلمين
  20. بس فيقلهم أهل ذمتنا قبل أهل ملتنا
  21. * يعني سيدنا علي قاضي المدينة أيام سيدنا عمر يقدم إستقالته لإن
  22. الناس مفيش بينها وبين بعض مشاكل ومش محتاجين قاضي
  23. * يعني تيجي إمرأة مسيحية لصلاح الدين تقولوا إن زوجها أسير
  24. وإن هوا اللي بيصرف عليها فيفرج عنو ويديهم فلوس توصلهم بلدهم
  25. * يعني بعد تحرير القدس صلاح الدين وقواد الجيش يتبرعوا بالفلوس
  26. اللي يفدو بيها أسرى الجيش اللي كان بيحاربهم لإنهم فقراء
  27. * يعني يعدي واحد من بيت المال أيام سيدنا عمر بن عبد العزيز ينادي
  28. في الشوارع إذا حد محتاج فلوس ياكل أو يشرب أو يلبس أو حتى
  29. يتجوز ومحدش يرد عليه لإن الناس كل إحتياجتها عندها
  30. * يعني تكون الدولة الأكثر تقدما في العالم والإختراعات كلها تطلع من عندك
  31. * يعني تكون اللغة العربية هيا اللغة الأولى وتكون الأندلس هيا مهد العلم
  32. على الأرض
  33. * يعني ييجي واحد قبطي يشتكي الوالي بتاعه لعمر إبن الخطاب فيحكم
  34. عمر إن القبطي يضرب الوالي ويقتص منه
  35. * يعنى يختصم واحد من اهل الذمه مع امير المؤمنين سيدنا علي على
  36. درع فيذهبوا للقضاء ويحكم القاضى للذمي بالدرع لان حجته وبينته
  37. اقوى من امير المؤمنين
  38. * يعني يفتح الرسول صلى الله عليه وسلم مكة ويجي الناس اللي
  39. فضلوا يحاربوه ويؤذوه طول عمرهم فيقلهم إذهبوا فأنتم الطلقاء
  40. * يعني محمد الفاتح يبقى شاب في ال 17 من عمره يحكم أقوى قوة في
  41. العالم ويفتح القسطنطينية وهو عنده 22 سنة
  42. * يعني أسامة بن زيد يخرج على رأس جيش فيه كبار الصحابة
  43. وهوا عنده 17 سنة بس
  44. * يعني تكتشف الدورة الدموية من مئات السنين ويجي بعدها واحد
  45. غربي ينسب الإكتشاف لنفسه
  46. * يعني تكون معظم أدوات الجراحة المستخدمة حاليا إخترعها طبيب مسلم

وعلى فكره انا لا انتمى لحزب او جه سياسيه
بعينها
انا انتمى للاسلام بعيد عن التطرف والتعصب
وعندى غيره على دينى
واعتقد لما نقول دوله اسلاميه انه ده الحق
بنقول اسلام ونقارنه بدوله ليبراليه او علمانيه
هو ايه بعد الحق غير الضلال؟!!!

التوقيع

االصالون الأقتصادي للأصدقاء

عرض البوم صور ELSHARKI  
قديم 29-11-2011, 12:56 AM
ELSHARKI ELSHARKI غير متواجد حالياً
عضو فضى

1. الموضوع ده انا قريته فى احد المنتديات
  2. يوضح نقطه واحده فقط وهيه النقطه الاخيره وبس واعتقد بعد كده مفيش حد يقولى اشمعنا دلوقتى دوله اسلاميه؟
  3. والرد فى الاخر برده
  4. يعني إيه دولة إسلامية :
  5. * يعني تستنجد إمرأة واحدة بالخليفة المعتصم اللي يبعد عنها أكتر من 2000
  6. كيلو فيبعتلها جيش جرار عشان يحفظ كرامتها وميقلش
  7. وهوا إيه اللي وداها هناك
  8. ... ...
  9. * يعني التتار يهددوا العالم كله بالخراب والتدمير وتيجي إنت تنتصر
  10. عليهم وتنقذ العالم بجد مش زي ما بيجي في الأفلام الأمريكاني
  11. * يعني تكون اقوى وأكبر قوة في العالم وتمشي في كل حتة
  12. وإنت مرفوع الراس
  13. * يعني الخليفة هارون الرشيد يقول للسحابة أمطري حيث
  14. شئتي فسيأتيني خراجك
  15. * يعني الناس كلها تبات شبعانة ومرتاحة والخليفة بتاعهم
  16. عمر ابن عبد العزيز يبات جعان وتعبان
  17. * يعنى الناس كلها ابناءهم يلبسوا جديد وبنت الخليفه عمر تبكى لانى
  18. لبسها قديم والخليفه ليس معه مال لياتى لها بلبس جديد
  19. * يعني يجيي التتار يقولو لشيخ الإسلام إبن تيمية هنفرج عن المسلمين
  20. بس فيقلهم أهل ذمتنا قبل أهل ملتنا
  21. * يعني سيدنا علي قاضي المدينة أيام سيدنا عمر يقدم إستقالته لإن
  22. الناس مفيش بينها وبين بعض مشاكل ومش محتاجين قاضي
  23. * يعني تيجي إمرأة مسيحية لصلاح الدين تقولوا إن زوجها أسير
  24. وإن هوا اللي بيصرف عليها فيفرج عنو ويديهم فلوس توصلهم بلدهم
  25. * يعني بعد تحرير القدس صلاح الدين وقواد الجيش يتبرعوا بالفلوس
  26. اللي يفدو بيها أسرى الجيش اللي كان بيحاربهم لإنهم فقراء
  27. * يعني يعدي واحد من بيت المال أيام سيدنا عمر بن عبد العزيز ينادي
  28. في الشوارع إذا حد محتاج فلوس ياكل أو يشرب أو يلبس أو حتى
  29. يتجوز ومحدش يرد عليه لإن الناس كل إحتياجتها عندها
  30. * يعني تكون الدولة الأكثر تقدما في العالم والإختراعات كلها تطلع من عندك
  31. * يعني تكون اللغة العربية هيا اللغة الأولى وتكون الأندلس هيا مهد العلم
  32. على الأرض
  33. * يعني ييجي واحد قبطي يشتكي الوالي بتاعه لعمر إبن الخطاب فيحكم
  34. عمر إن القبطي يضرب الوالي ويقتص منه
  35. * يعنى يختصم واحد من اهل الذمه مع امير المؤمنين سيدنا علي على
  36. درع فيذهبوا للقضاء ويحكم القاضى للذمي بالدرع لان حجته وبينته
  37. اقوى من امير المؤمنين
  38. * يعني يفتح الرسول صلى الله عليه وسلم مكة ويجي الناس اللي
  39. فضلوا يحاربوه ويؤذوه طول عمرهم فيقلهم إذهبوا فأنتم الطلقاء
  40. * يعني محمد الفاتح يبقى شاب في ال 17 من عمره يحكم أقوى قوة في
  41. العالم ويفتح القسطنطينية وهو عنده 22 سنة
  42. * يعني أسامة بن زيد يخرج على رأس جيش فيه كبار الصحابة
  43. وهوا عنده 17 سنة بس
  44. * يعني تكتشف الدورة الدموية من مئات السنين ويجي بعدها واحد
  45. غربي ينسب الإكتشاف لنفسه
  46. * يعني تكون معظم أدوات الجراحة المستخدمة حاليا إخترعها طبيب مسلم

