FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تعليم الفوركس يحتوى المنتدى التعليمى على العديد من المراجع و الكتب و المؤلفات التى تساهم فى تعليم المضاربين اصول و فنون تداول العملات (الفوركس) منتدى الفوركس ، المواد التعليمية ل سوق الفوركس ، دروس ، تحيلي رقمى ، كتب ، مقالات تعليمية ، دورات فوركس مجانية ، تعليم تحليل فني ، تحليل اساسي ، موجات اليوت ، فيبوناتشي ، تعليم فوركس ، برامج التداول ، تعليم الفوركس بالفيديو ، شروحات . تعلم الفوركس , تعليم الفوركس , فيديو فوركس , افضل دورة فوركس , دورة فوركس مجانية , دورة فوركس , ربح فوركس , استراتيجية فوركس , فيديو فوركس تعليمى , فيديو فوركس و الكثير.

قديم 16-07-2011, 12:08 AM   المشاركة رقم: 21
الكاتب
صحفي إقتصادي
عضو متميز
الصورة الرمزية صحفي إقتصادي

البيانات

الإتصالات
الحالة:
صحفي إقتصادي غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : صحفي إقتصادي المنتدى : منتدى تعليم الفوركس
افتراضي رد: بعض مقدمي التوصيات الفاشلين سبب هروب المبتدئين من منتدى اف اكس ارابيا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hebahamada نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ممكن اجاوبك بعد لاني حاسه اني السبب في كتابة الموضوع ده اساسا وده كان باين منت تعليق حضرتك علي موضوع اليورو فرانك امبارح

1 - انا فعلا دخلت علي حساباتي الحقيقة بتوصية امبارح ومش حساب واحد لا 3 حسابات
2 - سبب الدخول مشروح بالكامل علي الشارت ودخول فني سليم 100% وياريت خبراء المنتدي يقولوا رأيهم

معلش هضيف ملحوظة مهمة وبسيطة وغلطة كبيرة جدا حضرتك وقعت فيها
ان اللي بيدخل يقول توصية بيكون قايل السبب ايه وعارض التحليل كامل لسبب التوصية وعارض الشارتات المفروض بقي ان حضرتك تشوف هل التحليل ده مقنع ليك وانت موافق عليه ولا لا وبناء عليه بتختار تدخل بناء علي موافقتك علي التحليل ده
ومعلش ملحوظة اخيرة واضع التوصية ميعرفش حسابك اد ايه علشان يقولك كمان المفروض تدخل بعقد قيمة اد ايه كمان واضع التوصية بيضع سعر دخول وهدف واستوب وبس وحضرتك اللي بتدخل بقيمة العقد اللي بتناسبك وبإدارة رأس المال وإ>ا كنت حضرتك متعرفش يعني ايه ادارة رأس المال فياريت تتعلمها الاول

أخت هبه حياك الله ونحن نتشرف فيكي

وانا لا اقصد احد بهذه المشاركة وانما وجدت ان هذه المشكله موجوده فعلا في المنتدى وتحتاج من الجميع العمل عليها واصلاحها

وعلى فكرة اختي هبه اذا كنت خسرت من توصيه واحده لك فانا ولله الحمد خسرت عشرات التوصيات من الشباب

بالاضافه الى انني حتى لو خسرت بسبب توصيتك 20 او 30 دولار فانا تعلمت منك استراتيجية انتي نزلتيها فيديو وهي ممتازه جدا

لذلك انا ارجوكي وارجو الجميع ان لا يتحسسوا من الموضوع ولكن لابد من العمل على تلافي هذه الاخطاء

وشكرا جزيلا لكي

التوقيع

يهب الله لكل طائر رزقه ... ولكن لا يلقيه له في العش

عرض البوم صور صحفي إقتصادي  
قديم 16-07-2011, 12:08 AM
صحفي إقتصادي صحفي إقتصادي غير متواجد حالياً
عضو متميز
افتراضي رد: بعض مقدمي التوصيات الفاشلين سبب هروب المبتدئين من منتدى اف اكس ارابيا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hebahamada نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
ممكن اجاوبك بعد لاني حاسه اني السبب في كتابة الموضوع ده اساسا وده كان باين منت تعليق حضرتك علي موضوع اليورو فرانك امبارح

