FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

ارشيف الاستراتيجيات ارشيف مجممع لافضل استراتيجيات الفوركس فى العالم و افضل المواضيع لشروحات الاستراتيجيات فى المنتدى.

موضوع مغلق

قديم 01-11-2012, 07:14 AM   المشاركة رقم: 41
الكاتب
wolfkamikaz
عضو فضى
الصورة الرمزية wolfkamikaz

البيانات

الإتصالات
الحالة:
wolfkamikaz غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : wolfkamikaz المنتدى : ارشيف الاستراتيجيات
افتراضي رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اخواني و الله مش عارف اقول ايه
انا الذي طرحت الموضوع و الان متعجب بل مندهش لاني لم ارى اي طريقة على وجه الارض حققت مبالغ مثل هذه
قمت بعمل الكثير من التجارب و الاغرب انها حققت مبالغ لا استطيع قراءتها
فقررت انني اضع المبلغ الابتدائي و هو 1000 دولار و انا بدايتي كانت به و قلت ساحاول عمل باكتست دقيق من 19/10/2001 الى 31/10/2012 اي 11 سنة فصعقت بعد عودتي من العمل
لا و الغريب استعملت ادارة مالية
بدأت بلوت 0.07 اي 7 سنت على هذه المنصة
اه يا راسي
المبلغ من 1000 الى هذا الرقم الغريب 6053146140.79 على ما اظن 6 مليارات و 53 مليون و 146 الف و 140 فاصل 79 دولار
الله اكبر
و المنصة 4 ارقام
الى الان اظن ان هناك خطأ ما
لان الرقم غريب و الاكثر غرابة دراوداون 0.22%

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

عرض البوم صور wolfkamikaz  
قديم 01-11-2012, 07:14 AM
wolfkamikaz wolfkamikaz غير متواجد حالياً
عضو فضى
افتراضي رد: ◣◥♣◣◥ استراتيجيات من اصحاب الملايين ♣♣ اسرار من المكاتب الفوركسية ◣◥♣◣◥

اخواني و الله مش عارف اقول ايه
انا الذي طرحت الموضوع و الان متعجب بل مندهش لاني لم ارى اي طريقة على وجه الارض حققت مبالغ مثل هذه
قمت بعمل الكثير من التجارب و الاغرب انها حققت مبالغ لا استطيع قراءتها
فقررت انني اضع المبلغ الابتدائي و هو 1000 دولار و انا بدايتي كانت به و قلت ساحاول عمل باكتست دقيق من 19/10/2001 الى 31/10/2012 اي 11 سنة فصعقت بعد عودتي من العمل
لا و الغريب استعملت ادارة مالية
بدأت بلوت 0.07 اي 7 سنت على هذه المنصة
اه يا راسي
المبلغ من 1000 الى هذا الرقم الغريب 6053146140.79 على ما اظن 6 مليارات و 53 مليون و 146 الف و 140 فاصل 79 دولار
الله اكبر
و المنصة 4 ارقام
الى الان اظن ان هناك خطأ ما
لان الرقم غريب و الاكثر غرابة دراوداون 0.22%

قديم 01-11-2012, 07:59 AM   المشاركة رقم: 42
الكاتب
wolfkamikaz
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

الباوند دولار
من 23/10/2001 الى 01/11/2012
حقق من 1000 دولار الى 9967633421.94 اي على ما اظن 9 مليارات و 967 مليون و 633 الف و 421 فاصل 94 دولار
اللهم بارك دراوداون مكتوب 0.04 %

التوقيع

قديم 01-11-2012, 07:59 AM
عضو فضى

الباوند دولار
من 23/10/2001 الى 01/11/2012
حقق من 1000 دولار الى 9967633421.94 اي على ما اظن 9 مليارات و 967 مليون و 633 الف و 421 فاصل 94 دولار
اللهم بارك دراوداون مكتوب 0.04 %

