FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex منتدى العملات العام Forex فى هذا القسم يتم مناقشه كل ما يتعلق بـسوق تداول العملات العالمية الفوركس و مناقشة طرق التحليل المختلفة و تحليل المعادن , الذهب ، الفضة ، البترول من خلال تحليل فني ، تحليل اساسي ،اخبار اقتصادية متجددة ، تحليل رقمى ، مسابقات متعددة ، توصيات ، تحليلات ، التداول ، استراتيجيات مختلفة ، توصيات فوركس ، بورصة العملات ، الفوركس ، تجارة الفوركس ، يورو دولار ، باوند دولار ، بونص فوركس ، تداول ، اسهم ، عملات ، افضل موقع فوركس

365 يوم فوركس

منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

قديم 19-01-2014, 02:30 PM   المشاركة رقم: 1
الكاتب
mrgoba5
عضو نشيط
الصورة الرمزية mrgoba5

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mrgoba5 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي 365 يوم فوركس

السلام عليكم جميعا
قبل اي شيء اسمحولي اقدم التحيه الي هذا المنتدي اللي اتربيت فيه وتعلمت الفوركس من كل شخص وضع ولو حتي مشاركه واحده
حقيقي منتدي بيختلف عن اي منتدي اخر اشتركت فيه , قمه في التعاون و الادب بين اعضاءه و ادارته .
365 يوم من الفوركس في الحساب الحقيقي و زيهم كان دمو , ماذا ربحت من الفوركس ؟؟؟؟ لا شئ لكن الحمد لله لا خساره .
اقتنعت تمام ان الموضوع مش صعب لكنه مش سهل , الموضوع محتاج دراسه حقيقيه سواء قني او اساسي , مش صعب انك تحقق ارباح خرافيه لكن الموضوع مش مجرد نماذج تدخل عليها او خبر تستناه من الشهر للشهر.
جربت كل طرق التجاره التي يتخيلها عقل ( اخبار - برايس اكشن - نماذج- مؤشرات - اكسبيرتات - اليوت - خفافيش و فراش نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ) و استنتجت الاتي :-

1 - تحديد الهدف من الفوركس
-هل هو تحقيق المليون من 100 دولار
- هل هو انك عايز دخل ثابت
- هل هو جنان و خلاص
انك تعرف هدفك قبل ما تدخل في الموضوع هيوفر عليك نص الطريق و الخساير كمان , اياك تفكر انك من يوم و ليله هتبقي مليونير لان الموضوع مش بيمشي كده خااااااااالص, واياك تفتكر انك هتحط الفلوس من هنا كل شهر هيجيلك راتب من هنا

2- سمعت كتير عن ادارة رأس المال و كنت بضحك علي الكلام ده في الاول و كنت بقول ده كلام نظري و خلاص الواحد يدخل مادام واثق و الملايين حتلعب
ولكن طبعا كنت مجنووووووون نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة سر اللعبه انك تفضل جواها هتلاقي نفسك مع الوقت عرفت الامور بتمشي ازاي و توقعك لحركة السعر من غير حتي مؤشرات

3- ما اراه افضل صفقات التجاره هي صفقات الانتراداي . فانت تري اين يذهب السعر اليوم وتروح معاه
الاسكالبينج مربح ولكنه مهلك , السوينجات حبالها طويله و قد يتغير الاتجاه بسبب حدث ما و تخسر
طبعا دي وجهة نظر شخصيه هناك من هو ناجح في الطرق الاخري

4- ابحث عن اسلوبك انت في التجاره لا تستخدم اسلوب احد حتي لو مربح لانك مش هتتقنه الا بعد فوات الاوان , وسهل انك تكتشف طريقه و قد تكون ابسط مما تتخيل بس الشطاره انك تكتشفا
انا عن نفسي لسه مابقتش شاطر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

