FX-Arabia

جديد المواضيع

الملاحظات

الارشيف يتم تخزين المواضيع القديمة و المؤرشفة

قديم 27-05-2012, 12:57 PM   المشاركة رقم: 11
الكاتب
هيثم
عضو متميز
الصورة الرمزية هيثم

البيانات

الإتصالات
الحالة:
هيثم غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

كاتب الموضوع : هيثم المنتدى : الارشيف
افتراضي رد: سؤال مهم لمن يتاجرون بالاسكالبينج

بسم الله الرحمن الرحيم
انا اتفق مع كلام اخى ابو بشار انى فعلا بستخدم الترند ذو الارتكازين او الدعوم او المقاومات فى الارتداد للمره الاولى فقط
حتى لو السعر وصل للترند 7 مرات انا مش باخد غير مره واحده فقط
بس خلينى اوضحلك انا بعتمد ازاى على الاسكالبينج
انا بشتغل على فريم النص ساعه او الربع ساعه
طبعا بتابع الاتجاه اليومى هبوطى او صعودى وهنا انتظر
لو كان اليوم هبوطى انتظر السعر عند ترند هابط مع حد علوى للبولنجر مع تشبع شرائى ويسلام لو كان فى بالمره شمعه انعكاسيه على الترند
انا باخدها صفقه اسكالبينج حوالى على الاقل 30 نقطه والحمد لله فيما رزق ... هيا مش اسكالبينج اوى بس قويه ومع اتجاهك
مش بعتمد اوى على نظام ال5 و10 نقط لانى للاسف ممكن اعد اجيب فى اربع ثفقات 5 نقط وتيجى صفقه واحده تعكس تاكلهم كلهم وانا انتظر عليها فى الخساره على امل السعر يرد لان هنا منطقه تشبع ولازم يصحح او هنا دعم اتكسر ولازم يعمل اعاده اختبار وهكذا
وفى الاول وفى الاخر الاسكالبينج ذكاء + احترام كامل لاداره راس المال + تدريب كافى وتكون عندك خبره بالسوق وعلم لابأس به فى المضاربه = تجنى منه الذهب ان شاء الله

انصحك بفيديوهات الدكتور اسامه فى الاسكالبينج ... لو فهمتها جيدا اضمنلك احتراف الاسكالبينج ان شاء الله
تقبل مرورى وانا بشر احتمل الخطأ او الصواب

شرفنى ردك ياباشا وفعلا فيديوهات دكتور اسامه لاغنى عنها بس انا كان الهدف من الموضوع ان فى ناس بتقدر تعرف هل الارتداد وارد الحدوث من الترند ام الكسر كنت عايز اوصل على ايه اعتمادهم يمكن تكون فى وسائل جديده احنا منعرفهاش زى مثلا الماركت بروفيل والله اعلم هى مجرد دعوه بس للتفكير وجزاك الله خيرا

عرض البوم صور هيثم  
قديم 27-05-2012, 12:57 PM
هيثم هيثم غير متواجد حالياً
عضو متميز

بسم الله الرحمن الرحيم
انا اتفق مع كلام اخى ابو بشار انى فعلا بستخدم الترند ذو الارتكازين او الدعوم او المقاومات فى الارتداد للمره الاولى فقط
حتى لو السعر وصل للترند 7 مرات انا مش باخد غير مره واحده فقط
بس خلينى اوضحلك انا بعتمد ازاى على الاسكالبينج
انا بشتغل على فريم النص ساعه او الربع ساعه
طبعا بتابع الاتجاه اليومى هبوطى او صعودى وهنا انتظر
لو كان اليوم هبوطى انتظر السعر عند ترند هابط مع حد علوى للبولنجر مع تشبع شرائى ويسلام لو كان فى بالمره شمعه انعكاسيه على الترند
انا باخدها صفقه اسكالبينج حوالى على الاقل 30 نقطه والحمد لله فيما رزق ... هيا مش اسكالبينج اوى بس قويه ومع اتجاهك
مش بعتمد اوى على نظام ال5 و10 نقط لانى للاسف ممكن اعد اجيب فى اربع ثفقات 5 نقط وتيجى صفقه واحده تعكس تاكلهم كلهم وانا انتظر عليها فى الخساره على امل السعر يرد لان هنا منطقه تشبع ولازم يصحح او هنا دعم اتكسر ولازم يعمل اعاده اختبار وهكذا
وفى الاول وفى الاخر الاسكالبينج ذكاء + احترام كامل لاداره راس المال + تدريب كافى وتكون عندك خبره بالسوق وعلم لابأس به فى المضاربه = تجنى منه الذهب ان شاء الله