قديم 01-11-2012, 08:49 AM   المشاركة رقم: 43
الكاتب
wolfkamikaz
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemaya نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا لي سؤال واتمني الرد كيف نقوم بعمل باك تست لاكسبرت علي شارت الأوف لاين اللي عليه الرينكو ؟؟؟؟؟
تكرم عينك تفضل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noty_100 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
حبيب قلبي يا وليد احبك الذي احببتني من اجله والله انا كنت مضايق قوي وعمال اقول لنفسي وابص يمين وشمال واراجع الكلام اللي كتبته لقيت اني ما اقصدش خالص اني اخد مجهودك وخلاص والله ابدا وعلي فكرة انا خبرتي شهر واحد بس في الفوركس كله يعني ولا شئ ودة اللي مخليني ما اشتركش معاكم في الكتابة انا كتبتلك مرة واحدة بس من زمان شكرتك فيها وعرضت عليك فكرة الهيدج 100% اضافة يعني لو السعر ارتد وانت قلتلي ان الطريقة بهدف ثابت واستوب ثابت قلت اتابع واتعلم ولما لقيتك عملت الاكسبرت وعملتله باك تست وسالتنا نشتغل عليه لايف فرديت عليك بالرد دة اللي مش شايفه حاجة خالص وبعدين انا من كتر ما متابع موضوعك بالخصوص فكنت علي احر من الجمر اني اعرف اكتر وياسيدي ربنا يوفقك في اللي تتمناه كله
الله يخليك تابع معانا و ان شاء الله سترى الخير الكثير
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة md_arr4 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم أخ وولف
وأسعد الله صباحك
وعقبال ما تشوف كل أحلامك بتتحقق

لي سؤال أخ وليد هل طريقة دخول الصفقات بالاكسبيرت اللي بتعمل عليه الآن
هل هي الطريقة الأولى طريقة البلوكات ؟ أم طريقة التصحيح ( القمم والقيعان )
بارك الله فيك طبعا الطريقة الاولى فقط تخيل

التوقيع

قديم 01-11-2012, 08:49 AM
عضو فضى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemaya نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا لي سؤال واتمني الرد كيف نقوم بعمل باك تست لاكسبرت علي شارت الأوف لاين اللي عليه الرينكو ؟؟؟؟؟
تكرم عينك تفضل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noty_100 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
حبيب قلبي يا وليد احبك الذي احببتني من اجله والله انا كنت مضايق قوي وعمال اقول لنفسي وابص يمين وشمال واراجع الكلام اللي كتبته لقيت اني ما اقصدش خالص اني اخد مجهودك وخلاص والله ابدا وعلي فكرة انا خبرتي شهر واحد بس في الفوركس كله يعني ولا شئ ودة اللي مخليني ما اشتركش معاكم في الكتابة انا كتبتلك مرة واحدة بس من زمان شكرتك فيها وعرضت عليك فكرة الهيدج 100% اضافة يعني لو السعر ارتد وانت قلتلي ان الطريقة بهدف ثابت واستوب ثابت قلت اتابع واتعلم ولما لقيتك عملت الاكسبرت وعملتله باك تست وسالتنا نشتغل عليه لايف فرديت عليك بالرد دة اللي مش شايفه حاجة خالص وبعدين انا من كتر ما متابع موضوعك بالخصوص فكنت علي احر من الجمر اني اعرف اكتر وياسيدي ربنا يوفقك في اللي تتمناه كله
الله يخليك تابع معانا و ان شاء الله سترى الخير الكثير
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة md_arr4 نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم أخ وولف
وأسعد الله صباحك
وعقبال ما تشوف كل أحلامك بتتحقق

لي سؤال أخ وليد هل طريقة دخول الصفقات بالاكسبيرت اللي بتعمل عليه الآن
هل هي الطريقة الأولى طريقة البلوكات ؟ أم طريقة التصحيح ( القمم والقيعان )
بارك الله فيك طبعا الطريقة الاولى فقط تخيل

قديم 01-11-2012, 09:07 AM   المشاركة رقم: 44
الكاتب
Dox
عضو جديد
الصورة الرمزية Dox

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Dox غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

اشكر الاخ ولف للمرة الثانية على موضوعه
وحابب انى اشارك بالتمبليت اللى اعمل عليه

والتملبيت يضم الطريقتين وانا عملتهم بشكل متطابق لانه افضل يعنى مش مقدم المنحنيات على على الرينكوا بلوك لا
الاتنين مع بعض

منتظرين الاكسبيرت منك ياغالى بعد انتهاء التجارب....