5- العلاج النفسي : في كتير بيقول ادخل بمبلغ زايد عن الحاجه عشان ما تزعلش عليه
بصراحه تفكير غريب جدا ماهو حاجه من اتنين يا حبقي داخل عشان اخسر يا اما معايا فلوس يبقي حدخل ليه اصلا
اللي بيدخل الفوركس اكيد مليون في الميه الفلوس دي هو تعبان فيها و نفسه يزودها , طب ايه علاقة ده بالعامل النفسي ؟ اقولك لما بتدخل صفقه بيبقي حاجه من اتنين لو كسبانه الاعصاب تقوم بالواجب و تقفل بدري بدون ماتحقق الهدف و لو خسرانه هيبقي رد فعلك يا هتخاف و تقول كفايه كده خساره و بعدها سعرك يحقق هدفه يا اما تصبر بالزياده علي امل ان السعر يرجع و يعوض و ابقي قابلني لو رجع . ده العلاج اللي بتكلم عليه
لازم تهيأ نفسك انك داخل تجاره مكسب و خساره , لكن للاسف مش بالكلام الموضوع صعب و اخد مني وقت طوييييييييييل .
6- الدراسه : لازم تدرس اقتصاد لازم تفهم يعني ايه حركة عمله , اسباب كتيره جداااااا بتاثر و كله بياثر علي كله اعرف ايه علاقة العملات ببعضها .......... مجال الدراسه ده لوحده محتاج سنين عشان تعرف الدنيا ماشيه ازاي و بصراحه المنتدي هنا قايم بالموضوع ده علي اكمل وجه .

7- الايمان : حب ما تعمل حتي تعمل ما تحب ..... بصراحه الواحد نشف من كتر ما سمع الجمله دي .. انا شايف ان الفوركس ده الشغلانه الوحيده اللي الواحد يعمل ما يحب من الاول كده , عشان تدخل الفوركس لازم تكون مقتنع تمام بيه من الاخر كده بتحبه . لازم تكون مؤمن انك قادر تنجح فيه مايكونش نيتك ان تدخل و لو مشي الموضوع يبقي تمام و لو لا يبقي قدر و نصيب لانك لو نيتك كده يبقي حتخسررررررررررر .

8- خطه بديله : في فرق كبير اوي بين الخطه البديله و العناد في الفوركس . قبل ما تدخل صفقه لازم تبقي عارف انت بتعمل ايه و تحدد و انت بتدخلها لو خسرت ايه خطتك , هل هتقفل و خلاص ويبقي خيرها في غيرها و لا ليك خطه معينه ؟
الفكره كلها انك لو مش مخطط هتلاقي نفسك متغاظ انك خسرت و تبقي عايز تنتقم من الوحش الشرير و تلاقي نفسك ماعرفتش و تتغاظ اكتر و هكذا لحد ماتلاقي نفسك باي باي.

9- ورقه و قلم : اجمل حاجه و من فات قديمه تاه - حط كل ملاحظاتك في ورق و علقه قدامك عشان ما تسرحش مع نفسك و تنسي اللي مخطط ليه

10- نظرية الاحتمالات : احسن اسلوب هو انك تجيب ورقه و تعمل خانتين واحده بيع و التانيه شراء . و تحدد فيها اسباب الشرا و اسباب البيع و تعملها نسبه و تناسب و الكفه الارجح ادخل معاها بس تبقي ارجح بقوه اعمل كده في عشر صفقات و شوف النتيجه و حتدعيلي .
اخيرا احيي كل عضو في المنتدي و دي حكايتي مع القوركس واتمني اكون استفدت من اللي كتبته قبل ما انتو تستفيدو . ووحشتنا مسابقات اربيا و اف اكس دي دي

التوقيع

TrAdE WhAt YoU SeE Not WhAt You WiSh
IF U LIKE MY COMMENT DON'T FORGET TO PRESS LIKE

عرض البوم صور mrgoba5  

قديم 19-01-2014, 02:30 PM
mrgoba5 mrgoba5 غير متواجد حالياً
عضو نشيط
افتراضي 365 يوم فوركس

السلام عليكم جميعا
قبل اي شيء اسمحولي اقدم التحيه الي هذا المنتدي اللي اتربيت فيه وتعلمت الفوركس من كل شخص وضع ولو حتي مشاركه واحده
حقيقي منتدي بيختلف عن اي منتدي اخر اشتركت فيه , قمه في التعاون و الادب بين اعضاءه و ادارته .
365 يوم من الفوركس في الحساب الحقيقي و زيهم كان دمو , ماذا ربحت من الفوركس ؟؟؟؟ لا شئ لكن الحمد لله لا خساره .
اقتنعت تمام ان الموضوع مش صعب لكنه مش سهل , الموضوع محتاج دراسه حقيقيه سواء قني او اساسي , مش صعب انك تحقق ارباح خرافيه لكن الموضوع مش مجرد نماذج تدخل عليها او خبر تستناه من الشهر للشهر.
جربت كل طرق التجاره التي يتخيلها عقل ( اخبار - برايس اكشن - نماذج- مؤشرات - اكسبيرتات - اليوت - خفافيش و فراش نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة ) و استنتجت الاتي :-