انصحك بفيديوهات الدكتور اسامه فى الاسكالبينج ... لو فهمتها جيدا اضمنلك احتراف الاسكالبينج ان شاء الله
تقبل مرورى وانا بشر احتمل الخطأ او الصواب

شرفنى ردك ياباشا وفعلا فيديوهات دكتور اسامه لاغنى عنها بس انا كان الهدف من الموضوع ان فى ناس بتقدر تعرف هل الارتداد وارد الحدوث من الترند ام الكسر كنت عايز اوصل على ايه اعتمادهم يمكن تكون فى وسائل جديده احنا منعرفهاش زى مثلا الماركت بروفيل والله اعلم هى مجرد دعوه بس للتفكير وجزاك الله خيرا

قديم 27-05-2012, 01:17 PM   المشاركة رقم: 12
الكاتب
مدير الموقع
المدير العام للموقع

البيانات

الإتصالات
الحالة:
مدير الموقع غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

عندما تتاجر بالسكالبينج..
فتش عن اكثر الصفقات توافقا من المعطيات التى معك..
كلما زادت نسبة المعطيات التى تشير الى اتجاه معين معك سيكون الاتجاه صحيحا اكثر و اكثر..

لا تنسى ان تكون اصابعك على زر الاغلاق و المتابعة دائما لان الطمع وحش نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

تحياتى يا غالى.

عرض البوم صور مدير الموقع  
قديم 27-05-2012, 01:17 PM
مدير الموقع مدير الموقع غير متواجد حالياً
المدير العام للموقع

كلما زادت نسبة المعطيات التى تشير الى اتجاه معين معك سيكون الاتجاه صحيحا اكثر و اكثر..

لا تنسى ان تكون اصابعك على زر الاغلاق و المتابعة دائما لان الطمع وحش نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة

تحياتى يا غالى.

قديم 27-05-2012, 04:39 PM   المشاركة رقم: 13
الكاتب
هيثم
عضو متميز
الصورة الرمزية هيثم

البيانات

الإتصالات
الحالة:
هيثم غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

تحياتى يا غالى.
شكرا يادكتور ع المداخله القيمه

عرض البوم صور هيثم  
قديم 27-05-2012, 04:39 PM
عضو متميز

تحياتى يا غالى.
شكرا يادكتور ع المداخله القيمه

قديم 27-05-2012, 05:21 PM   المشاركة رقم: 14
الكاتب
akuji
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
akuji غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ممكن عن طريق دراسه الفوليوم يطلعلك من 10 الى 30 لكن لازم تلاقي شركه ذات مصداقيه في المؤشرات فلو تلاحظ في الفوليوم بالذات يختلف من شركه الى شركه وهو من اصعب وادق المؤشرات والاغلب مدفوع الاجر والناس تستخسر تدخل فيه لانه احيانا يكون الاشتراك اكبر من راس المال واغلى شركه شفتها تقريبا الاشتراك الشهري 1500 دولار لكن شوف المعلومات الي تاخذها منه طبعا فيه ارخص منه بكثير لكن مايستفيد منه غير المحترف
راح ارفقلك كشف حساب شوفه

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg image002.jpg‏ (39.1 كيلوبايت, المشاهدات 24)
نوع الملف: jpg image007.jpg‏ (36.0 كيلوبايت, المشاهدات 19)
التوقيع

وقل ربي زدني علما

عرض البوم صور akuji  
قديم 27-05-2012, 05:21 PM
akuji akuji غير متواجد حالياً
عضو نشيط

ممكن عن طريق دراسه الفوليوم يطلعلك من 10 الى 30 لكن لازم تلاقي شركه ذات مصداقيه في المؤشرات فلو تلاحظ في الفوليوم بالذات يختلف من شركه الى شركه وهو من اصعب وادق المؤشرات والاغلب مدفوع الاجر والناس تستخسر تدخل فيه لانه احيانا يكون الاشتراك اكبر من راس المال واغلى شركه شفتها تقريبا الاشتراك الشهري 1500 دولار لكن شوف المعلومات الي تاخذها منه طبعا فيه ارخص منه بكثير لكن مايستفيد منه غير المحترف
راح ارفقلك كشف حساب شوفه

الصور المرفقة
نوع الملف: jpg image002.jpg‏ (39.1 كيلوبايت, المشاهدات 24)
نوع الملف: jpg image007.jpg‏ (36.0 كيلوبايت, المشاهدات 19)
قديم 27-05-2012, 06:31 PM   المشاركة رقم: 15
الكاتب
هيثم
عضو متميز
الصورة الرمزية هيثم