1 - انا فعلا دخلت علي حساباتي الحقيقة بتوصية امبارح ومش حساب واحد لا 3 حسابات
2 - سبب الدخول مشروح بالكامل علي الشارت ودخول فني سليم 100% وياريت خبراء المنتدي يقولوا رأيهم

معلش هضيف ملحوظة مهمة وبسيطة وغلطة كبيرة جدا حضرتك وقعت فيها
ان اللي بيدخل يقول توصية بيكون قايل السبب ايه وعارض التحليل كامل لسبب التوصية وعارض الشارتات المفروض بقي ان حضرتك تشوف هل التحليل ده مقنع ليك وانت موافق عليه ولا لا وبناء عليه بتختار تدخل بناء علي موافقتك علي التحليل ده
ومعلش ملحوظة اخيرة واضع التوصية ميعرفش حسابك اد ايه علشان يقولك كمان المفروض تدخل بعقد قيمة اد ايه كمان واضع التوصية بيضع سعر دخول وهدف واستوب وبس وحضرتك اللي بتدخل بقيمة العقد اللي بتناسبك وبإدارة رأس المال وإ>ا كنت حضرتك متعرفش يعني ايه ادارة رأس المال فياريت تتعلمها الاول

أخت هبه حياك الله ونحن نتشرف فيكي

وانا لا اقصد احد بهذه المشاركة وانما وجدت ان هذه المشكله موجوده فعلا في المنتدى وتحتاج من الجميع العمل عليها واصلاحها

وعلى فكرة اختي هبه اذا كنت خسرت من توصيه واحده لك فانا ولله الحمد خسرت عشرات التوصيات من الشباب

بالاضافه الى انني حتى لو خسرت بسبب توصيتك 20 او 30 دولار فانا تعلمت منك استراتيجية انتي نزلتيها فيديو وهي ممتازه جدا

لذلك انا ارجوكي وارجو الجميع ان لا يتحسسوا من الموضوع ولكن لابد من العمل على تلافي هذه الاخطاء

وشكرا جزيلا لكي

قديم 16-07-2011, 12:08 AM   المشاركة رقم: 22
الكاتب
hossam hassan
عضو فعال
الصورة الرمزية hossam hassan

البيانات

الإتصالات
الحالة:
hossam hassan غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdellatif نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا وجدت الحل للجميع..
التوصيات التي لا يرفق فيها شارت لا يتم الدخول فيها
التوصيات دات الستوب اكبر من الهدف لا يتم الدخول فيها
اختر توصية واحدة فقط و التي تكون مناسبة للحساب و متماشية مع تحليلك
تعلم و ابحث...
في المنتدى استراتيجيات جربها على ديموا و اختبرها لترى ارباحها
في المنتدى كتب قيمة اقرأها و تعلم عليها
اسأل... جرب...ابحث...اسهر...اخسر...لكي تربح في الاخير
تعلم كيف تصطاد بنفسك
و في الاخير :سأقول شيئا مهما
وهو كم من المواضيع و الورش التي تعلم كيف تربح من سوق الفركس راحت في الصفحات الاخير..لمادا...!
صاحبها تعب فيها وشرح وارفق شارتات ومعها صفقات...ولكن..مفيش مشاركات...مفيش متتبعين جدين..الكل يخطف ويهرب...للاسف
بالتوفيق للجميع
كلام صحيح جدا هناك ورش تعليمية كثيرة اصحابها تعبوا وسهروا وخسروا ونقلوا العلم لينا على طبق من فضة ولكن للاسف فين الناس الى بتابع بجدية قلة قليلة جدا .كثير من اصحاب الورش نادوا باالعمل الجماعى او تكوين فريق لكن للاسف لا تجد من ينصت او يعمل بجدية وحتى الى بيتعلم بيخطف ويجرى وينساة ان العلم ليس لة نهاية وان كل يوم هو موجود معانا بيتعلم .بجد تستاهل 100 لايك على كلامك

التوقيع

HOW TO TRADE THE FOREX LIKE A PRO
?!

نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلةنقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

عرض البوم صور hossam hassan  
قديم 16-07-2011, 12:08 AM
hossam hassan hossam hassan غير متواجد حالياً
عضو فعال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdellatif نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا وجدت الحل للجميع..
التوصيات التي لا يرفق فيها شارت لا يتم الدخول فيها
التوصيات دات الستوب اكبر من الهدف لا يتم الدخول فيها
اختر توصية واحدة فقط و التي تكون مناسبة للحساب و متماشية مع تحليلك
تعلم و ابحث...
في المنتدى استراتيجيات جربها على ديموا و اختبرها لترى ارباحها
في المنتدى كتب قيمة اقرأها و تعلم عليها
اسأل... جرب...ابحث...اسهر...اخسر...لكي تربح في الاخير
تعلم كيف تصطاد بنفسك
و في الاخير :سأقول شيئا مهما
وهو كم من المواضيع و الورش التي تعلم كيف تربح من سوق الفركس راحت في الصفحات الاخير..لمادا...!
صاحبها تعب فيها وشرح وارفق شارتات ومعها صفقات...ولكن..مفيش مشاركات...مفيش متتبعين جدين..الكل يخطف ويهرب...للاسف
بالتوفيق للجميع
كلام صحيح جدا هناك ورش تعليمية كثيرة اصحابها تعبوا وسهروا وخسروا ونقلوا العلم لينا على طبق من فضة ولكن للاسف فين الناس الى بتابع بجدية قلة قليلة جدا .كثير من اصحاب الورش نادوا باالعمل الجماعى او تكوين فريق لكن للاسف لا تجد من ينصت او يعمل بجدية وحتى الى بيتعلم بيخطف ويجرى وينساة ان العلم ليس لة نهاية وان كل يوم هو موجود معانا بيتعلم .بجد تستاهل 100 لايك على كلامك

قديم 16-07-2011, 12:12 AM   المشاركة رقم: 23
الكاتب
صحفي إقتصادي
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hossam hassan نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
احيك على الموضوع بصراحة وبما انى بدات فى وضع التوصيات اسمحلى اجاوبك
1- استراتجيتى هى الاشموكو كينكو والكل يعرف انى من تلاميذ هذة الورشة وليا تحليلات كثيرة هناك بجانب التحليل الكلاسيكى اذا فانا ليس بحاجة لفتح ورشة تعليمية لانها موجودة بالفعل
2-لا اضع توصيات كثيرة هى توصية او اتنين بالكتير
3- فكرت كتير قبل افتتاح الورشة وقولت افتح ورشة لية واوجع دماغى لية منا بكسب وحتى ولو خسرت متحمل الخسارة لوحدى من غير ما اضر اى احد ولكن مميزات الورشة او وضع التوصيات
اولا تجبرك بالاتزام التام بالاستراتيجة عدم التسرع التحكم بالنفس لانك عارف ان فى ناس بيدخلوا معاك التوصية
بجد من بداية افتتاح الورشة حسيت انى بقيت فعلا مضارب بجانب السعادة الكبير عندما تحقق التوصية الهدف
وكمان ليا رائى خاص جدا هو انى اعتقد ان الفوكرس يستهدف خاسر واحد فقط ولا يعجبنى هذة الفكرة فى التجارة لذا فلا احب ان نكون نحن العرب هذا الخاسر
4-انا ادخل على نفس التوصيات وسوف اضع فى الورشة التقرير اليومى لشركة البروكر الخاص بى
5- انا دائما اهدافى اضعاف اضعاض الاستوب اما بالنسبة للترند فان دخلت عكس الترند دا بيكون تبع التحليل افنى وليا اسباب مقنعة
6- عدد صفقاتى من بداية الورشة حوالى خمسة نسبة المكسب 4:1 صفقة واحدة خاسرة 22- عدد النقاط المحققة 205+
7- لا قدر لله لو فشلت فى تحقيق اكثر من 50% من توصياتى فى خلال 3 اشهر القادمين سوف اقوم باغلاق الورشة
الله يوفقك يا اخي الكريم
وتاكد اذا كنت تسير في خطه محكمه فانت نسير لطريق النجاح