التمبليت فى المرفقات
تحياتى

الملفات المرفقة
نوع الملف: rar dox.rar‏ (474 بايت, المشاهدات 35)
التوقيع

گل الطرق تؤدي إلى مكه

عرض البوم صور Dox  
قديم 01-11-2012, 09:07 AM
Dox Dox غير متواجد حالياً
عضو جديد

اشكر الاخ ولف للمرة الثانية على موضوعه
وحابب انى اشارك بالتمبليت اللى اعمل عليه

والتملبيت يضم الطريقتين وانا عملتهم بشكل متطابق لانه افضل يعنى مش مقدم المنحنيات على على الرينكوا بلوك لا
الاتنين مع بعض

منتظرين الاكسبيرت منك ياغالى بعد انتهاء التجارب....

التمبليت فى المرفقات
تحياتى

الملفات المرفقة
نوع الملف: rar dox.rar‏ (474 بايت, المشاهدات 35)
قديم 01-11-2012, 09:43 AM   المشاركة رقم: 45
الكاتب
wolfkamikaz
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

هذا سكربت لشارت الرنكو
اي خدمة يا باشا

الملفات المرفقة
نوع الملف: ex4 RenkoScript.ex4‏ (8.7 كيلوبايت, المشاهدات 30)
التوقيع

قديم 01-11-2012, 09:43 AM
عضو فضى

هذا سكربت لشارت الرنكو
اي خدمة يا باشا

الملفات المرفقة
نوع الملف: ex4 RenkoScript.ex4‏ (8.7 كيلوبايت, المشاهدات 30)
قديم 01-11-2012, 10:42 AM   المشاركة رقم: 46
الكاتب
wolfkamikaz
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لقد اطلعت على الموضوع سريعا . امس ووجدت ما به من خير جزاك الله عنا خيرا اخى وليد .. كما قولت لك سا بقا لى تجربة مع الرينكو لكن لم افهمة بشكل جيد كما تفضلت انت وشرحت لذا كنت مبتعد عنة .. والان بعد شرحك الرائع غيرت وجهه نظرى فى الرينكو وقديما كنت اضمة الى طرق متاجرتى واعتبرة مثل الهايكن اشى .. والان فهمت ان الهايكن اختراع فاشل والرينكو يستاهل برائة اختراع نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة حتى لا اطيل عليك وافيد الاخوة هنا .. دمجت الرينكو مع طريقتى بالزوايا .. وهكذا كالصورة التالية افلتر الاتجاة حسب اتجاة الزاوية .. لا افكر فى البيع والشراء الا باتجاة الزاوية
اخي بارك الله فيك
انت محترف هارمونيك تريد ان اعطيك سر اخر يا غالي
بس توعدني انك اذا توصلت لشيء تفيد اخوانك
و احذر موانع الرزق و منها كتم العلم
شوف معي افتح شارت الرنكو امامك و اضرب عرض الحائط فيبو وووو
خليك مركز على الشارت الخطي للرنكو
مثل طريقة المنحنيات
طيب كيف تتنبأ بالسعر او الحركة القادمة
انت طبعا تعرف الكراب و الجارتلي و ما الى ذلك
شوف الصورة دي حبيب قلبي

و قارن الاشكال حتعرف ماشي فين مثلا اديك مثال
هذا الشكل الاول
على فكرة الطريقة الثانية ناجحة و تعتمد على الشكل الاول فما بالك ان استعملت كل الاشكال
الله ارزقنا يا كريم