وعلى فكره انا لا انتمى لحزب او جه سياسيه
بعينها
انا انتمى للاسلام بعيد عن التطرف والتعصب
وعندى غيره على دينى
واعتقد لما نقول دوله اسلاميه انه ده الحق
بنقول اسلام ونقارنه بدوله ليبراليه او علمانيه
هو ايه بعد الحق غير الضلال؟!!!

قديم 29-11-2011, 01:27 AM   المشاركة رقم: 79
الكاتب
ringooo
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ringooo غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

------------

انا مكنتش ناوي ارد بعد ما قراءت اول سطرين بس انا هرد علشان الناس الي بتتفرج علي الموضوع تعرف الفرق بين كلامك وكلامي

النقطة رقم ( 1 )

مين قالك ان الليبراليه تبعدنا عن التعصب الديني ؟؟؟؟؟؟ احنا نرجع بقا لأصل الموضوع مين قال اساس ان الدين بيؤدي للعنف الديني ؟؟؟؟؟؟ الي بيحصل حاليا سواء كان فيه عنف او غير عنف هو نتيجة طبيعية لحكم علماني لأغلبية مسلمة ترفض المساس بدينها اذا اساس كلامك كان السبب فيه تطبيق العلمانية في البلاد وليس العكس وده أدي الي ايه اولا اي عنف ديني حصل في مصر سابقا مكنتش الشريعة بتطبق او بتحكم البلاد كانو علمانيين بقوانين علمانية يعني دا ناتج عن التشريع الخاطئ ( العلماني ) في معالجة القضايا تخيل بقا لو الشريعة اتطبقت وكنسية اتهدت كان ممكن يحصل اية ؟؟؟ روح اسئل اي شيخ روح لشيخ انت بتقول عليه متطرف واسألو شوفو هيقولك اية

اذا العنف الديني سببو العلمانية والي تشبه مبادئها بشكل كبير الليبرالية او بمعني اصح الي ماسكين الحكم ليبراليين بيطبقو حكم علماني

الدلائل بقا ؟؟؟؟ من امتا وكان فيه عنف ديني في مصر ؟؟؟ هو الزمن معروف زمنا وبمعني اصح بعد جلاء الأحتلال والمستعمرين عن مصر بعد ما رسخو في بلادنا الحكم العلماني او بمعني اصح نجحو في تنحية الدين جانبا هل تقدر تجبلي دليل واحد ان كان فيه ظلم للنصاري في مصر في ظل الدولة الأسلامية تقدر تجبلي دليل ان النصاري اشتكو ؟؟؟؟ بالعكس انت ممكن ترجع للكتب القديمة من مصادر محايدة علشان تعرف قد ايه الأقليات الدينية كانت عايشة في نعيم مكنوش عايشينو دولوقتي

فقرائهم كانو بياخدو من ذكاة المسلمين مع انهم اصلا مكنش مفروض عليهم دفع الذكاة ذي المسلمين فيه واحد بقا هيعمل ناصح وذكي هيقولي مهما كانو بيدفعو جزية ؟؟؟؟ أمين مهو احنا بقا لما كنا بنقول المسلمين بيدفعو ذكاة والنصاري مبيدفعوش والمقابل للذكاة الجزية مكنش حد بيفهمنا يعني انا دايما لما كنت بتناقش كنت بقول ان المسلمين بيدفعو قدر من المال والنصاري قدر من المال والاختلاف فقط في المسميات بمعني دي ذكاة ودي جزية