والله يوفقك ويوفقنا جميعا

التوقيع

قديم 16-07-2011, 12:12 AM
عضو متميز

احيك على الموضوع بصراحة وبما انى بدات فى وضع التوصيات اسمحلى اجاوبك
1- استراتجيتى هى الاشموكو كينكو والكل يعرف انى من تلاميذ هذة الورشة وليا تحليلات كثيرة هناك بجانب التحليل الكلاسيكى اذا فانا ليس بحاجة لفتح ورشة تعليمية لانها موجودة بالفعل
2-لا اضع توصيات كثيرة هى توصية او اتنين بالكتير
3- فكرت كتير قبل افتتاح الورشة وقولت افتح ورشة لية واوجع دماغى لية منا بكسب وحتى ولو خسرت متحمل الخسارة لوحدى من غير ما اضر اى احد ولكن مميزات الورشة او وضع التوصيات
اولا تجبرك بالاتزام التام بالاستراتيجة عدم التسرع التحكم بالنفس لانك عارف ان فى ناس بيدخلوا معاك التوصية
بجد من بداية افتتاح الورشة حسيت انى بقيت فعلا مضارب بجانب السعادة الكبير عندما تحقق التوصية الهدف
وكمان ليا رائى خاص جدا هو انى اعتقد ان الفوكرس يستهدف خاسر واحد فقط ولا يعجبنى هذة الفكرة فى التجارة لذا فلا احب ان نكون نحن العرب هذا الخاسر
4-انا ادخل على نفس التوصيات وسوف اضع فى الورشة التقرير اليومى لشركة البروكر الخاص بى
5- انا دائما اهدافى اضعاف اضعاض الاستوب اما بالنسبة للترند فان دخلت عكس الترند دا بيكون تبع التحليل افنى وليا اسباب مقنعة
6- عدد صفقاتى من بداية الورشة حوالى خمسة نسبة المكسب 4:1 صفقة واحدة خاسرة 22- عدد النقاط المحققة 205+
7- لا قدر لله لو فشلت فى تحقيق اكثر من 50% من توصياتى فى خلال 3 اشهر القادمين سوف اقوم باغلاق الورشة
الله يوفقك يا اخي الكريم
وتاكد اذا كنت تسير في خطه محكمه فانت نسير لطريق النجاح

والله يوفقك ويوفقنا جميعا

قديم 16-07-2011, 12:14 AM   المشاركة رقم: 24
الكاتب
abdellatif
عضو ذهبى
الصورة الرمزية abdellatif

البيانات

الإتصالات
الحالة:
abdellatif غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحفي إقتصادي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
كلامك صح يا اخي عبداللطيف

وعلى فكره انا لا اقصد احد بعينه سواء مبتدء او مقدم للتوصيه

ولكن انا ارى العيوب المتكرره في الجميع سواء محترفين او مبتدئين وانا اولهم

وعلى فكره يا عبداللطيف من وجهة نظري انت اقوى زافضل مقدم للتوصيات في المنتدى
سيكون لي موضوع سنتعلم فيه سنجرب ونتعلم دخول صفقات و الخروج منها..سنبحث عن الاخطاء و نصلحها وانا على يقين اخي صحفي انه يمكننا الوصول الى نتيجة مرضية..
جاري تنظيم الموضوع في هدا الاسبوع..ويسعدني ان تتابع معنا ..
في الاخير فانه كم يسعدني ان ارى الصفقات تحقق اهدافها لاني اخاف على حسابي واخاف على حساب غيري..
امامنا وقت سنتكلم فيه عن اشياء كثيرة قد تفيدنا معا..
واتمنى من العلي القدير ان يوفقنا لما فيه الخير
نهاية اسبوع سعيدة ان شاء الله