التوقيع

قديم 01-11-2012, 10:42 AM
عضو فضى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة COWBOY نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
لقد اطلعت على الموضوع سريعا . امس ووجدت ما به من خير جزاك الله عنا خيرا اخى وليد .. كما قولت لك سا بقا لى تجربة مع الرينكو لكن لم افهمة بشكل جيد كما تفضلت انت وشرحت لذا كنت مبتعد عنة .. والان بعد شرحك الرائع غيرت وجهه نظرى فى الرينكو وقديما كنت اضمة الى طرق متاجرتى واعتبرة مثل الهايكن اشى .. والان فهمت ان الهايكن اختراع فاشل والرينكو يستاهل برائة اختراع نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة حتى لا اطيل عليك وافيد الاخوة هنا .. دمجت الرينكو مع طريقتى بالزوايا .. وهكذا كالصورة التالية افلتر الاتجاة حسب اتجاة الزاوية .. لا افكر فى البيع والشراء الا باتجاة الزاوية
اخي بارك الله فيك
مثل طريقة المنحنيات
شوف الصورة دي حبيب قلبي

هذا الشكل الاول
على فكرة الطريقة الثانية ناجحة و تعتمد على الشكل الاول فما بالك ان استعملت كل الاشكال
الله ارزقنا يا كريم

قديم 01-11-2012, 03:47 PM   المشاركة رقم: 47
الكاتب
hamada_acc
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hamada_acc غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

طيب انا هتناقش معاكم لحد ما الاخ وليد يصحه ويصحصح من النوم
واشرح الشارت المرفق في المشاركة رقم 614

طبعاً مشاء الله الشباب كلها دلوقتي بقت على دراية كاملة بشارت الرينكو وان كل بلوكه مقدارها 10 نقاط طيب هل تعلم انك ممكن تجعل البلوكة الواحدة 12 او 15 او 20 او 30 او حتي 100 نقطة
فقط قم بتغيير الرقم 10 الي اي رقم تريدة ........ طيب السؤال هنا لماذا اغير الرقم 10 وهل هو صحيح ام ماذا الاجابة هنا ان كل عمله تقدر تحط الرقم الي تلاقية مناسب لك ويعفيك من اكبر قدر من التذبذب
يعني هنا في عملة ال aud usd وضعت بلوكة الرينكو 30 نقطة يعني حسيت انها رحمتني شويه من مناطق التذبذب ...... هي مرحمتنيش خالص لكن رحمتني شويه .........
طيب المهم هنا والي انا عايز اقوله مش تغيير عدد نقاط البلوكة فقط بل توضيح لطريقة المتاجرة التي ممكن ان اراها مناسبة من وجهة نظري
وهي عدم الاكتفاء بربح بلوكة واحدة فقط فأنت بتالي سوف تخسرها وفوقها بوسة اذا انعكست عليك البلوكة الثانية طيب ايه العمل في هذه النقطة ؟؟؟؟؟؟؟
هي ترك الصفقات الرابحة والاغلاق فقط عند الانعكاس يعني ببساطة اشتغل بدون تيك بروفت اشتغل استوب لوز فقط
مثال/
نفترض ان البلوكة الاولي ليك لونها اخضر فانت بتشتري لوط والثانية لونها اخضر فا انت بتشتري مرة اخري طيب والثالثة لونها خضر بردو فانت بتشتري مرة اخري واخري وهكذا الي ان يصير لون البلوكة احمر
طيب ده معناه ايه معناه ان الارباح بقت تراكمية وبكده هيكون تأثير الانعكاس عليك ضعيف على عكس ما بكتفي بربح بلوكة واحد واقفل او استعمل الترايلنج استوب
المهم انا عملت تست سريع كده لقيت ان الدرودان كان حوالي 600 نقطة قول لو اضفنا الاسبيريد هيكون الاجمالي 1000 نقطة وكان الربح الصافي بعد بهدلة التذبذب وخصم الاسبريد حوالي 1400 نقطة في شهرين يعني ببساطة ممكن تشتغل عليها وانت حسابك 500 دولار وحجم اللوط 0.01
ملحوظة عشان الناس ما تتخضش من الدروداون 1000 نقطة ده لو انت شغال بلوط 0.01 هيكون حوالي 100 دولار بس
بالتوفيق