كنائسهم كانت تصان واتحدي اي شخص يجبلي اي واقعة حصلت لتعدي علي كنيسة في عهد الدولة الاسلامية

اذا المصايب كلها محصلتش غير في عصور ما بعد الدولة الاسلامية وكل كلامك باطل او بمعني اصح كلام وخلاص

بسم الله الرحمن الرحيم

لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

صدق الله العظيم

جزئية اخري بما انك بتتكلم عن ان الحروب الصليبية كانت بوازع ديني ؟؟؟؟؟؟؟ فا انت ليه مفكرتش ان احنا حاليا معندناش دول عربية بتطبق الأسلام ونفس الوقت لسه الحملات الصليبية او تدخل الدول الغربية مازال مستمر اذا تطبيق الأسلام مكنش المستهدف بدليل ان تطبيق الأسلام في الحكم انتهي ومازال التدخل مستمر والحملات مستمرة وبيحاك ضدنا 20 الف مصيبة علشان نقع فيها

طيب اية المستهدف ؟؟؟؟؟ كان الدول الغربية بتحارب الدولة الاسلامية وكان فيه شقين فيها تطبيق الأسلام ( لسه موضحلك انه انتهي ) والمسلمين ذهب تطبيق الأسلام ويتبقي المسلمين ؟؟؟؟؟ اذا المستهدف هو المسلمين وليس تطبيق الاسلام وربنا قال ( (وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ) اذا انا اثبتلك من منطلقين منطلق عقلي ومنطلق ديني والديني دا للناس الي بتتفرج علي كلامنا

الجيش الجزائري قام بأنقلاب علي اي حكومة اسلامية طيب انت ليه مش بتدين دا مش انت ليبرالي او علماني ؟؟؟؟؟ دا اختيار الشعوب الي انقض عليها الجيش وايه ذنب بقا الاسلاميين في الأنقلابات دي ذنبهم ان الشعب انتخابهم وبردو لو قامت انتخابات نزيهة تاني الشعب هينتخبهم يعني مهما يعمل العلمانيين والليبرالين فا تاثيرهم ضعيف علي المجتمعات المسلمة

النقطة رقم ( 2 )

تمام تمام بالنسبة لان في الدول التانية تمارس فيها الرزيلة اكتر من التحرش في الدول الاسلامية والله نفسي اضحك بس مش قادر اولا يا حبيبي الدول الأسلامية لا يطبق فيها الاسلام اذا التشريع هو الي خطأ لان انت لو عندك قانون

راضع مكنش حصل تحرش في الشوارع اذا السبب هو قانون الدولة العلمانية فرنسا والي احنا بنطبقة حاليا ؟؟؟؟؟

يا أخي انت مدرك بتقول اية المفروض ان انت بتقول حاجة في الليبرالية افضل من الأسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انت حاليا بتقول سلبيات الليبرالية مش بتقول سلبيات الاسلام والتشريع بمعني ان التحرش بيحصل في بلاد اسلامية غير مطبق فيها شريعة الأسلام ومطبق فيها الفكر العلماني والقوانين الوضعية الي بينادي بيها العلمانيين والليبراليين اذا التشريع العلماني دا هو الي خلي التحرش ينتشر

ايه تاني الأعلام المتحرر هو الي خلي التحرش ينتشر واحد كل يوم بيشوف واحد بيبوس واحدة ونايم معاها علي السرير عايزو يعمل اية لو مش عارف يتجوز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الأكيد انه بيتجه الأتجاهات دي بنائا علي تنامي رغباتة نتيجة لأعلام يطبق الليبرالية والعلمانية

انت بتنتقد اية بقا ؟؟؟؟؟؟ سبحان الله

انت بقا عايزنا نسمح بالدعارة علشان نمنع التحرش يعني علشان نشيل مصيبة نحط مصيبة اكبر منها صح انت عايز كدا ؟؟؟؟؟؟؟ يعني انت مثلا لو عندك ابناء في سن الشباب وربنا كتب عليهم ان يبقا ليهم اصدقاء مش كويسين وقالولهم تعالو نروح نتمتع في شقة الدعارة دي انت هتبقا مبسوط ؟؟؟ متقوليش بقا كل واحد يربي ولادة والكلام المسخرة ده التربية والتعليم مسئولية الأسرة نعم لاكنها مسئولية الدولة ايضا قوانين الي المفروض تكون محطوطة في صالح الفرد

بالنسبة بقا لظاهرة التحرش نفسها فا من منظور اخر غير ان الأعلام الأباحي الي سمح بيه العلمانيين في بلدنا هما السبب بأشياء اخري منها مثلا الأداب العامة بمعني ان العلمانية سمحت بحرية في اللبس فا هتلاقي البنات بقت تلبس لبس مش كويس فا بتثير الشباب ؟؟؟؟؟ حضرتك بقا ممكن تقولي مهو فيه بنات مش بتلبس لبس مش كويس وبيتحروش بيها ؟؟؟؟ ايوة صح بس انا قولت من شوية ان الشباب بيتحرش بالبنات نتيجة تنامي رغباتة مع عدم قدرتة علي الزواج وتنامي رغباتة من العوامل الخارجية ذي اعلام الدولة الأباحي وذي انه سمح بتحرر البنات في اللبس