التوقيع

***...تداول ماتراه على الشارت وليس ماتسمعه...***

عرض البوم صور abdellatif  
قديم 16-07-2011, 12:14 AM
abdellatif abdellatif غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحفي إقتصادي نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
كلامك صح يا اخي عبداللطيف

وعلى فكره انا لا اقصد احد بعينه سواء مبتدء او مقدم للتوصيه

ولكن انا ارى العيوب المتكرره في الجميع سواء محترفين او مبتدئين وانا اولهم

وعلى فكره يا عبداللطيف من وجهة نظري انت اقوى زافضل مقدم للتوصيات في المنتدى
سيكون لي موضوع سنتعلم فيه سنجرب ونتعلم دخول صفقات و الخروج منها..سنبحث عن الاخطاء و نصلحها وانا على يقين اخي صحفي انه يمكننا الوصول الى نتيجة مرضية..
جاري تنظيم الموضوع في هدا الاسبوع..ويسعدني ان تتابع معنا ..
في الاخير فانه كم يسعدني ان ارى الصفقات تحقق اهدافها لاني اخاف على حسابي واخاف على حساب غيري..
امامنا وقت سنتكلم فيه عن اشياء كثيرة قد تفيدنا معا..
واتمنى من العلي القدير ان يوفقنا لما فيه الخير
نهاية اسبوع سعيدة ان شاء الله

قديم 16-07-2011, 12:15 AM   المشاركة رقم: 25
الكاتب
صحفي إقتصادي
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
سبب الخساره لمتلقى التوصيات

هو انك مشتت نفسك وبتدخل توصيات شخص معين وعند ضرب الاستوب بتسيبه وبتدخل مع شخص اخر وعند ضرب الاستوب بتسيبه وبتشغل على توصيات شخص اخر وفى هذه الحاله انت بتنقى الخساره فقط وده غلط

سبب الربح لمتلقى التوصيه هو

انه اولا بيشوف نتائج كل المزودين الذين نتائجهم ايجابيه فى نهايه اسبوع التوصيات وبيختار شخص مزود واحد فقط واليس اثنين علشان يشتغل على توصياته
وبالتالى فى نهايه الاسبوع بلاقى نفسه ربحان زى مزود التوصيه

وطبعا اهم شىء فى كل الاحوال اداره رأس المال نعطى مثال
لو انت رصيدك 1000$ حجم اللوط يكون 1$ فقط
اما لو دخلت بحجم لوط 3$ فأعرف ان انت كده شغال غلط

وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

كلامك صح اخي شبرا وعين العقل

وانا فعلا ادخل على كل التوصيات وانفذها لذلك اخسر

بالاضافة الى الفشل في ادارة راس المال

وعلى العموم هذه المشاركه ليست انتقادا لاحد وليست موجهه لاحد ولكن انا رايت ان هناك اخطاء في الشباب وانا اولهم لذلك فتحت هذا الموضوع

وشكرا لك على هذه المشاركة والرد

التوقيع

قديم 16-07-2011, 12:15 AM
عضو متميز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shobra نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
سبب الخساره لمتلقى التوصيات

هو انك مشتت نفسك وبتدخل توصيات شخص معين وعند ضرب الاستوب بتسيبه وبتدخل مع شخص اخر وعند ضرب الاستوب بتسيبه وبتشغل على توصيات شخص اخر وفى هذه الحاله انت بتنقى الخساره فقط وده غلط

سبب الربح لمتلقى التوصيه هو

انه اولا بيشوف نتائج كل المزودين الذين نتائجهم ايجابيه فى نهايه اسبوع التوصيات وبيختار شخص مزود واحد فقط واليس اثنين علشان يشتغل على توصياته
وبالتالى فى نهايه الاسبوع بلاقى نفسه ربحان زى مزود التوصيه

وطبعا اهم شىء فى كل الاحوال اداره رأس المال نعطى مثال
لو انت رصيدك 1000$ حجم اللوط يكون 1$ فقط
اما لو دخلت بحجم لوط 3$ فأعرف ان انت كده شغال غلط