عرض البوم صور hamada_acc  
قديم 01-11-2012, 03:47 PM
hamada_acc hamada_acc غير متواجد حالياً
عضو نشيط

طيب انا هتناقش معاكم لحد ما الاخ وليد يصحه ويصحصح من النوم
واشرح الشارت المرفق في المشاركة رقم 614

طبعاً مشاء الله الشباب كلها دلوقتي بقت على دراية كاملة بشارت الرينكو وان كل بلوكه مقدارها 10 نقاط طيب هل تعلم انك ممكن تجعل البلوكة الواحدة 12 او 15 او 20 او 30 او حتي 100 نقطة
فقط قم بتغيير الرقم 10 الي اي رقم تريدة ........ طيب السؤال هنا لماذا اغير الرقم 10 وهل هو صحيح ام ماذا الاجابة هنا ان كل عمله تقدر تحط الرقم الي تلاقية مناسب لك ويعفيك من اكبر قدر من التذبذب
يعني هنا في عملة ال aud usd وضعت بلوكة الرينكو 30 نقطة يعني حسيت انها رحمتني شويه من مناطق التذبذب ...... هي مرحمتنيش خالص لكن رحمتني شويه .........
طيب المهم هنا والي انا عايز اقوله مش تغيير عدد نقاط البلوكة فقط بل توضيح لطريقة المتاجرة التي ممكن ان اراها مناسبة من وجهة نظري
وهي عدم الاكتفاء بربح بلوكة واحدة فقط فأنت بتالي سوف تخسرها وفوقها بوسة اذا انعكست عليك البلوكة الثانية طيب ايه العمل في هذه النقطة ؟؟؟؟؟؟؟
هي ترك الصفقات الرابحة والاغلاق فقط عند الانعكاس يعني ببساطة اشتغل بدون تيك بروفت اشتغل استوب لوز فقط
مثال/
نفترض ان البلوكة الاولي ليك لونها اخضر فانت بتشتري لوط والثانية لونها اخضر فا انت بتشتري مرة اخري طيب والثالثة لونها خضر بردو فانت بتشتري مرة اخري واخري وهكذا الي ان يصير لون البلوكة احمر
طيب ده معناه ايه معناه ان الارباح بقت تراكمية وبكده هيكون تأثير الانعكاس عليك ضعيف على عكس ما بكتفي بربح بلوكة واحد واقفل او استعمل الترايلنج استوب
المهم انا عملت تست سريع كده لقيت ان الدرودان كان حوالي 600 نقطة قول لو اضفنا الاسبيريد هيكون الاجمالي 1000 نقطة وكان الربح الصافي بعد بهدلة التذبذب وخصم الاسبريد حوالي 1400 نقطة في شهرين يعني ببساطة ممكن تشتغل عليها وانت حسابك 500 دولار وحجم اللوط 0.01
ملحوظة عشان الناس ما تتخضش من الدروداون 1000 نقطة ده لو انت شغال بلوط 0.01 هيكون حوالي 100 دولار بس
بالتوفيق

قديم 01-11-2012, 04:17 PM   المشاركة رقم: 48
الكاتب
COWBOY
عضو ذهبى
الصورة الرمزية COWBOY

البيانات

الإتصالات
الحالة:
COWBOY غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اخي بارك الله فيك
مثل طريقة المنحنيات
شوف الصورة دي حبيب قلبي