البيانات

الإتصالات
الحالة:
هيثم غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

راح ارفقلك كشف حساب شوفه
شكرا لحضرتك جدا بالظبط هو ده ايلى انا اقصده انت بتستخدم الفوليوم فى الاسكالبينج مثلا لمعرفه الارتداد او الكسر او فى الاسكالبينج عموما ياريت لو شرح بسيط للفكره وجزاك الله كل خير الحمد لله ان الفكره وصلت منتظر شرحك وتوضيحك لو فى مؤشر للفولويوم بتعتمد عليه ابقى شاكر ليك جدا

عرض البوم صور هيثم  
قديم 27-05-2012, 06:31 PM
عضو متميز

راح ارفقلك كشف حساب شوفه
شكرا لحضرتك جدا بالظبط هو ده ايلى انا اقصده انت بتستخدم الفوليوم فى الاسكالبينج مثلا لمعرفه الارتداد او الكسر او فى الاسكالبينج عموما ياريت لو شرح بسيط للفكره وجزاك الله كل خير الحمد لله ان الفكره وصلت منتظر شرحك وتوضيحك لو فى مؤشر للفولويوم بتعتمد عليه ابقى شاكر ليك جدا

قديم 28-05-2012, 02:58 AM   المشاركة رقم: 16
الكاتب
akuji
عضو نشيط

البيانات

الإتصالات
الحالة:
akuji غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

انا والله للأسف ماقدر افتيلك بشي لحد الآن مومتمكن منه معرفتي متواضعه في الفوليوم لكني بأنتظار دوره رسميه بشهاده معتمده بهذا الخصوص من مدرب اجنبي الي املكه فقط شهاده معتمده من جامعه القاهره من اتمكن من الفوليوم مايكون خاطرك الاطيب

التوقيع

وقل ربي زدني علما

عرض البوم صور akuji  
قديم 28-05-2012, 02:58 AM
akuji akuji غير متواجد حالياً
عضو نشيط

انا والله للأسف ماقدر افتيلك بشي لحد الآن مومتمكن منه معرفتي متواضعه في الفوليوم لكني بأنتظار دوره رسميه بشهاده معتمده بهذا الخصوص من مدرب اجنبي الي املكه فقط شهاده معتمده من جامعه القاهره من اتمكن من الفوليوم مايكون خاطرك الاطيب

قديم 28-05-2012, 06:14 AM   المشاركة رقم: 17
الكاتب
konine
عضو جديد
الصورة الرمزية konine

البيانات

الإتصالات
الحالة:
konine غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

ما أقدر قوله لك
أن فريم 5 دقائق فريم مخادع ولايحترمه سعر
عن نفسي أبدأ بالتحليل من فريم يومي إلى فريم 30 دقيق وعندما يصل سعر إلى ترند أو موفينج أدخل في إتجاه إرتداد منه أما فريم 15 دقيق لا أدخل عليه إلى إذا كان هناك متلا ترند متكون من 3 إرتكازات أو ترند و موفينج .....
ٱلتزم بخطة.
متكونة من الحد أدنا من خسارة في يوم
و الحد أدنا من خسارة في صفقة ويكون ذلك حسب تحليل بشرط ٱن لا تتحاوز 20 نقطة
ربح يومي . وهو 10 في مئة
و أحسن فترت هي ٱسيا تكون شموع هادئ و أعصاب هادئ
وعدم تعلية عقود
و دخول صحيح لأن سبب خسارتي للحساب الأول هو عدم دخول صحيح و عدم إلتزام بالإستراتيجية متبعة .....
أما إستراتيجية متبعة هي لدكتور أسامة عادل مع بعض تعديل و شمعة منحرف

التوقيع

[/CENTER]

لا تضع العربة أمام الحصان : ضع خطة تم إبدأ العمل

عرض البوم صور konine  
قديم 28-05-2012, 06:14 AM
konine konine غير متواجد حالياً
عضو جديد

ما أقدر قوله لك
أن فريم 5 دقائق فريم مخادع ولايحترمه سعر
عن نفسي أبدأ بالتحليل من فريم يومي إلى فريم 30 دقيق وعندما يصل سعر إلى ترند أو موفينج أدخل في إتجاه إرتداد منه أما فريم 15 دقيق لا أدخل عليه إلى إذا كان هناك متلا ترند متكون من 3 إرتكازات أو ترند و موفينج .....
ٱلتزم بخطة.
متكونة من الحد أدنا من خسارة في يوم
و الحد أدنا من خسارة في صفقة ويكون ذلك حسب تحليل بشرط ٱن لا تتحاوز 20 نقطة
ربح يومي . وهو 10 في مئة
و أحسن فترت هي ٱسيا تكون شموع هادئ و أعصاب هادئ
وعدم تعلية عقود
و دخول صحيح لأن سبب خسارتي للحساب الأول هو عدم دخول صحيح و عدم إلتزام بالإستراتيجية متبعة .....
أما إستراتيجية متبعة هي لدكتور أسامة عادل مع بعض تعديل و شمعة منحرف