يعني بكرر تاني تطبيق العلمانية هي السبب في تزايد حالات التحرش

طيب ليه بقا مبيحصلش كدا في الدول التانية لانها بتسمح بالدعارة ؟؟؟؟ طيب ايه الأفضل نعالج مشكلة بمشكلة اكبر ولا نحل المشكلة احسن بتطبيق قوانين تقدر تسيطر علي الوضع الحالي ( الشريعة )

نقطة رقم ( 3 )

الجهاديين والجماعة الأسلامية

اولا السادات مداش حرية ليهم علشان تقول اعطاهم حرية والكلام دا غير صحيح اطلاقا ثانيا الجماعات دي فيها الكويس والي قد يكون مش كويس بمعني مش علشان 5 ولا 10 ولا 20 ارتكبو افعال مش كويسة اذا كل الأسلاميين مش كويسين ودليل كلامي بقا ان الي اغتالو السادات كانو عبارة عن مجموعة من الشباب بعيدا عن اي قيادات للاسلاميين طبعا حضرتك هتقولي ايه عرفك لو قولتلك ارجع للتحقيقات الي اتعلمت معاهم هتقول اية ؟؟؟؟؟ هتقول مزورة او مزيفة او الناس الي كانت بتحقق خاينة ودا المتوقع منك لان انت لازم تطلع نفسك صح

ايه بقا حصل تاني خروج الأسلاميين عن الحكام سواء بالعنق او بغير العنف بردو نتيجة لحكم علماني لا يسمح بالحرية وان المواطن يختار الي هيحكمة بنفسة وان كنت اختلف مع اصلا العنف وان كان العنف كان من مجموعة صغيرة جدا

قد يكونو علي حق او مش علي حق

بالنسبة بقا لحسن البنا فا من حظك كنت بقراء عنو امبارح انت اتناقضت اوي اوي من جة بتقول ان الارهاب مظهرش غير بظهور الجماعات دي ذي جماعة الأخوان المسلمين ومن جة اخري بتقول ان حسن البنا قال ليسوا باخوان ولا بمسلمين ده تناقض اذا كان مؤسس الجماعة نفسها قال الكلام دا اذا ليه بتلوم علي جماعة قائدها قال علي الي ارتكبو العنف مش اخوانين وكمان قال مش مسلمين ؟؟؟؟

بالنسبة بقا للفن والتماثيل والكلام دا كلو مصر كانت جزء من الدولة الأسلامية ؟؟؟؟؟ بما ان التماثيل حرام ليه في عهد الدول الاسلامية مكسروش التماثيل الفرعونية الي موجودة في كل مكان في مصر ؟؟؟؟؟؟؟

بالنسبة للفن فا الفن لو كان محترم ومتبع القواعد الي بتنص عليها الشريعة ايه المانع ؟؟؟؟؟؟ لاكن لو الفن بقا الي انت عايزو والسيكو سيكو والكلام دا فا هو بالتأكيد حرام وانا بعقلي وليس كمسلم شايف ان ده الأصلح ليه وللمجتمع

نقطة رقم ( 4 )

الفتن الطائفية مشكلتها في الاساس قوانين الدولة ( العلمانية ) في الاسلام جميعا ندرك ان العدل هو الاساس اذا التعدي علي الأخرين سواء في ارواحهم اموالهم كنائسهم يعتبر خطا وظلم ومن منطلق الشريعة يجب محاسبة المخطأ

بسم الله الرحمن الرحيم

لا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيَارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

صدق الله العظيم

مين قالك بقا ان الفتن الطائفية هتحصل لو اتطبقت الشريعة ؟؟؟؟؟؟ ممكن تقول السودان

بالنسبة للسودان اولا في الأسلام فيه حديث للرسول عليه افضل الصلاة والسلام ان احنا المفروض نحتكم لاهل الزمة بما يؤمنون به وليس بما نؤمن به احنا فا لو حصل اخطاء في السودان فا دي متعتبرش عيب في الشريعة ولاكن خطا

في تطبيقها فقط وليس فيما طبقوة مفيش لحد الأن دولة اسلامية بتطبق الأسلام كما طبق في السابق حتي السعودية

النقطة رقم ( 5 ) بقا

جزئية

السياسة القذرة + السياحة

اولا كويس انك عارف ان السياسة لعبة قذرة وكدب وخداع وغش وكويس انك عارف ان ميلاقش فيها غير ليبرالي او بوجة اخر علماني لان دا المؤهل للخداع والكدب والغش واحنا مش عايزين شخص ذي دا يحكم بلدنا او الأغلبية بمعني اصح

لاكن حضرتك مثلا مقراءتش حاجة عن السياسة الشرعية ؟؟؟؟ ممكن تبحث عنها في الاسلام فيه حاجة اسمها السياسة وهي بنطبقها بدون خداع او غش الي هي تعبر عن صفات قذرة وانا كانسان مصري لا اقبل ان رئيسي يبقا غشاش ومخادع بدعوي ان السياسة لعبة قذرة

الدولة الأسلام في عهد سيدنا عمر بن الخطاب كانت اكبر دولة في العالم واقوي دولة في العالم ومع ذلك سيدنا عمر بن الخطاب ولا كان بيكذب ولا كان بيخدع