هذا الشكل الاول
الله ارزقنا يا كريم
بارك الله فيك يا عزيزى والله للامانة من لفت نظرى للدمج هو اخى Eng.Hamada فى رسالة على الخاص .. ثم احببت ان استخدم الزوايا كبداية .. حتى اجلس مع نفسى وادرس الرينكو بشكل جيد .. وها انا ارى ايضا مشاركتك الرائعة التى تدل على خبرتك الواسعة فى الدمج الصحيح.. فعلا الهارمونيك سيكون اقوى سلاح مع الرينكو .. اتعرف اهم مايميز الفكرة .. اننى على الشموع العادية اليابانية .. لااتعامل مع شكل الشمعة بمفردها ولكنى اتعامل مع مجموعة شموع على اساس انها اضلاع ابنى عليها تحليلى .. والان ارى الرينكو ينفذ نظيرة الاضلاع بدقة متناهية تجذب نظرى وانتباهى بقوة .. وانا الحمد لله متقن للهارمونيك وافهم ما اقول من ناحية نظيرة الضلع الصحيح والضلع العائم الممتلىء بالتذبذب .. ساردس الموضوع بقوة وان شاء الله اخرج اليكم بشىء قوى .. ولا تقلق اخى فانا لست ممن يحجب العلم او الفائدة عن غيرة .. فالحمد لله كل يوم اضع من خبرتى لكل من يعرفنى ومن لايعرفنى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة .. على العموم حتى لااطيل الكلام فانا رجل افعال لااقوال .. فى الفترة القادمة سيكون تفسير الحركة والمتاجرة بدمج الرينكو مع الهارمونيك هو موضوع دراستى .. وبالنسبة للشباب الذين سئلوا عن مؤشر الزويا هو بالمرفقات ومن يحب ان يطلع عليه بشكل اكبر يطلع على موضوعى الزجزاج بين القمة والقاع وانتظروا منى كل جديد ان شاء الله .. فلا استطيع انى ارى خير وعلم مثل الذى تضعة بيننا اخى وليد واقف بلا تفكير الان وقت التفكير والخروج بما هو مفيد ان شاء الله تحياتى لك ولكل اخوانى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الملفات المرفقة
نوع الملف: rar Z_Gann.rar‏ (11.3 كيلوبايت, المشاهدات 22)
التوقيع

((اللجنة الاستشارية))

المهمة الاساسية للجنة الاستشارية هو التواصل مع الاعضاء و سماع رأيهم و اقتراحاتهم و العمل على تنفيذ طلباتهم بالتواصل مع ادارة الموقع بما يفيد فى تحسين اداء الموقع من خلال اعضاءه.

يسعدنى ان اكون همزة الوصل بينكم وبين الادارة ..
ارحب بالنقاش معكم لطرح اقتراحاتكم وافكاركم
على الادارة
عبر

الرسائل الخاصة

عرض البوم صور COWBOY  
قديم 01-11-2012, 04:17 PM
COWBOY COWBOY غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wolfkamikaz نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

اخي بارك الله فيك
مثل طريقة المنحنيات
شوف الصورة دي حبيب قلبي

هذا الشكل الاول
الله ارزقنا يا كريم
بارك الله فيك يا عزيزى والله للامانة من لفت نظرى للدمج هو اخى Eng.Hamada فى رسالة على الخاص .. ثم احببت ان استخدم الزوايا كبداية .. حتى اجلس مع نفسى وادرس الرينكو بشكل جيد .. وها انا ارى ايضا مشاركتك الرائعة التى تدل على خبرتك الواسعة فى الدمج الصحيح.. فعلا الهارمونيك سيكون اقوى سلاح مع الرينكو .. اتعرف اهم مايميز الفكرة .. اننى على الشموع العادية اليابانية .. لااتعامل مع شكل الشمعة بمفردها ولكنى اتعامل مع مجموعة شموع على اساس انها اضلاع ابنى عليها تحليلى .. والان ارى الرينكو ينفذ نظيرة الاضلاع بدقة متناهية تجذب نظرى وانتباهى بقوة .. وانا الحمد لله متقن للهارمونيك وافهم ما اقول من ناحية نظيرة الضلع الصحيح والضلع العائم الممتلىء بالتذبذب .. ساردس الموضوع بقوة وان شاء الله اخرج اليكم بشىء قوى .. ولا تقلق اخى فانا لست ممن يحجب العلم او الفائدة عن غيرة .. فالحمد لله كل يوم اضع من خبرتى لكل من يعرفنى ومن لايعرفنى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة .. على العموم حتى لااطيل الكلام فانا رجل افعال لااقوال .. فى الفترة القادمة سيكون تفسير الحركة والمتاجرة بدمج الرينكو مع الهارمونيك هو موضوع دراستى .. وبالنسبة للشباب الذين سئلوا عن مؤشر الزويا هو بالمرفقات ومن يحب ان يطلع عليه بشكل اكبر يطلع على موضوعى الزجزاج بين القمة والقاع وانتظروا منى كل جديد ان شاء الله .. فلا استطيع انى ارى خير وعلم مثل الذى تضعة بيننا اخى وليد واقف بلا تفكير الان وقت التفكير والخروج بما هو مفيد ان شاء الله تحياتى لك ولكل اخوانى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