قديم 29-05-2012, 08:42 PM   المشاركة رقم: 18
الكاتب
ahmadmido99
عضو جديد

البيانات

الإتصالات
الحالة:
ahmadmido99 غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Golden Eagle نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا اعشق الأسكالبنج ولكنى لا انظر إلى الأرتدادات بشكل كبير لان تركيزى في الأسكالبنج على شموع الفوليم العالى زي شمعة الساعة 7 وشمعة الساعة 2 بتوقيت جرينتش السيولة العالية في الشموع دى والشموع اللى بعديها بتعمل شغل اسكالبنج كويس يعنى احد الطرق للمتاجرة عليهم بعد اما شمعة الساعة 7 تقفل ومع افتتاح الشمعة اللى بعديها مباشرتنا ممكن تفتح صفقة في نفس اتجاه الشمعة يعنى لو شمعة صاعدة تفتح صفقة شراء والعكس صحيح وتقدر تاخد 5 نقط من هنا لا وغالبا ما يحدث رالى بعد شمعة الساعة 2 بسبب الفوليم العالى وممكن تخش الصفقة ولما توصل ربح 5 نقط تحط وقف الخسارة على نقطة الدخول وتجمع نقط اكتر او تخرج لاكسبان ولا خسران وكتير ما باجمع نقط اكتر.

وفي حاجة تانيه مهمة زى سعر الفتح تقدر تقول دى مقاومة او دعم لابد الأرتداد منها لما يقرب السعر لفتح اليوم. سعر الفتح بيمثل مقاومة او دعم بترد السعر اكتر من مره وهنا تقدر تخش على الأرتدادات لا وكمان اول ميكسرها باغلاق شمعة على فريم النصف ساعة او الربع ساعة بس يكون كسر واضح باتاكد انه هايكمل بقوه في اتجاه الكسر وهنا برده تقدر تخش وتاخد نقط كويسه.

الوقت من 4 الفجر إلى 7 صباحا بتوقيت القاهرة وقت هادى نسبيا ومتذبذب وسهل تعمل فيه صفقات اسكالبنج بهدف نقاط صغيرة يعنى 3 نقط مثلا

استراتيجية ال 10 نقط يوميا اللي اترجمت هنا في المنتدى وليها موضوع بيتابعها ونتايجها كويسه جدا بتعتمد على انحراف الشموع عن البولنجر وبيساعده مؤشر الاستوكاستيك هيه مع المؤشرين مش فاعالة اوى وعايزة متابعة بس بتكون ناتيجها رائعة لما تخشها مع اتجاه اليوم. بتعمل ارباح جامده جدا.

واهم حاجة لو انته هتشتغل اسكالبنج بشكل اساسى لازم تشترك بحسابك تحت وكيل بيقدم إرجاع جزء من عمولة التداول زى FXCOMMISSION وده لانك لو اسكالبنج هتفتح صفقات كتير بلوت عالى والنقطه معاك بتفرق وبدون متحس هتلقى في اخر الشهر عملت مبلغ كويس وخرج اوتوماتيك بره حسابك يعنى في الأمان.

الأسكالبنج مش تحليل فنى الأسكالبنج تقدر تقول انه فهلوة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة او استغلال مناطق معينة في وقت معين.

اتمنى اكون افدتك وفي انتظار اراء رواد السكالبنج
شمعة الساعه 7 والساعه 2 بتوقيت جرينتش يعني التاسعه صباحا بتوقيت القاهره والرابعه عصرا ولا ايه
استفسار تاني انا بدخل بيع او شراء بعد تكوين شمعة الساعه ولا الشمعه اللي تليها
وبشتغل على فريم الساعه ولا الربع ساعه
ارجو التوضيح شكرا