1 - تحديد الهدف من الفوركس
-هل هو تحقيق المليون من 100 دولار
- هل هو انك عايز دخل ثابت
- هل هو جنان و خلاص
انك تعرف هدفك قبل ما تدخل في الموضوع هيوفر عليك نص الطريق و الخساير كمان , اياك تفكر انك من يوم و ليله هتبقي مليونير لان الموضوع مش بيمشي كده خااااااااالص, واياك تفتكر انك هتحط الفلوس من هنا كل شهر هيجيلك راتب من هنا

2- سمعت كتير عن ادارة رأس المال و كنت بضحك علي الكلام ده في الاول و كنت بقول ده كلام نظري و خلاص الواحد يدخل مادام واثق و الملايين حتلعب
ولكن طبعا كنت مجنووووووون نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة سر اللعبه انك تفضل جواها هتلاقي نفسك مع الوقت عرفت الامور بتمشي ازاي و توقعك لحركة السعر من غير حتي مؤشرات

3- ما اراه افضل صفقات التجاره هي صفقات الانتراداي . فانت تري اين يذهب السعر اليوم وتروح معاه
الاسكالبينج مربح ولكنه مهلك , السوينجات حبالها طويله و قد يتغير الاتجاه بسبب حدث ما و تخسر
طبعا دي وجهة نظر شخصيه هناك من هو ناجح في الطرق الاخري

4- ابحث عن اسلوبك انت في التجاره لا تستخدم اسلوب احد حتي لو مربح لانك مش هتتقنه الا بعد فوات الاوان , وسهل انك تكتشف طريقه و قد تكون ابسط مما تتخيل بس الشطاره انك تكتشفا
انا عن نفسي لسه مابقتش شاطر نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

5- العلاج النفسي : في كتير بيقول ادخل بمبلغ زايد عن الحاجه عشان ما تزعلش عليه
بصراحه تفكير غريب جدا ماهو حاجه من اتنين يا حبقي داخل عشان اخسر يا اما معايا فلوس يبقي حدخل ليه اصلا
اللي بيدخل الفوركس اكيد مليون في الميه الفلوس دي هو تعبان فيها و نفسه يزودها , طب ايه علاقة ده بالعامل النفسي ؟ اقولك لما بتدخل صفقه بيبقي حاجه من اتنين لو كسبانه الاعصاب تقوم بالواجب و تقفل بدري بدون ماتحقق الهدف و لو خسرانه هيبقي رد فعلك يا هتخاف و تقول كفايه كده خساره و بعدها سعرك يحقق هدفه يا اما تصبر بالزياده علي امل ان السعر يرجع و يعوض و ابقي قابلني لو رجع . ده العلاج اللي بتكلم عليه
لازم تهيأ نفسك انك داخل تجاره مكسب و خساره , لكن للاسف مش بالكلام الموضوع صعب و اخد مني وقت طوييييييييييل .
6- الدراسه : لازم تدرس اقتصاد لازم تفهم يعني ايه حركة عمله , اسباب كتيره جداااااا بتاثر و كله بياثر علي كله اعرف ايه علاقة العملات ببعضها .......... مجال الدراسه ده لوحده محتاج سنين عشان تعرف الدنيا ماشيه ازاي و بصراحه المنتدي هنا قايم بالموضوع ده علي اكمل وجه .

7- الايمان : حب ما تعمل حتي تعمل ما تحب ..... بصراحه الواحد نشف من كتر ما سمع الجمله دي .. انا شايف ان الفوركس ده الشغلانه الوحيده اللي الواحد يعمل ما يحب من الاول كده , عشان تدخل الفوركس لازم تكون مقتنع تمام بيه من الاخر كده بتحبه . لازم تكون مؤمن انك قادر تنجح فيه مايكونش نيتك ان تدخل و لو مشي الموضوع يبقي تمام و لو لا يبقي قدر و نصيب لانك لو نيتك كده يبقي حتخسررررررررررر .

8- خطه بديله : في فرق كبير اوي بين الخطه البديله و العناد في الفوركس . قبل ما تدخل صفقه لازم تبقي عارف انت بتعمل ايه و تحدد و انت بتدخلها لو خسرت ايه خطتك , هل هتقفل و خلاص ويبقي خيرها في غيرها و لا ليك خطه معينه ؟
الفكره كلها انك لو مش مخطط هتلاقي نفسك متغاظ انك خسرت و تبقي عايز تنتقم من الوحش الشرير و تلاقي نفسك ماعرفتش و تتغاظ اكتر و هكذا لحد ماتلاقي نفسك باي باي.