الملفات المرفقة
نوع الملف: rar Z_Gann.rar‏ (11.3 كيلوبايت, المشاهدات 22)
قديم 01-11-2012, 04:56 PM   المشاركة رقم: 49
الكاتب
hamada_acc
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hamada_acc غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

طيب يا شباب حد فاكر كان ايه السلوجن بتاع الموضوع في بداياته اظن انها كانت "" البساطة ""
وكلمة البساطة تعني بساطة الربح بساطة تحديد الاتجاه بساطة المتابعة وبصراحة اول بساطتين متوافرين لكن البساطة الثالثة مستحيلة مع الرينكو لأنك هتكون لازك امام ا لشارت
معني كده انك محتاج اكسبيرت
طيب الاكسبيرت هيشتغل ازاي وهل هو محتاج مبرمبج ذو عقليه خاصة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاجابة لا
لأن الاكسبيرت هيعتمد على ابسط طريقة في البرمجة ولا تأخد من وقت اي مبرمج ساعتين من الزمان
فكره الاكسبيرت هي تحديد مسافة البلوكة بطريقة يدويه ثم بعد ذلك وضع صفقات معلقة في الاتجاهين
مثال/
بفرض ان البلوكة السابقة هابطة وسعر الاغلاق كان 1.32000 ولنفترض ان حجم البلوكة هو 10 نقاط
في هذه اللحظة هنقوم بوضع الرقم 1.32000 في مدخلات الاكسبيرت ونوضحلة ان الشمعة السابقة هابطة فيقوم الاكسبيرت بوضع صفقات معلقة sell stop علي مسافة عشر نقط من السعر المدخل
ووضع صفقات شراء معلقة buy stop فوق السعر علي ان تكون مسافة اول صفقة شراء هي 20 نقطة ثم باقي الصفقات 10 نقاط كما هو موضح:

sell stop @1.31900
sell stop @1.31800
sell stop @1.31700
sell stop @1.31600
sell stop @1.31500
sell stop @1.31400

buy stop @1.32100
buy stop @1.32200
buy stop @1.32300
buy stop @1.32400
buy stop @1.32500
buy stop @1.32600

هنا سنلاحظ ان الفرق بين اول صفقة معلقة شراء واول صفقة معلقة بيع كانت 20 نقطة وهو ده الاستوب لوز

وبعد ما علقنا الصفقات نأتي لطريقة عمل الاكسبيرت بعد ذلك
وهي في منتهي البساطة كما اتفقنا ولنفترض ان الاتجاه هابط وتفعلت الصفقة الاولي بيع فالبتالي ستكون كل الصفقات في موضعها أما اذا تفعلت الصفقة الثانية بيع فأن صفقات الشراء سوف تتحرك بمقدار 10 نقاط لأسفل وكلما فتحت صفقة جديدة للبيع فأن صفقات الشراء المعلقة ستتجة لللأسفل بمقدر عشر نقاط
واغلاق الارباح سيكون عندما تنعكس اخر صفقة مفعلة للبيع بمقدار عشرين نقطة وفي هذه الحالة سوف تكون تفعلت اول صفقات الشراء المعلقة وهكذا
تقبلو مروري