عرض البوم صور ahmadmido99  
قديم 29-05-2012, 08:42 PM
ahmadmido99 ahmadmido99 غير متواجد حالياً
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة The Golden Eagle نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة
انا اعشق الأسكالبنج ولكنى لا انظر إلى الأرتدادات بشكل كبير لان تركيزى في الأسكالبنج على شموع الفوليم العالى زي شمعة الساعة 7 وشمعة الساعة 2 بتوقيت جرينتش السيولة العالية في الشموع دى والشموع اللى بعديها بتعمل شغل اسكالبنج كويس يعنى احد الطرق للمتاجرة عليهم بعد اما شمعة الساعة 7 تقفل ومع افتتاح الشمعة اللى بعديها مباشرتنا ممكن تفتح صفقة في نفس اتجاه الشمعة يعنى لو شمعة صاعدة تفتح صفقة شراء والعكس صحيح وتقدر تاخد 5 نقط من هنا لا وغالبا ما يحدث رالى بعد شمعة الساعة 2 بسبب الفوليم العالى وممكن تخش الصفقة ولما توصل ربح 5 نقط تحط وقف الخسارة على نقطة الدخول وتجمع نقط اكتر او تخرج لاكسبان ولا خسران وكتير ما باجمع نقط اكتر.

وفي حاجة تانيه مهمة زى سعر الفتح تقدر تقول دى مقاومة او دعم لابد الأرتداد منها لما يقرب السعر لفتح اليوم. سعر الفتح بيمثل مقاومة او دعم بترد السعر اكتر من مره وهنا تقدر تخش على الأرتدادات لا وكمان اول ميكسرها باغلاق شمعة على فريم النصف ساعة او الربع ساعة بس يكون كسر واضح باتاكد انه هايكمل بقوه في اتجاه الكسر وهنا برده تقدر تخش وتاخد نقط كويسه.

الوقت من 4 الفجر إلى 7 صباحا بتوقيت القاهرة وقت هادى نسبيا ومتذبذب وسهل تعمل فيه صفقات اسكالبنج بهدف نقاط صغيرة يعنى 3 نقط مثلا

استراتيجية ال 10 نقط يوميا اللي اترجمت هنا في المنتدى وليها موضوع بيتابعها ونتايجها كويسه جدا بتعتمد على انحراف الشموع عن البولنجر وبيساعده مؤشر الاستوكاستيك هيه مع المؤشرين مش فاعالة اوى وعايزة متابعة بس بتكون ناتيجها رائعة لما تخشها مع اتجاه اليوم. بتعمل ارباح جامده جدا.

واهم حاجة لو انته هتشتغل اسكالبنج بشكل اساسى لازم تشترك بحسابك تحت وكيل بيقدم إرجاع جزء من عمولة التداول زى FXCOMMISSION وده لانك لو اسكالبنج هتفتح صفقات كتير بلوت عالى والنقطه معاك بتفرق وبدون متحس هتلقى في اخر الشهر عملت مبلغ كويس وخرج اوتوماتيك بره حسابك يعنى في الأمان.

الأسكالبنج مش تحليل فنى الأسكالبنج تقدر تقول انه فهلوة نقره لعرض الصورة في صفحة مستقلة او استغلال مناطق معينة في وقت معين.

اتمنى اكون افدتك وفي انتظار اراء رواد السكالبنج
شمعة الساعه 7 والساعه 2 بتوقيت جرينتش يعني التاسعه صباحا بتوقيت القاهره والرابعه عصرا ولا ايه
ارجو التوضيح شكرا

قديم 29-05-2012, 09:57 PM   المشاركة رقم: 19
الكاتب
هيثم
عضو متميز
الصورة الرمزية هيثم

البيانات

الإتصالات
الحالة:
هيثم غير متواجد حالياً
وسائل الإتصال:

معة الساعه 7 والساعه 2 بتوقيت جرينتش يعني التاسعه صباحا بتوقيت القاهره والرابعه عصرا ولا ايه
ارجو التوضيح شكرا
توقيت جرينتش بيفرق عن توقيت القاهره بساعتين يعنى ممكن صاحب المشاركه يقصد شمعه الساعه 9
وشمعه الساعه 4 واكيد على فريم الساعه ونستنى توضيح من صاحب المشاركه ان شاء الله

عرض البوم صور هيثم  
قديم 29-05-2012, 09:57 PM
عضو متميز

معة الساعه 7 والساعه 2 بتوقيت جرينتش يعني التاسعه صباحا بتوقيت القاهره والرابعه عصرا ولا ايه
ارجو التوضيح شكرا
توقيت جرينتش بيفرق عن توقيت القاهره بساعتين يعنى ممكن صاحب المشاركه يقصد شمعه الساعه 9
وشمعه الساعه 4 واكيد على فريم الساعه ونستنى توضيح من صاحب المشاركه ان شاء الله