السياحة ايه المانع لما تبقا بقواعد معينة يبقا فيه حرية للسائح وفي نفس الوقت عدم اختراق عادات وتقاليد المجتمع ؟؟؟؟؟؟ انت لما المحجبة او المنقبة تروح اوروبا كل شوية نسمع سياسي يقولك علي المسلمين احترام ثقافة المجتمع الأوروبي اشمعنا احنا نحترم ثقافتهم وهما ميحترموهاش ؟؟؟؟؟؟؟؟

يعني انا علشان الفلوس اعمل بلدي شقة دعارة للسياحة طظ

ربنا قال ( ومن يتقي الله يجعل له مخرجا ويرزقة من حيث لا يحتسب )

اخر حتة كان لازم انسخها بقا

هو انا في الردود السابقة كنت بتكلم في السبانخ ؟؟؟؟

انا قولت ان الأسلام يكفل الحريات الشخصية لاكن بحدود معينة والحدود دي اختراقها تعني اختراق حرية الاخرين وشبهتها تشبيهات بسيطة

رقم 1 لو واحد راكب ميكروباص وشرب سيجارة ( حرية يشرب ميشربش ) وكان فيه ناس في الميكروباص المفروض ان الحرية دي اصبحت تؤدي لضرر الأخرين

رقم 2 لو انا مش عايز اشوف واحدة عريانة في الشارع ومش عايز ابنائي يشوفو ستات عريانة وجيت لقيت واحدة عريانة قدامي ( في الليبرالية حرية تلبس تقلع براحتها ) بس كدا انت سمحتلها بأختراق حرياتي الشخصية في اني مش عايز اشوف واحدة عريانة ايه الأقوم ايه الطريق المستقيم تقولي انا مبصلهاش ولا تقولها هي تلبس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انت عايزها هي تقلع مالط وتخليني انا اغمض عنية علشان تبقا حرية صح ؟؟؟؟؟؟

الحرية بقا في الأسلام والليبرالية بياخد الرسمة دي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringooo نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الحرية في الأسلام

الحرية في الليبرالية ( تناقض كفار قريش)

اخيرااااااااا بطريقة كلامك دي ان فعلا ( الليبرالية جاهلية كجاهلية كفار قريش ) نقطة رقم 1

نقطة رقم 2 كل السلبيات الي ذكرتها دي مش موجودة في الأسلام او الشريعة لانها موجوده في مسلمين لا يطبق عليهم الأسلام ( يطبق عليهم القانون الوضعي المتمثل في القانون الفرنسي ) اذا الخطأ هو عدم تطبيق الشريعة او تطبيق القانون الوضعي والدواء هو تطبيق الشريعة وليس تطبيق العلمانية الي كانت بتتطبق اصلا وكان فيها المصايب دي كلها

نقطة رقم 3 انت اشرت الي ان مفيش تحرش غير هنا وانت للاسف معلوماتك ضعيفة جدااا اكبر نسب الأغتصاب موجودة في امريكا مش عندنا يعني اعتقد التحرش دا يعتبر بالنسبة للأغتصاب شئ بسيط جداااااااا

اخر حاجة بقا انا مكنتش عايز اكتبها اولا انا مش تبع جماعات اسلامية وعلي فكرة انا من فترة بسيطة جدا كنت بقابل بنات وعايش حياتي وحاليا غير ملتزم وانا حبيت اقول كدا بس علشان الناس تعرف ان الكلام دا مش بيطلع من الاسلاميين فقط

الكلام دا المفروض يخرج من كل مسلم

انا مدرك اذا الأسلام عظيم بعقلي بدون حتي ما اكون دارس يعني انا مدرستش

اخر جملة بقا انا سبب فشلي ومقابلات البنات والكلام دا كلو كان الأعلام المتمثل في الأفلام القذرة والحياة الي احنا عشناها في ظل حكم غير اسلامي

التوقيع

لا يجوز أن تعطي صوتك لملتح ٍلمجرد أنه ملتح إلا لمن يستحق، فإن تعطي صوتك لرجل ملتح لمجرد أنه ملتح وأنت لا تعرف كفاءته فهذا

لا يجوز وهذه شهادة زور ستسأل عنها يوم القيامة لكن لابد أن تعطي صوتك لأهل الاستقامة والخبرة" الشيخ محمد عبد المقصود حفِظه الله

عرض البوم صور ringooo  
قديم 29-11-2011, 01:27 AM
ringooo ringooo غير متواجد حالياً
عضو نشيط

------------

انا مكنتش ناوي ارد بعد ما قراءت اول سطرين بس انا هرد علشان الناس الي بتتفرج علي الموضوع تعرف الفرق بين كلامك وكلامي

النقطة رقم ( 1 )

مين قالك ان الليبراليه تبعدنا عن التعصب الديني ؟؟؟؟؟؟ احنا نرجع بقا لأصل الموضوع مين قال اساس ان الدين بيؤدي للعنف الديني ؟؟؟؟؟؟ الي بيحصل حاليا سواء كان فيه عنف او غير عنف هو نتيجة طبيعية لحكم علماني لأغلبية مسلمة ترفض المساس بدينها اذا اساس كلامك كان السبب فيه تطبيق العلمانية في البلاد وليس العكس وده أدي الي ايه اولا اي عنف ديني حصل في مصر سابقا مكنتش الشريعة بتطبق او بتحكم البلاد كانو علمانيين بقوانين علمانية يعني دا ناتج عن التشريع الخاطئ ( العلماني ) في معالجة القضايا تخيل بقا لو الشريعة اتطبقت وكنسية اتهدت كان ممكن يحصل اية ؟؟؟ روح اسئل اي شيخ روح لشيخ انت بتقول عليه متطرف واسألو شوفو هيقولك اية