وبالتوفيق للجميع ان شاء الله

كلامك صح اخي شبرا وعين العقل

وانا فعلا ادخل على كل التوصيات وانفذها لذلك اخسر

بالاضافة الى الفشل في ادارة راس المال

وعلى العموم هذه المشاركه ليست انتقادا لاحد وليست موجهه لاحد ولكن انا رايت ان هناك اخطاء في الشباب وانا اولهم لذلك فتحت هذا الموضوع

وشكرا لك على هذه المشاركة والرد

قديم 16-07-2011, 12:20 AM   المشاركة رقم: 26
الكاتب
صحفي إقتصادي
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا بالشباب الجميل والحديث الشيق
كلام الشباب كله صحيح و هناك اخطاء لدى المزودين و لدى متلقى التوصيات اتباع التوصيات و فقط امر خاطئ للغاية و يجب التعلم بجوار التوصية و تعلم كيف تصدر التوصية و لماذا ليكون تدريب مستقبلى..

نحن هنا فى ارابيا نفلتر التوصيات و المزودين بتقييم التوصيات الموجود فى بيانات كل عضو..
لماذا لا تتابع تقييم التوصيات للمزود قبل اختياره فهى مبنى على كل صفقاته التى وضعها المزود فى المنتدى و اعرف نتائجه و هو امر مفيد و مش موجود فى اى منتدى اخر..

الامر الثانى اذا كنت تتابع مزود توصيات فلا تدخل كما تدخل فى حسابك بشكل طبيعى..
ادخل اقل من المعتاد او اقل اقل من المعتاد حتى يمكن ان تتدارك بنفسك خطأ غيرك,اما لو اخطات مع غيرك فانت الخاسر الوحيد..
الفوركس كله فلوس..
و فلوس كتير..
بس متاخدش كتير عشان للامانة مبينفعش و مبيحصلش و اللى يقولك غير كده كداب فى اصل وشه.
اللى عايز كتير يجمع قليل قليل عشان يعمل كتير
لكن اللى عايز كتير مرة احدة فغالبا..
بيطيير نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

تحياتى

والله يا دكتور كلامك كله صح وكلام الشباب كله صحيح

والخطأ مني انا لانني من المفترض ان احجم عن دخول الصفقات الكثيرة

والله كريم

التوقيع

قديم 16-07-2011, 12:20 AM
عضو متميز

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.أسامة عادل نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
اهلا بالشباب الجميل والحديث الشيق
كلام الشباب كله صحيح و هناك اخطاء لدى المزودين و لدى متلقى التوصيات اتباع التوصيات و فقط امر خاطئ للغاية و يجب التعلم بجوار التوصية و تعلم كيف تصدر التوصية و لماذا ليكون تدريب مستقبلى..

نحن هنا فى ارابيا نفلتر التوصيات و المزودين بتقييم التوصيات الموجود فى بيانات كل عضو..
لماذا لا تتابع تقييم التوصيات للمزود قبل اختياره فهى مبنى على كل صفقاته التى وضعها المزود فى المنتدى و اعرف نتائجه و هو امر مفيد و مش موجود فى اى منتدى اخر..

الامر الثانى اذا كنت تتابع مزود توصيات فلا تدخل كما تدخل فى حسابك بشكل طبيعى..
ادخل اقل من المعتاد او اقل اقل من المعتاد حتى يمكن ان تتدارك بنفسك خطأ غيرك,اما لو اخطات مع غيرك فانت الخاسر الوحيد..
الفوركس كله فلوس..
و فلوس كتير..
بس متاخدش كتير عشان للامانة مبينفعش و مبيحصلش و اللى يقولك غير كده كداب فى اصل وشه.
اللى عايز كتير يجمع قليل قليل عشان يعمل كتير
لكن اللى عايز كتير مرة احدة فغالبا..
بيطيير نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