عرض البوم صور hamada_acc  
قديم 01-11-2012, 04:56 PM
hamada_acc hamada_acc غير متواجد حالياً
عضو نشيط

طيب يا شباب حد فاكر كان ايه السلوجن بتاع الموضوع في بداياته اظن انها كانت "" البساطة ""
وكلمة البساطة تعني بساطة الربح بساطة تحديد الاتجاه بساطة المتابعة وبصراحة اول بساطتين متوافرين لكن البساطة الثالثة مستحيلة مع الرينكو لأنك هتكون لازك امام ا لشارت
معني كده انك محتاج اكسبيرت
طيب الاكسبيرت هيشتغل ازاي وهل هو محتاج مبرمبج ذو عقليه خاصة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الاجابة لا
لأن الاكسبيرت هيعتمد على ابسط طريقة في البرمجة ولا تأخد من وقت اي مبرمج ساعتين من الزمان
فكره الاكسبيرت هي تحديد مسافة البلوكة بطريقة يدويه ثم بعد ذلك وضع صفقات معلقة في الاتجاهين
مثال/
بفرض ان البلوكة السابقة هابطة وسعر الاغلاق كان 1.32000 ولنفترض ان حجم البلوكة هو 10 نقاط
في هذه اللحظة هنقوم بوضع الرقم 1.32000 في مدخلات الاكسبيرت ونوضحلة ان الشمعة السابقة هابطة فيقوم الاكسبيرت بوضع صفقات معلقة sell stop علي مسافة عشر نقط من السعر المدخل
ووضع صفقات شراء معلقة buy stop فوق السعر علي ان تكون مسافة اول صفقة شراء هي 20 نقطة ثم باقي الصفقات 10 نقاط كما هو موضح:

sell stop @1.31900
sell stop @1.31800
sell stop @1.31700
sell stop @1.31600
sell stop @1.31500
sell stop @1.31400

buy stop @1.32100
buy stop @1.32200
buy stop @1.32300
buy stop @1.32400
buy stop @1.32500
buy stop @1.32600

هنا سنلاحظ ان الفرق بين اول صفقة معلقة شراء واول صفقة معلقة بيع كانت 20 نقطة وهو ده الاستوب لوز

وبعد ما علقنا الصفقات نأتي لطريقة عمل الاكسبيرت بعد ذلك
وهي في منتهي البساطة كما اتفقنا ولنفترض ان الاتجاه هابط وتفعلت الصفقة الاولي بيع فالبتالي ستكون كل الصفقات في موضعها أما اذا تفعلت الصفقة الثانية بيع فأن صفقات الشراء سوف تتحرك بمقدار 10 نقاط لأسفل وكلما فتحت صفقة جديدة للبيع فأن صفقات الشراء المعلقة ستتجة لللأسفل بمقدر عشر نقاط
واغلاق الارباح سيكون عندما تنعكس اخر صفقة مفعلة للبيع بمقدار عشرين نقطة وفي هذه الحالة سوف تكون تفعلت اول صفقات الشراء المعلقة وهكذا
تقبلو مروري

قديم 01-11-2012, 10:59 PM   المشاركة رقم: 50
الكاتب
wolfkamikaz
عضو فضى

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

اهلا اخواني
بارك الله فيكم
الاكسبرت اليوم حقق اجماليا خسائر
يجب مراجعة حساباتنا
اليوم يوم مليء بالاخبار و هذه اول غلطة

التوقيع

قديم 01-11-2012, 10:59 PM
عضو فضى

اهلا اخواني
بارك الله فيكم
الاكسبرت اليوم حقق اجماليا خسائر
يجب مراجعة حساباتنا
اليوم يوم مليء بالاخبار و هذه اول غلطة

موضوع مغلق