اذا العنف الديني سببو العلمانية والي تشبه مبادئها بشكل كبير الليبرالية او بمعني اصح الي ماسكين الحكم ليبراليين بيطبقو حكم علماني

الدلائل بقا ؟؟؟؟ من امتا وكان فيه عنف ديني في مصر ؟؟؟ هو الزمن معروف زمنا وبمعني اصح بعد جلاء الأحتلال والمستعمرين عن مصر بعد ما رسخو في بلادنا الحكم العلماني او بمعني اصح نجحو في تنحية الدين جانبا هل تقدر تجبلي دليل واحد ان كان فيه ظلم للنصاري في مصر في ظل الدولة الأسلامية تقدر تجبلي دليل ان النصاري اشتكو ؟؟؟؟ بالعكس انت ممكن ترجع للكتب القديمة من مصادر محايدة علشان تعرف قد ايه الأقليات الدينية كانت عايشة في نعيم مكنوش عايشينو دولوقتي

فقرائهم كانو بياخدو من ذكاة المسلمين مع انهم اصلا مكنش مفروض عليهم دفع الذكاة ذي المسلمين فيه واحد بقا هيعمل ناصح وذكي هيقولي مهما كانو بيدفعو جزية ؟؟؟؟ أمين مهو احنا بقا لما كنا بنقول المسلمين بيدفعو ذكاة والنصاري مبيدفعوش والمقابل للذكاة الجزية مكنش حد بيفهمنا يعني انا دايما لما كنت بتناقش كنت بقول ان المسلمين بيدفعو قدر من المال والنصاري قدر من المال والاختلاف فقط في المسميات بمعني دي ذكاة ودي جزية

كنائسهم كانت تصان واتحدي اي شخص يجبلي اي واقعة حصلت لتعدي علي كنيسة في عهد الدولة الاسلامية

اذا المصايب كلها محصلتش غير في عصور ما بعد الدولة الاسلامية وكل كلامك باطل او بمعني اصح كلام وخلاص

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

جزئية اخري بما انك بتتكلم عن ان الحروب الصليبية كانت بوازع ديني ؟؟؟؟؟؟؟ فا انت ليه مفكرتش ان احنا حاليا معندناش دول عربية بتطبق الأسلام ونفس الوقت لسه الحملات الصليبية او تدخل الدول الغربية مازال مستمر اذا تطبيق الأسلام مكنش المستهدف بدليل ان تطبيق الأسلام في الحكم انتهي ومازال التدخل مستمر والحملات مستمرة وبيحاك ضدنا 20 الف مصيبة علشان نقع فيها

طيب اية المستهدف ؟؟؟؟؟ كان الدول الغربية بتحارب الدولة الاسلامية وكان فيه شقين فيها تطبيق الأسلام ( لسه موضحلك انه انتهي ) والمسلمين ذهب تطبيق الأسلام ويتبقي المسلمين ؟؟؟؟؟ اذا المستهدف هو المسلمين وليس تطبيق الاسلام وربنا قال ( (وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ) اذا انا اثبتلك من منطلقين منطلق عقلي ومنطلق ديني والديني دا للناس الي بتتفرج علي كلامنا

الجيش الجزائري قام بأنقلاب علي اي حكومة اسلامية طيب انت ليه مش بتدين دا مش انت ليبرالي او علماني ؟؟؟؟؟ دا اختيار الشعوب الي انقض عليها الجيش وايه ذنب بقا الاسلاميين في الأنقلابات دي ذنبهم ان الشعب انتخابهم وبردو لو قامت انتخابات نزيهة تاني الشعب هينتخبهم يعني مهما يعمل العلمانيين والليبرالين فا تاثيرهم ضعيف علي المجتمعات المسلمة

النقطة رقم ( 2 )

تمام تمام بالنسبة لان في الدول التانية تمارس فيها الرزيلة اكتر من التحرش في الدول الاسلامية والله نفسي اضحك بس مش قادر اولا يا حبيبي الدول الأسلامية لا يطبق فيها الاسلام اذا التشريع هو الي خطأ لان انت لو عندك قانون

راضع مكنش حصل تحرش في الشوارع اذا السبب هو قانون الدولة العلمانية فرنسا والي احنا بنطبقة حاليا ؟؟؟؟؟

يا أخي انت مدرك بتقول اية المفروض ان انت بتقول حاجة في الليبرالية افضل من الأسلام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ انت حاليا بتقول سلبيات الليبرالية مش بتقول سلبيات الاسلام والتشريع بمعني ان التحرش بيحصل في بلاد اسلامية غير مطبق فيها شريعة الأسلام ومطبق فيها الفكر العلماني والقوانين الوضعية الي بينادي بيها العلمانيين والليبراليين اذا التشريع العلماني دا هو الي خلي التحرش ينتشر

ايه تاني الأعلام المتحرر هو الي خلي التحرش ينتشر واحد كل يوم بيشوف واحد بيبوس واحدة ونايم معاها علي السرير عايزو يعمل اية لو مش عارف يتجوز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ الأكيد انه بيتجه الأتجاهات دي بنائا علي تنامي رغباتة نتيجة لأعلام يطبق الليبرالية والعلمانية