تحياتى

والله يا دكتور كلامك كله صح وكلام الشباب كله صحيح

والخطأ مني انا لانني من المفترض ان احجم عن دخول الصفقات الكثيرة

والله كريم

قديم 16-07-2011, 12:20 AM   المشاركة رقم: 27
الكاتب
abdellatif
عضو ذهبى
الصورة الرمزية abdellatif

البيانات

الإتصالات
الحالة:
abdellatif غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

تمام اخ حسام..هدا شيء مأسف وعلى الجميع ادراكه ..
يجب ان ننتقد انفسنا اولا لاننا فرطتنا في العمل الجماعي..
واحد يتعب ويسهر و في الاخير موضوعه يختفي و صاحبه يختفي كمان..
مادنبه انه ارفق شارتات و معها توصيات..
بالتوفيق للحميع

التوقيع

***...تداول ماتراه على الشارت وليس ماتسمعه...***

عرض البوم صور abdellatif  
قديم 16-07-2011, 12:20 AM
abdellatif abdellatif غير متواجد حالياً
عضو ذهبى

تمام اخ حسام..هدا شيء مأسف وعلى الجميع ادراكه ..
يجب ان ننتقد انفسنا اولا لاننا فرطتنا في العمل الجماعي..
واحد يتعب ويسهر و في الاخير موضوعه يختفي و صاحبه يختفي كمان..
مادنبه انه ارفق شارتات و معها توصيات..
بالتوفيق للحميع

قديم 16-07-2011, 12:23 AM   المشاركة رقم: 28
الكاتب
SCOOORPION
عضو فعال
الصورة الرمزية SCOOORPION

البيانات

الإتصالات
الحالة:
SCOOORPION غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

أعتقد ان الخطأ الاساسى هو عدم متابعة مقدم التوصيات لفترة كافية قبل الاعتماد على توصياته
و يجب مراعاة ان لكل جواد كبوة لهذا ادارة رأس المال لازمة و بشدة و الالتزام بكل التوصيات المقدمة
و الاهم تعلم التحليل اولا حتى تكون لك وجهة نظر فى التوصية فان كانت تتبع تحليلك يكون افضل و ان كان رأيك يختلف معها فأتركها.
تحياتى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

التوقيع

يارب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك

ورشة العقارب

عرض البوم صور SCOOORPION  
قديم 16-07-2011, 12:23 AM
SCOOORPION SCOOORPION غير متواجد حالياً
عضو فعال

أعتقد ان الخطأ الاساسى هو عدم متابعة مقدم التوصيات لفترة كافية قبل الاعتماد على توصياته
و يجب مراعاة ان لكل جواد كبوة لهذا ادارة رأس المال لازمة و بشدة و الالتزام بكل التوصيات المقدمة
و الاهم تعلم التحليل اولا حتى تكون لك وجهة نظر فى التوصية فان كانت تتبع تحليلك يكون افضل و ان كان رأيك يختلف معها فأتركها.
تحياتى نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

قديم 16-07-2011, 12:23 AM   المشاركة رقم: 29
الكاتب
صحفي إقتصادي
عضو متميز

البيانات

الإتصالات
الحالة:
وسائل الإتصال:

اي والله يا شباب

نتمنى ان نتعاون وتخرجون بفريق قوي لاف اكس ارابيا

يقدم توصيات نار

التوقيع

قديم 16-07-2011, 12:23 AM
عضو متميز

اي والله يا شباب

نتمنى ان نتعاون وتخرجون بفريق قوي لاف اكس ارابيا

يقدم توصيات نار

قديم 16-07-2011, 12:25 AM   المشاركة رقم: 30
الكاتب
م.يوسف
عضو

البيانات

الإتصالات
الحالة:
م.يوسف غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

السلام عليكم
موضوع جيد يستحق التقييم
وهاي احلى لايك
انا شايف المشكلة بمتلقي التوصيات
لاسباب
1-عندة تقييم كل اعضاء ارابيا .
2-دخول والتزامة مع معطي التوصيات.
3-دخولة بكم من راس مالة-بيدخل ب 50% من راسمالة شو بيصير بحالة.
--------------
انا مع تجربتي بالفوركس
سبب الخسارة الوحيد عدم وضع خطة للتعامل مع الفوركس وعدم الالتزام بشيء
والدخول بالعقود الكبيرة وخصوصا الدخول ب 100%
يعني الفشل الذريع بادارة راس المال
هذا هو سبب الخسارة
----------------
ساضع لكم تحربتي الشخصية بالحياة
انا من سنة 2007 بدات اشتغل بالعقارات والشقق
مع شريك
بنشتري ارض وبنبتي عليه عمارات وبنبيع شققها
المشروع يستغرق فترة 20-30 شهر للمشروع ما بين شراء الارض وانهاء المشروع واستلامنا اخر جزء من ارباحنا
بيربح المشروع ما يعادل 30% من راس المال
يعني 1% شهري
والحمد لله مقتنعين بالربح والحمد لله -ولكن هنا لا يوجد شيء اسمة شبح خسارة او مارجن
-----
هل يكفيك انت 1% شهري
اكيد لا
طيب 10% بتقتنع بيها؟؟؟؟؟؟
اللي بيقتنع بيها مش راح يخسر والمعظم ما بيقتنع بيها
طيب 20% شهري بتقتنع بيها؟؟؟؟
بلاش 20 خليها 30%
اللي بيقتنع ب 30%شهري
مش راح يسمع بشي اسمة خسارة او مارجن
فرضا واحد حسابة 1000$
بيلزمة 300$ ربح شهري
300مقسوما على 22 يوم عمل بورصة
بيلزمة 13.6$
ادخل ب 0.03هدف 45نقطة وانتهت
نسبة صغيرة ويا هلا بالستوب
هل يقنعك هذا
في احد بيقتنع يخرج ب 15 دولار وما يدخلش عقد ثاني اذا ربح معاه
هذا السوال الذي اسالة لنفسك ايها المضارب
اللي بيقتع مش راح يخرج الا بربح اخر الشهر حتى لو كانت 60% من عقوده ستوبات

عرض البوم صور م.يوسف  
قديم 16-07-2011, 12:25 AM
م.يوسف م.يوسف غير متواجد حالياً
عضو

السلام عليكم
موضوع جيد يستحق التقييم
وهاي احلى لايك
انا شايف المشكلة بمتلقي التوصيات
لاسباب
1-عندة تقييم كل اعضاء ارابيا .
2-دخول والتزامة مع معطي التوصيات.
3-دخولة بكم من راس مالة-بيدخل ب 50% من راسمالة شو بيصير بحالة.
--------------
انا مع تجربتي بالفوركس
سبب الخسارة الوحيد عدم وضع خطة للتعامل مع الفوركس وعدم الالتزام بشيء
والدخول بالعقود الكبيرة وخصوصا الدخول ب 100%
يعني الفشل الذريع بادارة راس المال
هذا هو سبب الخسارة
----------------
ساضع لكم تحربتي الشخصية بالحياة
انا من سنة 2007 بدات اشتغل بالعقارات والشقق
مع شريك
بنشتري ارض وبنبتي عليه عمارات وبنبيع شققها
المشروع يستغرق فترة 20-30 شهر للمشروع ما بين شراء الارض وانهاء المشروع واستلامنا اخر جزء من ارباحنا
بيربح المشروع ما يعادل 30% من راس المال
يعني 1% شهري
والحمد لله مقتنعين بالربح والحمد لله -ولكن هنا لا يوجد شيء اسمة شبح خسارة او مارجن
-----
هل يكفيك انت 1% شهري
اكيد لا
طيب 10% بتقتنع بيها؟؟؟؟؟؟
اللي بيقتنع بيها مش راح يخسر والمعظم ما بيقتنع بيها
طيب 20% شهري بتقتنع بيها؟؟؟؟
بلاش 20 خليها 30%
اللي بيقتنع ب 30%شهري
مش راح يسمع بشي اسمة خسارة او مارجن
فرضا واحد حسابة 1000$
بيلزمة 300$ ربح شهري
300مقسوما على 22 يوم عمل بورصة