9- ورقه و قلم : اجمل حاجه و من فات قديمه تاه - حط كل ملاحظاتك في ورق و علقه قدامك عشان ما تسرحش مع نفسك و تنسي اللي مخطط ليه

10- نظرية الاحتمالات : احسن اسلوب هو انك تجيب ورقه و تعمل خانتين واحده بيع و التانيه شراء . و تحدد فيها اسباب الشرا و اسباب البيع و تعملها نسبه و تناسب و الكفه الارجح ادخل معاها بس تبقي ارجح بقوه اعمل كده في عشر صفقات و شوف النتيجه و حتدعيلي .
اخيرا احيي كل عضو في المنتدي و دي حكايتي مع القوركس واتمني اكون استفدت من اللي كتبته قبل ما انتو تستفيدو . ووحشتنا مسابقات اربيا و اف اكس دي دي

قديم 19-01-2014, 03:09 PM   المشاركة رقم: 2
الكاتب
Mohamed_tarek
عضو فضى
الصورة الرمزية Mohamed_tarek

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Mohamed_tarek غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : mrgoba5 المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex
افتراضي رد: 365 يوم فوركس

كلام ولا اروع
وفعلا بيلخص حال الفوركس
احلي لايك

التوقيع

عرض البوم صور Mohamed_tarek  
قديم 19-01-2014, 03:09 PM
Mohamed_tarek Mohamed_tarek غير متواجد حالياً
عضو فضى

كلام ولا اروع
وفعلا بيلخص حال الفوركس
احلي لايك

قديم 19-01-2014, 03:41 PM   المشاركة رقم: 3
الكاتب
محمد سلامة
عضو نشيط
الصورة الرمزية محمد سلامة

البيانات

الإتصالات
الحالة:
محمد سلامة غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : mrgoba5 المنتدى : منتدى تداول العملات العالمية العام (الفوركس) Forex

السلام عليكم ورحمة اللة
تحية عظيمة لصاحب الموضوع على هذة الفضفضة التى يستفيد كثير منها انا اولهم
واقول التخطيط ثم التخطيط ثم التخطيط مع الصبر نصل الى الهدف المرجو ا
جزاك اللة خيرا

عرض البوم صور محمد سلامة  
قديم 19-01-2014, 03:41 PM
محمد سلامة محمد سلامة غير متواجد حالياً
عضو نشيط

السلام عليكم ورحمة اللة
جزاك اللة خيرا

قديم 19-01-2014, 07:40 PM   المشاركة رقم: 4
الكاتب
Mohamed Said
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
Mohamed Said غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كلام محترم جدا جدا
شكرا ليك كتير

عرض البوم صور Mohamed Said  
قديم 19-01-2014, 07:40 PM
Mohamed Said Mohamed Said غير متواجد حالياً
عضو جديد

كلام محترم جدا جدا
شكرا ليك كتير

قديم 19-01-2014, 07:43 PM   المشاركة رقم: 5
الكاتب
mrgoba5
عضو نشيط
الصورة الرمزية mrgoba5

البيانات

الإتصالات
الحالة:
mrgoba5 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
كلام ولا اروع
وفعلا بيلخص حال الفوركس
احلي لايك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سلامة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ورحمة اللة
جزاك اللة خيرا
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Said نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
كلام محترم جدا جدا
شكرا ليك كتير
شكرا لكم و سعيد بتجاوبكم معايا

التوقيع

TrAdE WhAt YoU SeE Not WhAt You WiSh
IF U LIKE MY COMMENT DON'T FORGET TO PRESS LIKE

عرض البوم صور mrgoba5  
قديم 19-01-2014, 07:43 PM
mrgoba5 mrgoba5 غير متواجد حالياً
عضو نشيط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed_tarek نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
كلام ولا اروع
وفعلا بيلخص حال الفوركس
احلي لايك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد سلامة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
السلام عليكم ورحمة اللة
جزاك اللة خيرا
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Said نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
كلام محترم جدا جدا
شكرا ليك كتير
شكرا لكم و سعيد بتجاوبكم معايا

قديم 19-01-2014, 09:31 PM   المشاركة رقم: 6
الكاتب
alsabr.v
عضو جديد
الصورة الرمزية alsabr.v

البيانات

الإتصالات
الحالة:
alsabr.v غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

جميل جدا وشكرا لك على الخلاصة

عرض البوم صور alsabr.v  
قديم 19-01-2014, 09:31 PM
alsabr.v alsabr.v غير متواجد حالياً
عضو جديد

جميل جدا وشكرا لك على الخلاصة