انت بتنتقد اية بقا ؟؟؟؟؟؟ سبحان الله

انت بقا عايزنا نسمح بالدعارة علشان نمنع التحرش يعني علشان نشيل مصيبة نحط مصيبة اكبر منها صح انت عايز كدا ؟؟؟؟؟؟؟ يعني انت مثلا لو عندك ابناء في سن الشباب وربنا كتب عليهم ان يبقا ليهم اصدقاء مش كويسين وقالولهم تعالو نروح نتمتع في شقة الدعارة دي انت هتبقا مبسوط ؟؟؟ متقوليش بقا كل واحد يربي ولادة والكلام المسخرة ده التربية والتعليم مسئولية الأسرة نعم لاكنها مسئولية الدولة ايضا قوانين الي المفروض تكون محطوطة في صالح الفرد

بالنسبة بقا لظاهرة التحرش نفسها فا من منظور اخر غير ان الأعلام الأباحي الي سمح بيه العلمانيين في بلدنا هما السبب بأشياء اخري منها مثلا الأداب العامة بمعني ان العلمانية سمحت بحرية في اللبس فا هتلاقي البنات بقت تلبس لبس مش كويس فا بتثير الشباب ؟؟؟؟؟ حضرتك بقا ممكن تقولي مهو فيه بنات مش بتلبس لبس مش كويس وبيتحروش بيها ؟؟؟؟ ايوة صح بس انا قولت من شوية ان الشباب بيتحرش بالبنات نتيجة تنامي رغباتة مع عدم قدرتة علي الزواج وتنامي رغباتة من العوامل الخارجية ذي اعلام الدولة الأباحي وذي انه سمح بتحرر البنات في اللبس

يعني بكرر تاني تطبيق العلمانية هي السبب في تزايد حالات التحرش

طيب ليه بقا مبيحصلش كدا في الدول التانية لانها بتسمح بالدعارة ؟؟؟؟ طيب ايه الأفضل نعالج مشكلة بمشكلة اكبر ولا نحل المشكلة احسن بتطبيق قوانين تقدر تسيطر علي الوضع الحالي ( الشريعة )

نقطة رقم ( 3 )

الجهاديين والجماعة الأسلامية

اولا السادات مداش حرية ليهم علشان تقول اعطاهم حرية والكلام دا غير صحيح اطلاقا ثانيا الجماعات دي فيها الكويس والي قد يكون مش كويس بمعني مش علشان 5 ولا 10 ولا 20 ارتكبو افعال مش كويسة اذا كل الأسلاميين مش كويسين ودليل كلامي بقا ان الي اغتالو السادات كانو عبارة عن مجموعة من الشباب بعيدا عن اي قيادات للاسلاميين طبعا حضرتك هتقولي ايه عرفك لو قولتلك ارجع للتحقيقات الي اتعلمت معاهم هتقول اية ؟؟؟؟؟ هتقول مزورة او مزيفة او الناس الي كانت بتحقق خاينة ودا المتوقع منك لان انت لازم تطلع نفسك صح

ايه بقا حصل تاني خروج الأسلاميين عن الحكام سواء بالعنق او بغير العنف بردو نتيجة لحكم علماني لا يسمح بالحرية وان المواطن يختار الي هيحكمة بنفسة وان كنت اختلف مع اصلا العنف وان كان العنف كان من مجموعة صغيرة جدا

قد يكونو علي حق او مش علي حق

بالنسبة بقا لحسن البنا فا من حظك كنت بقراء عنو امبارح انت اتناقضت اوي اوي من جة بتقول ان الارهاب مظهرش غير بظهور الجماعات دي ذي جماعة الأخوان المسلمين ومن جة اخري بتقول ان حسن البنا قال ليسوا باخوان ولا بمسلمين ده تناقض اذا كان مؤسس الجماعة نفسها قال الكلام دا اذا ليه بتلوم علي جماعة قائدها قال علي الي ارتكبو العنف مش اخوانين وكمان قال مش مسلمين ؟؟؟؟

بالنسبة بقا للفن والتماثيل والكلام دا كلو مصر كانت جزء من الدولة الأسلامية ؟؟؟؟؟ بما ان التماثيل حرام ليه في عهد الدول الاسلامية مكسروش التماثيل الفرعونية الي موجودة في كل مكان في مصر ؟؟؟؟؟؟؟

بالنسبة للفن فا الفن لو كان محترم ومتبع القواعد الي بتنص عليها الشريعة ايه المانع ؟؟؟؟؟؟ لاكن لو الفن بقا الي انت عايزو والسيكو سيكو والكلام دا فا هو بالتأكيد حرام وانا بعقلي وليس كمسلم شايف ان ده الأصلح ليه وللمجتمع

نقطة رقم ( 4 )

الفتن الطائفية مشكلتها في الاساس قوانين الدولة ( العلمانية ) في الاسلام جميعا ندرك ان العدل هو الاساس اذا التعدي علي الأخرين سواء في ارواحهم اموالهم كنائسهم يعتبر خطا وظلم ومن منطلق الشريعة يجب محاسبة المخطأ

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

مين قالك بقا ان الفتن الطائفية هتحصل لو اتطبقت الشريعة ؟؟؟؟؟؟ ممكن تقول السودان

بالنسبة للسودان اولا في الأسلام فيه حديث للرسول عليه افضل الصلاة والسلام ان احنا المفروض نحتكم لاهل الزمة بما يؤمنون به وليس بما نؤمن به احنا فا لو حصل اخطاء في السودان فا دي متعتبرش عيب في الشريعة ولاكن خطا

في تطبيقها فقط وليس فيما طبقوة مفيش لحد الأن دولة اسلامية بتطبق الأسلام كما طبق في السابق حتي السعودية

النقطة رقم ( 5 ) بقا

جزئية

السياسة القذرة + السياحة

اولا كويس انك عارف ان السياسة لعبة قذرة وكدب وخداع وغش وكويس انك عارف ان ميلاقش فيها غير ليبرالي او بوجة اخر علماني لان دا المؤهل للخداع والكدب والغش واحنا مش عايزين شخص ذي دا يحكم بلدنا او الأغلبية بمعني اصح

لاكن حضرتك مثلا مقراءتش حاجة عن السياسة الشرعية ؟؟؟؟ ممكن تبحث عنها في الاسلام فيه حاجة اسمها السياسة وهي بنطبقها بدون خداع او غش الي هي تعبر عن صفات قذرة وانا كانسان مصري لا اقبل ان رئيسي يبقا غشاش ومخادع بدعوي ان السياسة لعبة قذرة

الدولة الأسلام في عهد سيدنا عمر بن الخطاب كانت اكبر دولة في العالم واقوي دولة في العالم ومع ذلك سيدنا عمر بن الخطاب ولا كان بيكذب ولا كان بيخدع

السياحة ايه المانع لما تبقا بقواعد معينة يبقا فيه حرية للسائح وفي نفس الوقت عدم اختراق عادات وتقاليد المجتمع ؟؟؟؟؟؟ انت لما المحجبة او المنقبة تروح اوروبا كل شوية نسمع سياسي يقولك علي المسلمين احترام ثقافة المجتمع الأوروبي اشمعنا احنا نحترم ثقافتهم وهما ميحترموهاش ؟؟؟؟؟؟؟؟

يعني انا علشان الفلوس اعمل بلدي شقة دعارة للسياحة طظ

ربنا قال ( ومن يتقي الله يجعل له مخرجا ويرزقة من حيث لا يحتسب )

اخر حتة كان لازم انسخها بقا

هو انا في الردود السابقة كنت بتكلم في السبانخ ؟؟؟؟

انا قولت ان الأسلام يكفل الحريات الشخصية لاكن بحدود معينة والحدود دي اختراقها تعني اختراق حرية الاخرين وشبهتها تشبيهات بسيطة

رقم 1 لو واحد راكب ميكروباص وشرب سيجارة ( حرية يشرب ميشربش ) وكان فيه ناس في الميكروباص المفروض ان الحرية دي اصبحت تؤدي لضرر الأخرين

رقم 2 لو انا مش عايز اشوف واحدة عريانة في الشارع ومش عايز ابنائي يشوفو ستات عريانة وجيت لقيت واحدة عريانة قدامي ( في الليبرالية حرية تلبس تقلع براحتها ) بس كدا انت سمحتلها بأختراق حرياتي الشخصية في اني مش عايز اشوف واحدة عريانة ايه الأقوم ايه الطريق المستقيم تقولي انا مبصلهاش ولا تقولها هي تلبس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

انت عايزها هي تقلع مالط وتخليني انا اغمض عنية علشان تبقا حرية صح ؟؟؟؟؟؟

الحرية بقا في الأسلام والليبرالية بياخد الرسمة دي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ringooo نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
الحرية في الأسلام

الحرية في الليبرالية ( تناقض كفار قريش)

اخيرااااااااا بطريقة كلامك دي ان فعلا ( الليبرالية جاهلية كجاهلية كفار قريش ) نقطة رقم 1

نقطة رقم 2 كل السلبيات الي ذكرتها دي مش موجودة في الأسلام او الشريعة لانها موجوده في مسلمين لا يطبق عليهم الأسلام ( يطبق عليهم القانون الوضعي المتمثل في القانون الفرنسي ) اذا الخطأ هو عدم تطبيق الشريعة او تطبيق القانون الوضعي والدواء هو تطبيق الشريعة وليس تطبيق العلمانية الي كانت بتتطبق اصلا وكان فيها المصايب دي كلها

نقطة رقم 3 انت اشرت الي ان مفيش تحرش غير هنا وانت للاسف معلوماتك ضعيفة جدااا اكبر نسب الأغتصاب موجودة في امريكا مش عندنا يعني اعتقد التحرش دا يعتبر بالنسبة للأغتصاب شئ بسيط جداااااااا

اخر حاجة بقا انا مكنتش عايز اكتبها اولا انا مش تبع جماعات اسلامية وعلي فكرة انا من فترة بسيطة جدا كنت بقابل بنات وعايش حياتي وحاليا غير ملتزم وانا حبيت اقول كدا بس علشان الناس تعرف ان الكلام دا مش بيطلع من الاسلاميين فقط

الكلام دا المفروض يخرج من كل مسلم

انا مدرك اذا الأسلام عظيم بعقلي بدون حتي ما اكون دارس يعني انا مدرستش

اخر جملة بقا انا سبب فشلي ومقابلات البنات والكلام دا كلو كان الأعلام المتمثل في الأفلام القذرة والحياة الي احنا عشناها في ظل حكم غير اسلامي

قديم 29-11-2011, 03:46 AM   المشاركة رقم: 80
الكاتب
farok
عضو متميز
الصورة الرمزية farok

البيانات

الإتصالات
الحالة:
farok غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال: